Nekromanti Muhadin

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Förvisso...

...var det klumpigt av mig att använda det uttrycket. Vad jag framförallt ville säga är just det att Sunari inte fått statsstatus (finns det ordet?). Takalorr har det däremot. That's the facts. Det andra jag skrev var väl mest flummerier om varför :gremtongue:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den lilla skillnaden

Sunari är en avkrok i inlandet som man aldrig behöver resa till, har väldigt lätt att undvika och inte hotar omgivningen om inte dvärgarna börjar mucka gräl.

Takalorr ligger mitt i sjöhandelsrutterna och är således något som man dels har svårt att undvika, dels ska vara väldigt försiktig för och slutligen faktiskt kan behöva resa till.

Så ur kartografens synvinkel ("vad behöver en resande för landmärken?") så är Takalorr faen så mycket viktigare att ha på en karta än Sunari.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Men varför?

Hur kan Takalorr tyckats tillskaffa sig statsstatus? Inga andra barbariska samhällen har lyckats, så varför just tirakerna? Jag tycker iaf att det verkar mycket mer logiskt att det högstående Sunari som faktiskt har en gemensam fungerande samhällsstruktur och är ett av mundanas mest välutvecklade länder kan få statsstatus, än några barbariska bestar som lever primitivt där den starkes lagar gäller, och området ständigt präglas av inbördeskrig skulle få det. Visst, takalorr ligger mer handelsstrategiskt till, men och? Ja, precis som Krille säger så är det viktigare för handelsmän att kartlägga Takalorr, men det hindrar väl inte människovärlden att se Sunari som självständigt?

Förresten, hur ser man på dvärgafästen i mundana? Hör dom till aktuella människoland eller har dom statsstaus?

Mvh Victor Palm
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Men varför?

Hur kan Takalorr tyckats tillskaffa sig statsstatus? Inga andra barbariska samhällen har lyckats, så varför just tirakerna? Jag tycker iaf att det verkar mycket mer logiskt att det högstående Sunari som faktiskt har en gemensam fungerande samhällsstruktur och är ett av mundanas mest välutvecklade länder kan få statsstatus, än några barbariska bestar som lever primitivt där den starkes lagar gäller, och området ständigt präglas av inbördeskrig skulle få det. Visst, takalorr ligger mer handelsstrategiskt till, men och? Ja, precis som Krille säger så är det viktigare för handelsmän att kartlägga Takalorr, men det hindrar väl inte människovärlden att se Sunari som självständigt?

Förresten, hur ser man på dvärgafästen i mundana? Hör dom till aktuella människoland eller har dom statsstaus?


Att vara ett självständigt rike innebär inte att man har blivit accepterad som stat. För att få status som stat måste man bli accepterad av andra länder. Vilket nog är fallet med dvärgafästena faktiskt. De agerar och fungerar som självständiga riken, och inga människoriken skulle få för sig att göra anspråk på deras område eller att göra dem till lydriken. Det vågar de inte.

Att Takalorr fått statsstatus har nog ingen större praktiskt betydelse... för Takalorr. Kan inte tänka mig att tirakerna skulle kunna enas tillräckligt eller se på kompromisser som en praktisk lösning för att utse diplomater som faktiskt skulle få göra något diplomatiarbete. :gremwink: Sanari i Sunari däremot skulle kunna utnyttja sin statsstatus till en hel del som de ej uppnått än. Sanari är mer diplomatiskt farliga än tirakerna någonsin skulle kunna bli och i enlighet med att om man har makten så vill man inte gärna dela den, har Sunari uteslutits ur den Mundanska diplomatigemenskapen.

Jag tror med andra ord att det ligger en hel del politik bakom, vilket också förklarar varför Alarinn blivit en accepterad stat. Men det finns ju inga som helst "officiella" förklaringar på det här. Det gör sällan det i politik...

/Alharra
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Jag har fortfarande inte får frågan besvarad

"För att få status som stat måste man bli accepterad av andra länder. Vilket nog är fallet med dvärgafästena faktiskt. De agerar och fungerar som självständiga riken, och inga människoriken skulle få för sig att göra anspråk på deras område eller att göra dem till lydriken. Det vågar de inte."

Håller med till fullo, men det är ju precis samma grej med Sunari. Man har egen självständig statsapparat, och inga människoriken vågar göra anspråk på området, mer än kanske någon enstaka asharisk vildmarksman.

