Mrund utforskar Coriolis

Skavaran känns väldigt mycket som den är lånat från Skaven, råttmänniskorna som absolut inte bor under människornas städer i Warhammer fantasy-universumet. Har för mig att de till och med har liknade sätt att prata på, men det kan vara jag som missminner mig.

1000011552.jpg

Skavaran känns väldigt mycket som den är lånat från Skaven, råttmänniskorna som absolut inte bor under människornas städer i Warhammer fantasy-universumet.
Namnet är definitivt likt. Och liksom Skaven i Warhammer lever skavaran i Coriolis 2016 på sopor. Men de beskrivs i första meningen (Horisonten s. 197) som grävlingslika. Deras läten beskrivs som väsande, gläfsande, grymtande.

Skulle gärna få en relativt spoilerfri recension om vad för typ av kampanj det är och vilken känsla den har. Vem eller vilka har skrivit kampanjen? Jag hörde något i förbigående på ligans konvent att det skulle bli en del 2 och Gareth Hanrahan var inblandad men det kan ha varit en stort missförstånd.
Lite mysterielösning, mycket rymdresor med vidhängande intriger och problem, mycket utforskande av ogästvänliga miljöer och främmande byggnadskomplex, relativt storslaget, relativt fritt. Väldigt stämningsfullt. Skriven av Nils och Kosta (jag bidrog själv med ungefär en sida eller två) så det fångar verkligen hur spelet är tänkt att spelas. Ja, har också hört att Gareth Hanrahan skriver någon sorts fortsättning men jag vet inte hur mycket direkt uppföljare det är eller när det kommer.

Lite mysterielösning, mycket rymdresor med vidhängande intriger och problem, mycket utforskande av ogästvänliga miljöer och främmande byggnadskomplex, relativt storslaget, relativt fritt. Väldigt stämningsfullt. Skriven av Nils och Kosta (jag bidrog själv med ungefär en sida eller två) så det fångar verkligen hur spelet är tänkt att spelas. Ja, har också hört att Gareth Hanrahan skriver någon sorts fortsättning men jag vet inte hur mycket direkt uppföljare det är eller när det kommer.
Gareth är verkligen en kvalitetsstämpel. Hans Cthulhu City är nog den kampanjbok jag plockar ner oftast från hyllan. Har ännu inte spellett den, men har väldigt mycket prep redo...!

Tack, noterar att det var relativt storslaget, relativt fritt. Väldigt stämningsfull, speciellt att det verkar vara en ganska öppen struktur lockar.

Var mest nyfiken på vilka som skrivit kampanj materialet om det var några andra än de som skrev grunderna till spelet.

Det där var ju lite oroande. Trodde att Ligan skulle ha mer direkt input i fortsatt kampanjmaterial till settingen. Det var ju definitivt till nackdel för Ikonernas nåd att man plockade in en utomstående skribent som fick fria tyglar.

Sen är Hanrahan väldigt kompetent, gillar kampanjen han gjorde till Fall of Delta Green. Har dock dålig koll på om hans arbete bara är Cthulhu-kopplat.

Sen är Hanrahan väldigt kompetent, gillar kampanjen han gjorde till Fall of Delta Green. Har dock dålig koll på om hans arbete bara är Cthulhu-kopplat.
Inte alls - Gar skrev den förstklassiga The Darkening of Mirkwood, och jobbade med Ken Hite på The Dracula Dossier, och nu gör de Terraforming Mars-rollspelet tillsammans. Han har skrivit några fantasy-romaner som jag inte läst, också.

skrev den förstklassiga The Darkening of Mirkwood, och jobbade med Ken Hite på The Dracula Dossier, och nu gör de Terraforming Mars-rollspelet
Vår spelgrupp ägnade hösten åt att speltesta GRH:s kampanj till Swords of the Serpentine, Pillars Built on Sand. Skoj!

Hanrahan skriver allt äventyrsmaterial som ligan ger ut till one ring och skrev väl i stort sett allt till första upplagan med. Nepotinelli står väl för setting och regler och Hanrahan för kampanjer och äventyr, det är säkert flera inblandade med. Jag har också känslan att ligan är väldigt hands on med hur saker och ting ska utformas.

Edit: jag hörde hans namn nämnas i förbigående från scenen när jag var på ligans konvent, missade tyvärr Coriolis eventet så nu kanske vi inte ska dra för stora växlar på det. Var mera intresserad av att höra att det fanns långtgående planer för Coriolis utöver det som ges ut nu samtidigt som jag hör att the great dark får bra omdömen.

Last edited:
Det där var ju lite oroande. Trodde att Ligan skulle ha mer direkt input i fortsatt kampanjmaterial till settingen. Det var ju definitivt till nackdel för Ikonernas nåd att man plockade in en utomstående skribent som fick fria tyglar.
Jag vill framhålla att jag inte har någon aning om hur mycket "direkt input" Ligan har, men jag skulle gissa på avsevärt. Att jag inte har koll säger ingenting.

Jag vill framhålla att jag inte har någon aning om hur mycket "direkt input" Ligan har, men jag skulle gissa på avsevärt. Att jag inte har koll säger ingenting.
Om man är det minsta seriös - och det är de väl - står man för såväl ursprungliga anvisningar (alternativt att man accepterar en pitch) som input under tiden och redigering.

Jag kan garantera och lova att Ligan har full koll på vad de gör och inte låter någon skriva lite vad som helst. Det tror jag de flesta fattar, om man inte tar på sig sina mest illvilliga glasögon.

För er som inte vet, så är skrivandet en rätt lång process där man bollar fram och tillbaka, får kritik och nya idéer, ändrar och ändrar igen. Tills det blir bra.

Back