Nekromanti multiclass

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Det gällde det hela om att multiclassa till olika klasser. Någon som vet hur man multiclassar till sorcerer, och ändå bibehåller gott rollspelande. Hur multiclassar man till någon som är född med sin magiska förmåga och då utvecklas med tiden, från barnsben. Någon som har vettigt svar på sådant?

Detsamma gäller barbarian. Man bestämmer sig en dag för att lära sig lite barbartricks, och så gör man vad? Går med en barbarstam i några månader? En barbar är väl princip uppfödd med det tänkandet och kunskaper han har.

Själv så skall jag förbjuda dessa i min grupp, men det är kul att veta hur ni andra gör.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
"Hur multiclassar man till någon som är född med sin magiska förmåga och då utvecklas med tiden, från barnsben. Någon som har vettigt svar på sådant?"

Obelix tappar en bautasten på dig, och du vaknar dagen efter och kan hysta magic missiles.

"Detsamma gäller barbarian. Man bestämmer sig en dag för att lära sig lite barbartricks, och så gör man vad? Går med en barbarstam i några månader? En barbar är väl princip uppfödd med det tänkandet och kunskaper han har."

Den, däremot, tillåter jag inte. Vill man spela barbar måste ens första level vara som barbar, därefter får man multiklassa som vanligt.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Någon som vet hur man multiclassar till sorcerer, och ändå bibehåller gott rollspelande. Hur multiclassar man till någon som är född med sin magiska förmåga och då utvecklas med tiden, från barnsben. Någon som har vettigt svar på sådant?

Jag ska ta ett exempel från verkligheten så kanske det klarnar(I all ödmjukhet tar jag mig själv som exempel, för det blir bäst om man har upplevt något själv när man berättar en historia.). Jag visste inte att jag var otroligt duktig på matematik fram till 20-21 års ålder. Innan dess trodde jag att jag var bara ganska bra på matte och ganska duktig på fysik. Och så fick jag en rekommendation från en fysikprofessor som tog hand om mig på KTH att läsa matematik. Det tog några månader och så hade jag ytligt lärt mig det som det tar 2 år för andra att lära in i 4:an eller på doktorandnivå, innan jag ens börjat på teknis. Så skedde det att jag vid 21 års ålder när jag började ettan i civilingenjörslinen teknisk fysik tog de första tre årens mattekurser för inriktingen i ren matematik( fastän jag gick inriktningen matematisk fysik i stället) på första året med raka femmor. Det fortsatte sådär och på grund av min matematikbegåving, som ingen hade en jäkla aning om innan dess, så gick jag ut på tre år som bäste utexaminerade året jag gick ut. Poängen är den att det är en sann historia om en dold talang som ingen hade upptäckt innan dess. Och det var inegn som var mer paff än jag när det här hände, en ändring från mediokra betyg i gymnasiet till en elitstudent på högskolan bara sådär vips! Helt sjukt!

Jag känner en annan kille som gick ut gymnasiet med ganska dåliga betyg, och trodde sig vara duktig på matematik men ganska slö. Annars trodde han väl inte att han var så duktig på något annat. Sure enough, på högskolan så briljerade han första året i matematik och fick därmed bättre självförtroende. Därefter bestämde han sig för att på skoj lära sig lite språk, så han började med latin och gammelgrekiska. En termin senare så hade han lärt sig latin och grekiska hyfsat. Jag tyckte det var lite skumt att han hade lärt sig språken så fort, men han fick blodad tand och fortsatte med ryska. Sen gick det en termin, så hade han lärt sig ryska halvdant. Därefter reste han till ryssland och pluggade två år i St: Petersburg, och kunde därmed flytande ryska, samtidigt som han fick en japansk flickvän och lärde sig därmed japanska på sex månader. Under denna tid studerade han italienska, och lärde sig det också, för han tyckte det var så likt latin. han skulle till en mattetävling i frankrike, och därmed var han tvungen att lära sig lite franska, så han lärde sig franska på tre månader, inte perfekt, men halvdant. Det forstatte så där hur som helst, och nu kan han 8-9 språk hyfsat flytande, och det gick på kanske tre(3) års tid. Innan han hade fyllt 20 hade han ingen aning om att han hade en sådan språkbegåvning. Ett till fall av en spontant upptäckt begåvning.

Det brukar ske sådär med spontant upptäckta begåvningar, även om det här är extremfall. Man hittar plötsligt mitt i livet någonting som är så lätt och som man tycker är så kul att man plötslig på ganska kort tid lär sig någonting helt nytt till helt oanad skicklighetsnivå. Och det är ingen som är mer paff än en själv.

