Nekromanti MSN-rollspel

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Har nån testat att spela rollspel över t.ex. msn (tror jag har läst en artikel om det)?

Det finns lite knep man kan ta till tror jag:

Då alla är "ensamma" så kan man förmedla skräckig utsatthet mkt bättre.

Man kan skicka ut musik och bilder för att förmedla stämning.

Inga störande papper (för oordnade SLs)

Man kan ha olika chat-rutor inne för olika personer (inget meta-gaming, eller vad det nu heter, här inte)

Olika färger/teckensnitt i olika situationer, dialog och beskrivande text mkt bättre (kanske lite krystan men ändå :p)

äh, det var nog allt...
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Jag har spelat över IRC och över ICQ, det funkar. Det funkar i solofönster med SL och det funkar utan SL med rent textbaserade rollspel. Mer har jag inte testat. Så länge alla spelar på samma nivå och är överrens om nivån på spelet funkar det bra.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Hum, rätt fräsigt faktiskt.
Praktiskt för spelgrupper med medlemmar utspridda över landet (och världen för all del).

Dock några invändingar:
<ul type="square"> [*]Det finns ingen möjlighet att agera ut karaktärer på ett vettigt vis. Som SL försöker jag alltid förställa rösten och gestikulera för att ge lite liv i mina SLPs...
[*]Tärningsslagen? Hur ska det fungera? Om alla är totalt ärliga kanske man kan sitta och rulla tärningar var för sig, men jag litar icke på mina spelare i varje fall... (de är skurkar och banditer hela högen...)
[*]Viktigast av allt: Rollspel är i vajre fall för mig till största del en social happening, vad är du det roliga i att sitta och uggla framför datorn? Spelar jag nog helldre Fallout istället :gremsmile:... [/list]

/IÄ!/Dac
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag håller med.

Det känns ju som om lite av gemenskapen går förlorad...

Det kanske funkar bättre att bara slöspela på nätet, vilket kan vara kul oxå... :p

Jga är en spelledare som inte riktigt gestaltar olika slp så bra (läs "alls"). äh... MEN det kan man ju ändra på.

Tack för kommentarerna (till alla som kommenterat)
 

Sir Basil

Veteran
Joined
1 Oct 2004
Messages
17
Kan vara bra för spelgrupper som sprids ut över hela landet (som risken är stor att det kommer att hända med gruppen jag spelar med).
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Antioch

Vi har spelat över IRC i undefär tre månader nu och jag har spelat många år innan det. Jag tycker det är hur bra som helst. För mig är det fel att säga att det är bättre eller sämre än vanligt bordsrollspel, för det går inte att jämföra på det sättet. Det blir en annan grej. Det som är roligt i bordsrollspel blir inte roligt på nätet. Det som är roligt på nätet är kanske inte roligt IRL. Och såvidare.

Nu är servern nere och vi väntar på DNS-uppdatering, men så snart den är klar så kan ni spana in hemsidan på www.snigel.nu/antioch

Här finns också en kort introduktion. På hemsidan finns loggar från de hittills 26 spelmötena och ni är välkomna dit så snart det fungerar igen. Jag återkommer så snart det gör det. Stay tuned!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är kul..

Har iof mestadels lirat via mIRC, men antar att mina tankar kan öveföras till msn åxå..
Det är dock jäkligt skoj, man får tänka lite i nya banor, channsen att lira med folk som man aldrig träffat förut, tvungen att tänka till en gång till eftersom man inte kan förmedla allt kroppsspråk via datorn..
Alltigenom så är det ett klat kul komplement till "vanligt" rollspel
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Ursäkta, men jag kan inte låta bli [OT]

singel.nu? Försöker du säga att du är ledig, Snigel? :gremwink:

Annars håller jag med Snigel om att det är en annan sak och att man troligen finner helt andra saker att gilla i ett chatt-rollspel, än i ett vanlgit rollspel. Alla former har sina charmer.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Ursäkta, men jag kan inte låta bli [OT]

singel.nu? Försöker du säga att du är ledig, Snigel?
Höhöhöhöhö... consider me snigel and upptagen. Men tack för påpekandet :gremsmirk: Nu är sidan uppe också.
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Jag har prövat det en gång, och det funkade helt okej. Vissa problem uppstår självklart, framförallt för att man inte ser varandra. De problem som jag stötte på var att folk skrev saker samtidigt, det gjorde att fokusen riskerade att gå åt två håll samtidigt. Att man inte ser varandra när man spelar är ett annat stor minus, kroppsspråk är viktigare än vad man tror för att förmedla känslor.

En sak som jag gjorde som underlättade mitt spelledande var att jag skrev vissa partier i förväg, dvs. jag skrev t.ex. miljö och personbeskrivningar i förväg, så att jag bara kunde slänga in dom när de behövdes. Det gjorde att saker och ting gick lite smidigare.
 
Top