Mrund utforskar Coriolis

Det kan inte vara så att planen är så farlig att det är bättre att chansa på att ens hus inte rasar uppe klippan än att bo någon annanstans på planeten?
Hur menar du att det skulle förklara det här beteendet där folk flyttar ner till klyftans botten när deras hus kollapsar?

För att det inte längre finns någon plats kvar att bo på klippan så nu måste de bo någonstans?
Jag vet inte svaret eller skrivit boken men det var bara min spontana tanke när jag läste det du skrev.

Kapar tråden lite: en kollega i min Afterworkgrupp är en stor sci fi-nörd och därtill muslim med stort intresse för arabisk fantastik. Jag nämnde Coriolis och hon blev oerhört pepp, så funderar på att köra det efter vår Kutulu-kampanj. Däremot så är The Great Dark mycket mer min speed och jag kommer i så fall köra det - efter genomläsning verkar nya utgåvan dock ömsat av de flesta spår av mellanöstern-estetiken. Finns det något narrativt skäl till denna förändring, och kommer jag i så fall klampa över kanon om jag återinför den?

(och förtydligande: jag är inte egentligen särskilt brydd om att hålla mig till den specifika kanon, detta är mer av intresse!)

Kapar tråden lite: en kollega i min Afterworkgrupp är en stor sci fi-nörd och därtill muslim med stort intresse för arabisk fantastik. Jag nämnde Coriolis och hon blev oerhört pepp, så funderar på att köra det efter vår Kutulu-kampanj. Däremot så är The Great Dark mycket mer min speed och jag kommer i så fall köra det - efter genomläsning verkar nya utgåvan dock ömsat av de flesta spår av mellanöstern-estetiken. Finns det något narrativt skäl till denna förändring, och kommer jag i så fall klampa över kanon om jag återinför den?

(och förtydligande: jag är inte egentligen särskilt brydd om att hålla mig till den specifika kanon, detta är mer av intresse!)
Man har varit rätt tydliga med att man har helt andra referenspunkter för The Great Dark. Det är ju 1800-talets polarexpeditioner som man vill efterlikna. Så nästan all mellanöstertendenser är borta. narrativt beror detta på att man åkt på ett generationsskepp i 200år, vilket fått diasporan att kasta av sig all sin religion, kultur och grupptillhörigheter.

(Personligen gissar jag att Ligan valt att rensa brädet för att man inte vill riskera att ses som kulturellt okänslig, alternativt tröttnat på settingen och spelsättet men fortfarande önskat få ut något mer av varumärket).

Oavsett så tror jag inte det skulle vara några större problem att återinföra mellanösternvibbarna, med undantag av att man kanske måste fila lite på mekaniska bitar så som att be till Ikonerna.

Jag tror framförallt kampanjmaterial kommer koppla ihop de två olika settingsen.
Ja, det är det som sagts. Gissningsvis är det ju dock framförallt kopplat till portalbyggarna och annat i världsbygget som är "icke-tredje horisonten"-relaterat. Känns lite skumt om man satsar hårt på att tvättar bort allt som är mellanöstern och rymdopera-intriger för att sedan slänga in det igen.

Jag har valt att skippa the Great dark då jag inte finner den nya settingen eller dungeoncrawling särskilt stimulerande. Den nya regelmotor ska dock vara bättre för strid osv, även jag har svårt med konceptet kring den magiska kanariefågeln.

Ja, det är det som sagts. Gissningsvis är det ju dock framförallt kopplat till portalbyggarna och annat i världsbygget som är "icke-tredje horisonten"-relaterat. Känns lite skumt om man satsar hårt på att tvättar bort allt som är mellanöstern och rymdopera-intriger för att sedan slänga in det igen.

Jag har valt att skippa the Great dark då jag inte finner den nya settingen eller dungeoncrawling särskilt stimulerande. Den nya regelmotor ska dock vara bättre för strid osv, även jag har svårt med konceptet kring den magiska kanariefågeln.
Jag är tvärtom och om hur settingen är i mycket mer avgränsad skala, tycker om dungeoncrawlingen och tycker fåglarna verkar hur fiffiga som helst!

Jag är tvärtom och om hur settingen är i mycket mer avgränsad skala, tycker om dungeoncrawlingen och tycker fåglarna verkar hur fiffiga som helst!
Ja, men det är väl lite så att det är en vattendelare.

Såg någon som beskrev det typ som att settingen Tredje horisonten är som en sprakande om än ojämn persisk festbuffé uppdukad på ett långbord med mosaikfat medan att The Great dark är som en portion vällagad sjömansbiff i en rostfri matlåda. Båda måltiderna har sin fördelar och förespråkare.

Ja, men det är väl lite så att det är en vattendelare.