Jag känner fler som har liknande bakgrundshistorier, och jag måste säga att det enda som överträffar dikten är verkligheten. Vi lever i en värld där dom mest fantastiska saker händer hela tiden.

Caen
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Multiklass till Sorcerer är enkelt. Tittar du aldrig på "Förhäxad" på TV3? Latenta förmågor som vaknar i ett senare skede i livet är ju en klassiker.

Min fru spelar just nu en barbar-flicka som visar sig vara adopterad av stammen och vars mor enligt ryktet hade det underbaraste gyllene hår... (knuff, knuff, hajar ni?)

Hon är just nu Bbn5/Sor3/Dragon Disciple2 och söker ledtrådar om sina föräldrar.
 

BONUz

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
13
eller kanske
Obelix tappar en bautasten på dig, och nästa dag blev du extremt primitiv och dum!
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Latenta förmågor som vaknar i ett senare skede i livet är ju en klassiker.

Problemet ligger i ju att alla har sådana förmågor, regeltekniskt sett. Så alla kan göra "karriär" med att utveckla en inneboende, dold magisk förmåga som märkts sedan man fötts.
Det får bli något man måste väva in i bakgrundshistorien innan rollpersonen skapas. Din fru hade ju ett mystiskt arv från början. Inneboende magiska förmågor är inget man tränar för att få.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Om någon i min grupp skulle vilja multiclassa till sorcerer skulle han nog få säga till ett tag på förhand, så jag kan lägga in det i kampanjen. En paladin som ägnat hela sitt liv åt att förfölja en demon och till slut besegrar den, men blir svårt skadad i striden och sedan, när han vaknar upp ur sin medvetslöshet, kan casta sleep och magic missile är betydligt intressantare än en paladin som multiclassar till sorcerer. Om han dessutom lever sig in i sin roll det allra minsta får man en intressant och engagerande fortsättning alldeles gratis. Och jag tackar aldrig nej till ett par gratis äventyr. Det är nästan så jag funderar på att tvinga paladinen i min spelgrupp att multiclassa...

Barbarian är lite värre. Jag skulle nog kräva att RPn lever hos en barbarstam i ett par år innan jag ens skulle överväga att tillåta det. Och om t.ex en erfaren fighter levde bland barbarer ett par år är nog sannolikheten större att ett par barbarer multiclassar til fighters.

Inget av exemplen är särskilt vanligt, men trots allt är ju inte RPna särskilt vanliga annars heller, så med tillräckligt bra motivering skulle jag nog tillåta ganska mycket.

/JPS
 

MASten

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
31
Location
sthlm
bra diskussion. om jag inte vore så slapp så skulle jag villja att min DM försökte göra så som ni tycker.

/the world is not enough/images/icons/frown.gif/ MASten
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Jag håller med dig helt om att det är roligast om man väver in "uppvaknandet" i rollfigurens historia, men det är ju inte nödvändigt att spelaren själv måste stå för detta, SL kan ju hjälpa till. Att alla, teoretiskt sett, har dessa latenta förmågor ser jag inte som ett problem, såvida inte alla multiklassar till Sorcerer så fort de kommit upp en bit. Kanske inte ens då.

Min viktigaste uppgift som spelledare är ju att underhålla spelarna, precis som en filmregissör eller författare. Om min spelare tycker det verkar roligt att skaffa sin rollfigur lite magiska förmågor försöker jag naturligtvis att skapa en möjlighet till detta. Det fina med D&D 3e är ju att reglerna tillåter detta på ett balanserat sätt. Rent teoretiskt kan ju en spelare vilja nå en 11:e gradens rollfigur som skaffat en grad i varje klass (titta, jag är lika värdelös på allting!) och om han/hon tycker det är roligt och de andra spelarna inte störs av det, så varför inte?

Alla SL borde träna på att hitta vettiga sätt att säga "Ja", istället för att reflexmässigt förbjuda möjligheter de inte gillar själva. Vi är ju faktiskt till för våra spelare, inte tvärtom.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Rent teoretiskt kan ju en spelare vilja nå en 11:e gradens rollfigur som skaffat en grad i varje klass

Men 11 i alla abilities, förstås...

Alla SL borde träna på att hitta vettiga sätt att säga "Ja", i stället för att reflexmässigt förbjuda möjligheter de inte gillar själva.

Väl talat.

/JPS - skrev ett par meningar till, men de blev inte så bra - så jag raderade dem. Nu får ni aldrig veta vad det stod. Hahahahahaa!
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Jag glömde visst att kommentera ditt problem med att lägga till grader på barbar i efterhand.