"Att Takalorr fått statsstatus har nog ingen större praktiskt betydelse... för Takalorr."

Även här svarar du på något annat än det jag frågade. Jag är medveten om att Takalorrs statsstatus inte har någon större betydelse enligt tirakerna själva, förutom för några högt uppsatta schamaner. Frågan var varför dom har fått statsstatus. Är det bara för att dom inte har någon användning av den?

"Sanari i Sunari däremot skulle kunna utnyttja sin statsstatus till en hel del som de ej uppnått än. Sanari är mer diplomatiskt farliga än tirakerna någonsin skulle kunna bli och i enlighet med att om man har makten så vill man inte gärna dela den, har Sunari uteslutits ur den Mundanska diplomatigemenskapen."

Borde det inte snarare vara en fördel för människoländerna att kunna förhandla med sunarialverna som en enhet, och därmed erkänna dom som eget rike? Dessutom är det ingen annan som anser sig ha rätt till marken, så det verkar väl mycket konstigt att man helt enkelt inte erkänner Sunari som stat? Åtminstone handelsnationer som Cirefaliska Samväldet och Consaber borde ju tjäna pengar på att Sunari erkänns, då handeln bör öka i området. Och eftersom att Pyar ändå inte lever i Sunari finns det inga större hot om konkurrens.

Mvh Victor Palm
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Jag har fortfarande inte får frågan besvarad

Håller med till fullo, men det är ju precis samma grej med Sunari. Man har egen självständig statsapparat, och inga människoriken vågar göra anspråk på området, mer än kanske någon enstaka asharisk vildmarksman.

Även här svarar du på något annat än det jag frågade. Jag är medveten om att Takalorrs statsstatus inte har någon större betydelse enligt tirakerna själva, förutom för några högt uppsatta schamaner. Frågan var varför dom har fått statsstatus. Är det bara för att dom inte har någon användning av den?

Borde det inte snarare vara en fördel för människoländerna att kunna förhandla med sunarialverna som en enhet, och därmed erkänna dom som eget rike? Dessutom är det ingen annan som anser sig ha rätt till marken, så det verkar väl mycket konstigt att man helt enkelt inte erkänner Sunari som stat? Åtminstone handelsnationer som Cirefaliska Samväldet och Consaber borde ju tjäna pengar på att Sunari erkänns, då handeln bör öka i området. Och eftersom att Pyar ändå inte lever i Sunari finns det inga större hot om konkurrens.

Det är riktigt att jag egentligen svarade på en annan fråga. Men problemet är väl att skälet egentligen inte är känt, och dessutom dolt. Min idé var att eftersom tirakerna inte kan bli ett diplomatiskt hot, fine ge dem den här statusen och kräv något bättre tillbaks. Sedan kan det nog finnas någon skadeglad typ som gillar att ge alverna en knäpp på näsan – eller ha funnits. Människor lever ju som bekant inte lika länge som alver.

Varför inte Sunari blivit accepterad som stat då. Liksom, ingen vill ge alverna där så fria händer. Dvs ifall man inser vad de kan göra... Varken Cirefaliska Samväldet eller Consaber lär vara så jätteintresserade av att handla med Sunari då det inte finns några farleder in. Vill man handla med Sunari är man nästan tvungen att gå via Asharien. Och Asharien tar, ifall jag inte missminner mig, tull på utländska handelsvaror som inte säljs i frihamnarna. Antagligen kan jarlarna även förtulla varorna as they go along. Nå, det är alltså vissa svårigheter att bedriva handel med Sunari, som inga andra än grannländerna funnit värt att utnyttja.

Och är det inte värt att utnyttja för de stora handelsländerna, då skulle inte några andra vilja gå emot dem heller, förutom Sunari i det här fallet, då de skulle förlora mer på att bli bojkottade än att inte acceptera Sunari som en stat.

Och du ska veta att allt det här är sprunget ur ett påstående någonstans (i alvboken tror jag) där det står att Sanari är purkna på Leréam för att fel land fick statsstatus...

Se statsstatusens ickevarande i Sunari som ett hinder för att alverna ska bli alltför mäktiga. Att stänga in dem i en skog är bra mycket bättre än att ge dem rätten att åka runt och reta upp tiraker och dvärgar mfl och starta ett nytt stort sönderslitande krig. In the rulers opinions.

Vad säger du nu då? :gremwink:
 
Top