Såg någon som beskrev det typ som att settingen Tredje horisonten är som en sprakande om än ojämn persisk festbuffé uppdukad på ett långbord med mosaikfat medan att The Great dark är som en portion vällagad sjömansbiff i en rostfri matlåda. Båda måltiderna har sin fördelar och förespråkare.
Tror verkligen det handlar om spelstil, också. Jag älskar världsbyggandet i Tredje horisonten - på håll. Vet dock med mig att jag aldrig kommer kunna få det spelbart. The Great Dark har mycket mindre intrikat världsbygge och färre faktioner, vilket passar mig bättre.

Min bild, baserat på vad andra sagt, är att Coriolis - Mörkret mellan stjärnorna är ett spel som gör sig bäst i en lång och komplex kampanj medan Coriolis - The Great Dark snarare passar för enstaka äventyr eller kortare kampanjer. Rätt eller fel?

Min bild, baserat på vad andra sagt, är att Coriolis - Mörkret mellan stjärnorna är ett spel som gör sig bäst i en lång och komplex kampanj medan Coriolis - The Great Dark snarare passar för enstaka äventyr eller kortare kampanjer. Rätt eller fel?
Är inte Flowers of Algorab något slags långkörarkampanj (har obs inte läst, bara noterat att det är en stor låda)?

Nja, det ser jag inget direkt fog för i Great Dark. Det finns mycket material att jobba med. Den kampanj som kommit ut nu (Flowers of Algorab) tyckte jag snarast kändes lite för stor för att ta till vårt spelbord utan att klippa lite. Den verkar kunna räcka för minst 20 spelmöten, kanske till och med upp över 30. Och det finns också mycket saker i settingen som inte verkar tas upp i den kampanjen.

Vad är förklaringen till att man säger så? Att settingen är lite ”mindre” än förra Coriolis? Det tycker jag är en annan dimension än kampanjlängd, det behöver inte nödvändigtvis vara korrelerat.

Tror verkligen det handlar om spelstil, också. Jag älskar världsbyggandet i Tredje horisonten - på håll. Vet dock med mig att jag aldrig kommer kunna få det spelbart. The Great Dark har mycket mindre intrikat världsbygge och färre faktioner, vilket passar mig bättre.
Det skulle vara extremt krävande att få ett helt spelgäng ordentligt påläst och insatt i världsbygget i Coriolis 2016 innan man börjar spela. Jag gissar att det har inträffat ytterst sällan. Vi är nu fem sittningar in i kampanjen och fortfarande har ingen, inte ens SL, läst hela världsboken. I stället valde jag ut bara fyra begrepp som vi går igenom vid starten av varje sittning -- Tredje Horisonten, Coriolis, zeniter, förstkomna -- och de börjar sitta bra i spelgruppen.

Andra begrepp tillkommer ett efter ett när de blir aktuella i ett äventyr. Fast jag förmodar att ett begrepp som bara var aktuellt under sittning 1 och 2 kommer att vara bortglömt till sittning 15.

Vad jag vill ha sagt med det, Verlandes, är att Coriolis är fullt spelbart om man inte har ambitionen att någon någonsin skall kunna all lore. Jag upptäckte två sittningar in i scenariot "Arams hemlighet" att planetens gravitation bara är 0,37 G! Detta faktum omnämns inte i scenariohäftet. :p

Jag var inte helt såld på the great dark så jag passade. Förstod inspirationskällorna men det lockade inte så mycket. Jag var sugen på en annan typ av rymd äventyr men nu börjar bli mer pepp.

Skulle gärna få en relativt spoilerfri recension om vad för typ av kampanj det är och vilken känsla den har. Vem eller vilka har skrivit kampanjen? Jag hörde något i förbigående på ligans konvent att det skulle bli en del 2 och Gareth Hanrahan var inblandad men det kan ha varit en stort missförstånd. Han är en favorit efter the one ring så då blir intresset lite större.

Vad är förklaringen till att man säger så? Att settingen är lite ”mindre” än förra Coriolis?
Jag är inte helt säker men tror att det beror dels på att settingen är mer avskalad, dels på att TGD har ett tydligt fokus på utforskning medan MMS är mer öppet för lite allt möjligt.

Vad jag vill ha sagt med det, Verlandes, är att Coriolis är fullt spelbart om man inte har ambitionen att någon någonsin skall kunna all lore. Jag upptäckte två sittningar in i scenariot "Arams hemlighet" att planetens gravitation bara är 0,37 G! Detta faktum omnämns inte i scenariohäftet. :p
Ett rejält ups från spelskaparen

Jag upptäckte två sittningar in i scenariot "Arams hemlighet" att planetens gravitation bara är 0,37 G! Detta faktum omnämns inte i scenariohäftet. :p

Min rollperson kommer att ägna hela nästa session åt att hoppa över hus, lyfta bilar, kasta sten flera hundra meter och liknande! Nu behöver jag inte heller vara lika rädd för att ramla ner i den 20 meter djupa ravinen!

Back