Det största problemet med barbar-klassen är dess namn. De andra syftar på en mer eller mindre bred yrkesbana, medan "barbar" är mer en kulturell etikett. Det bästa, i mitt tycke, är att bortse från den missvisande namngivningen och betrakta klassen som en klass bland andra. Se den som en vildsintare krigare - en krigare som litar mer till råstyrka och vrede än skicklighet och finess.

Så en rollfigur som lägger grader på barbar kanske snarare har hittat en mera djurisk sida inom sig själv. Gammal uppdämd frustration (mobbad i skolan?) som tar överhanden i striderna. Se vad som utmärker klassen i form av specialegenskaper och tolka rollfigurens förändring därifrån.

Bara ett ödmjukt förslag.../images/icons/wink.gif
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
"Den, däremot, tillåter jag inte. Vill man spela barbar måste ens första level vara som barbar, därefter får man multiklassa som vanligt. "

Det förstår jag dock inte anledningen till. En barbar är ändå inte SÅ speciell, det är i princip en annorlunda form av fighter. Inga av dess egenskaper kräver nån särskild bakgrund om man läser "Barbarian" som "Bärsärk" när man multiclassar. Det enda som kan vara knutet till en barbars vildmarksbakgrund är vissa av hans färdigheter, och dessa behöver man då inte köpa.

I min kampanj har vi t ex en Dvärg som är Fighter 3/Barbarian 1, och jag ser inga problem i det. Han är helt enkelt en dvärgisk krigare som kan gå in i ett bärsärkarraseri.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Frugan(OT?)

Hur är det egentligen att spela med sin fru? Det låter väldigt kul och jag hade gärna testat om jag lyckas gräva upp någon som är lika rollspelstokig som jag mig själv. Spelar du med dina barn också?
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Uppenbarligen så tolkas Barbar klassen lite olika men enligt min åsikt så ingår även det kulturella i klassen och då blir det svårt att multiklassa till barbar.

Om någon vill multiklassa till sorcerer så kan du ju först neka men sedan under nästa äventyr låta "konstiga" saker hända när spelarna minst anar det. Låt sedan spelaren träffa en magisk kuf som genast inser förmågan hos vår hjälte, tar honom under sina vingar och så erbjuder du honom att multiklassa.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Familjespel [OT]

Jodå, jag spelade med min förra fru under många år och spelar nu med fru nummer två och med barnen. Nya frun är kanske inte "rollspelstokig", men hon gillar det.

Barnen är helt saliga att äntligen få spela rollspel med pappa. De har ju växt upp med att vi vuxna träffats och spelat konstiga och spännande spel... /images/icons/smile.gif

Att jag både haft spelbutik (=lådor fulla med gamla spel, tärningar, figurer, mm) och översatt D&D till svenska har ju inte gjort dem mindre sugna...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Naturligtvis kan du bestämma att barbar-klassen är intimt hopkopplad med en viss kultur i din värld, men generellt är det inte så. Klasserna symboliserar inte någon viss tillhörighet, utan bara en inriktning hos din rollfigur. Tilläggsklasser (Prestige Classes) däremot är avsedda att avspegla en grupptillhörighet. Åtminstone enligt Monte Cook.../images/icons/cool.gif

Jag tycker du har rätt inställning till rollfiguren som vill bli Sorcerer, men varför behöva säga nej först? Håll en dialog öppen med spelarna hela tiden så att du vet hur de vill utveckla sin rollfigur. På det viset kan du väva in multiklass-möjligheterna innan det är dags att gå upp en grad och därigenom slippa säga nej.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Familjespel [OT]

Fy vad trevligt det låter. Du kan inte tänka dig att adoptera mig? Jag är snäll och äter inte så mycket/images/icons/laugh.gif
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Re: Familjespel [OT]

Det tål att tänka på... fast "Sysselsättning: Likplundrare" kan ju göra en förälder fundersam... /images/icons/laugh.gif/images/icons/wink.gif
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Ordet barbar ger onekligen vissa associationer till primitiv kultur speciellt när det gäller fantasy. Jag syftade inte till en speciell kultur utan primitiva kulturer som helhet

Jag håller med dig också gällande sorcerer. Mitt förslag gällde om spelaren bara hip som hap bestämde sig för att multiclassa.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Ordet "barbar" ger ju onekligen sådana associationer... det är därför jag tycker att klassen fått ett dåligt namn.

Men låt inte namnet begränsa klassens möjligheter. Om du ser det mer som en livsstil än som en kulturell tillhörighet, blir den lättare att använda.
 
Top