Nekromanti Multiclassing characters

Silverblade

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
89
Location
Motala
Kan någon förklara hur multiclassing funkar. Min spelgrupp vill gärna börja med karaktärer som har 2 st olika classes. Kan jag tillåta det? Eller ska de få kämpa sig upp i nivåerna för att sedan "multiclassa". Dock så undrar jag också vilka olika klasser som inte lämpar sig att "multiclassa". Finns det några stora nackdelar/fördelar med multiclassing?

P.S om någon vet någon sajt som har förslag på andra klasser än dom som står i grundreglerna, skulle detta uppskattas mycket.

Use the force!
Impressive, very impressive.
 

Glacius

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
131
Location
Stockholm
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Min spelgrupp vill gärna börja med karaktärer som har 2 st olika classes. Kan jag tillåta det?<p><hr></blockquote><p>Du kan, om du vill, tillåta dina spelare att börja med multiclasskaraktärer. Om jag inte missminner mig alldeles så finns det regler för detta i DMG. Då har man två s.k. apprentice-klasser.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Dock så undrar jag också vilka olika klasser som inte lämpar sig att "multiclassa".<p><hr></blockquote><p>När man ska avgöra vilka klasser som lämpar sig som multiclass är det nog bara att använda sunt förnuft. Själv är jag inte så förtjust i multiclass i största allmänhet, men en fighter/rouge eller något går väl an. Annat är det med en wizard/figher/rouge/cleric eller något annat löjeväckande. Ve och tvi.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Finns det några stora nackdelar/fördelar med multiclassing?<p><hr></blockquote><p>Det finns utförliga regler för vilka XP-penalties man får(eller inte får) när man multiclassar i DMG.

/Max
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Lite tillägg:

Nackdelar: Du får XP-penalties om levlarna i dina multiclasses ligger för långt isär. Och så byter du ju djup mot bredd, så att säga.

Fördelar:
Du får tillgång till fler förmågor. Du byter djup mot bredd, så att säga. :)

De classes som, enligt Wizards, inte riktigt lämpar sig att multiclassa med, är Paladin och Monk. Om man multiclassar från ett av de yrkena får man aldrig höja sin level i yrket. Enligt uppgift från WotC själva finns det inge spelbalansoraker till detta - under speltesterna tyckte bara testarna att det var orimligt att munkar och paladiner fick multiclassa. (Själv har jag inga problem alls att se en Paladin/Cleric, t.ex., så i min grupp hänger den regeln löst)

Slutkommentar: Ve och tvi för många classes? Äsch! Det är väl ändå en äkta fantasyfeeling att ha gubben som är bra på allt? ;-)

Feliath - Legitimerad Advocatus Diaboli
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Paladiner har ju svurit en helig ed om att alltid vara paladiner och att alltid slåss mot det onda för sin gud. Visst.. en Paladin/cleric skulle kunna vara möjlig.. i alla fall gällande vissa gudar...

Munkar offrar också ALL sin tid på att vara munk... om man lämnar det så är man inte längre en munk...

Personligen så behåller jag reglerna för detta men om någon paladin som verkligen vill multa som något gör det och sedan vill tillbaka på paladin vägen skulle jag kunna tänka mig att det går genom en ritual eller nått.. antagligen genom att han tappar 1½ paladin level först eller nått.. först efter det kan han fortsätta.. samma sak för munkar.. men eftersom ingen i min spelgrupp har multat ännu så slipper jag bry mig för tillfället :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
wizard/figher/rouge/cleric

Vad gör man om klassystemet motarbetar ens karaktärskoncept? Det kanske blir litet mystiskt ibland (paladin/rouge någon?) men det kan nog lika gärna skyllas på systemet som på spelaren.

(btw: Varför munkar inte kan använda vapen så bra är t.ex mycket förvånande. Har författarna helt missat alla kung-fu-filmer där det viftas med allt från tvåhandssvärd till hillebarder?)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Paladiner har ju svurit en helig ed om att alltid vara paladiner och att alltid slåss mot det onda för sin gud. Visst.. en Paladin/cleric skulle kunna vara möjlig.. i alla fall gällande vissa gudar...

Man är väl knappast född till paladin? I.a.f. inte alltid... En fighter, barbar eller rouge borde väl kunna nå frälsning och multiclassa till paladin? Eller är det som star-wars ("To old he is!") där man väljer ut de mest krigiska tvååringarna till att bli heliga krigar? /images/icons/smile.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
misc talk

de kan ju använda SINA vapen bra...

En Paladin/Rogue är inte så konstig... jag menar.. hur är en Rogue som är LG? han är faktiskt bara en problemlösare... inget brottsligt där inte...

Man måste tänka på alignments liksom.. det är de som gör en Paladin/Bard omöjlig.. och tacka gudarna för det :o)

Vad kan egentligen en bard göra för en spelgrupp? bara jag som inte insett det ännu eller?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det kan man.. men man kan inte höja sin palle level om man höjer en annan level när man har en palle level.. capice?

chrull - flummar ur..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det kan man.. men man kan inte höja sin palle level om man höjer en annan level när man har en palle level.. capice?

Inga förlorade sonen teman m.a.o. Har man en period av tvivel som eremit i en mörk skog (ranger?) är det kört att bli bättre helig krigare.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: misc talk

de kan ju använda SINA vapen bra...

Spjut? Svärd?

det är de som gör en Paladin/Bard omöjlig

Hmm.. ja det är ju jättelogiskt...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
jo.. typ.. en paladin får inte tvivla på vad han vill göra med sitt liv antar jag...

munkar har samma regler..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
jo.. typ.. en paladin får inte tvivla på vad han vill göra med sitt liv antar jag...

Det är tur att min spelledare är visare än WotC...

(har neutral-good fighter/paladin som växlar mellan att gå upp som fighter och paladin beroende på hur religiös han känner sig och vad han sysslat med sedan senaste leveln. Imho en rimlig karaktär även om den är regelvidrig)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: misc talk

Spjut? Svärd?

finns lite sånt..

Hmm.. ja det är ju jättelogiskt...

tja... barder är kaotiska och vilda... paladiner är lugna och harmoniska...

chrull



.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
det GÅR inte att ha en NG paladin... en paladin ÄR LG om han inte är det så är han en ex-paladin.. och han har tappat alla paladinens specialförmågor..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: misc talk

finns lite sånt..

Så man får göra en munk som slåss bäst med ett spjut i händerna?

tja... barder är kaotiska och vilda... paladiner är lugna och harmoniska...

Bortsett från att en bard gärna sitter vid en månbelyst tjärn och skapar poesi och en paladin slaktar folk till höger och vänster utan bättre motivation än att de är "onda" enligt hans ibyggda "ondskemätare" då....
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
det GÅR inte att ha en NG paladin...

Varför inte? Varför skulle en neutral gud inte få ha heliga krigare som slåss för neutrala värderingar?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: misc talk

Så man får göra en munk som slåss bäst med ett spjut i händerna?

De har inga spjut.. den kan bara använda små vapen.. eller snarare.. små och medium vapen.. spjut är för stora.. men de kan ju ta en exotic weapon profiency.. men det givna vapen valetdår är ju helt klart "three-section-staff" som finns med i Sword and fist..

Bortsett från att en bard gärna sitter vid en månbelyst tjärn och skapar poesi och en paladin slaktar folk till höger och vänster utan bättre motivation än att de är "onda" enligt hans ibyggda "ondskemätare" då....

Paladiner HAR en sådan.. Detect evil at will .. :o)
men jag fattar din poäng..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
den första bokstaven står inte för värderingar.. den är inbyggd i människan.. kan ändras men det är den andra bosktaven som står för värderingarna.. typ.. En paladin har sin code of conduct han måste följa.. och det klarar bara personer som är Lawful ..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Hoppar in här med ett litet inlägg: I min grupp kör vi inte med alignment, vi tycker att det kommer i vägen. Ett tag gjorde vi personligheten först och klistrade på alignment efteråt som sig bör, bara för attt alla magiska föremål skulle gå att ha med, men även detta dumpade vi eftersom vår kampanj är tillräckligt magilåg för att inte vara värd sånt. Så i vår kampanj har inte paladiner Detect Good utan Detect Hedningar... :)

Feliath - ditt sammelsurium i etern
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Sidan 42 i players handbook:

Paladin
"Alignment: Lawful good"

Finns alltså inga andra möjligheter för en Paladin...men du sa ju att din Fighter/Paladin var regelvidrig... så...

Riddaren



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top