Nekromanti Mr Li Cheng

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Jag håller på att skriva ett äventyr till två rollspelare som jag ska spela nu till helgen. Det handlar om att den ene (som är den rike affärsmannen Tomiko Li Cheng) ska köpa en villa. Det är nutid, 2002. Den andre spelaren är en regissör/journalist som ska gör en dokumentär om Tomiko. Och det jag vill veta är om det här är en bra Prolog till båda:


MR LI CHENG

Äventyret börjar i två olika delar. För reportern börjar det såhär:

Prolog (Regissör/Journalist).
Det var för 34 år sedan. Din mor har berättat en massa historier från din barndom. Den mest skrämmande var (som var sann!) att natten då du föddes, körde ambulansen på en uteliggare på väg till sjukhuset. Uteliggaren omkom, men försvann mystiskt från bårhuset.

Det var för 24 (1978) år sedan. Du och dina två föräldrar bodde i en fin villa ute på landet. Dina föräldrar var bönder. Du vaknade upp mitt i natten av att du haft en marddröm. Du drömde om hur hemska monster kröp igenom golvet i ditt rum, monster med mänskliga utseenden, fast utan skinn och med blanka vita ögon.
Du vaknar upp snabbt, och tittar in i dina föräldrars sovrum. Du smyger fram emot deras säng och börjar sakta kliva i sängen, då du märker att dom inte är där!
Du springer ner för trappan, där någon har stängt dörren som leder upp till trappan!
Du måste hitta nyckeln eller klättra ut igenom fönstret. Nyckeln är i byrolådan i föräldrarnas sovrum. (Modifiera kommande marddrömmar efter valet).

(Nerför trappan)
Om du går nerför trappan ser du att dörren till vardagsrummet är öppet.
Väl därinne ser du din fader på ert träbord, med magen uppskuren och ett mystiskt tecken inskuret i pannan. En man med en blodig kniv och svart munkkåpa går ut ur rummet. På golvet framför dig ligger din mor, nerdrågad. Hon märker dock att det är du, och ställer sig sakta upp och haltar ut med dig. När ni kommer ut på gården, kommer mannen ut ur huset, med din faders "försäkrings" revolver. Han skjuter, och din mor blir träffad i magen. Skottet penetrerar hon, och träffar dig. Du faller ihop av chocken. Du kommer svagt ihåg hur du blir ivägförd i ambulans. Du fick bo hos din morbror efter det här...

Varje natt efter detta har du drömt samma marddröm sen den natten då du blev skjuten. Du har varit hos dom bästa psykiatrikerna, men ingen botar dina marddrömmar. Du blev Aktuell Reporter för att kunna skriva om liknande olyckor.

För 14 år sedan fick du höra om ett skottdrama på ett sjukhus, och du stack dit direkt.
En man i 30-40 års åldern hade blivit brutalt skjuten, och gärningsmannen hade varit med i en hemsk sekt. Gärningsmannen dog också, som du hann ta en bild på (när han var död alltså). Du vet inte om mannen överlevde.

Slut på prolog.

Prolog (Li Cheng)
Du föddes 1946. Du växte upp hos en rik familj med en tvillingbror som hette Sajasmi Li Cheng. Ni var alla väldigt religiösa och troende. Alla förutom din bror...

Året var 1956.Du vaknade upp mitt i natten i ditt och din brors rum, av att någon öppnar fönstret. Du tittar mot din brors håll, och han är inte där! Du ser emot fönstret, och du ser din bror klättra ut! Han har en svart munkkåpa på sig, och han fnissar elakt. Han släpper taget av fönsterkarmen, och faller. Du tittar ut, och du ser att han måste ha följt med strömmen från bäcken nedanför. Ni fann honom aldrig.

Året var 1968. Du fick reda på att dom hittade din bror död, påkörd av en ambulans.
Han hade på sig luffarkläder, och hade inga värdesaker. Han dog utan vänner, och utan tillhörigheter.

Året var 1988. Du hade fått en allvarlig magbakterie och åkte in på sjukhus. Inne på sjukhuset får du påhälsningar av någon som är din släkting (samtliga av dina släktingar är döda). Du ivlle dock träffa den här personen, och in kommer en man i svart munkkåpa. Det är din bror! Han avlossar två skott med en revolver, och säger "Du är inte redo att möta honom ännu..." sedan sringer han ut. Du överlevde ganska precis.
Mannen blev dödad.


Det utspelar sig i Kina, och i den här gigantiska villan ska dom två bli inlåsta, med diverse monster och annat otrevligt. Ledare bakom allt är självklart mannen med svart munkkåpa. Båda två kommer att upptäcka varandras bakgrundshistorier, och intrigerna tätnar...

Kanske är klassiskt (vad vet jag), men det kan bli kul att spela.
Jag vill helt enkelt veta om det här är en bra start.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re:Besserwizzer-dags

Jag vill inte låta dryg, men...ska de där namnen verkligen låta kinesiska?

Tomiko = Japanskt förnamn, feminint
Li Cheng = Kinesiskt förnamn
Sajasmi = Varken japanskt eller kinesiskt

- Ymir, som översätter alla dharmanamn i Vampire: Kindred of the East till mandarin, kantonesiska och shanghainesiska
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Hehe...

Jag är kass när det gäller kinesiska/japanska namn, jag bara hittade på något (faktiskt).
Jag ville bara ha något som enligt mina öron lät som bra asiatiska namn. men du verkar ju kunna det här, så ge mig gärna bättre förslag!
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Ännu en besserwisser...

Jag tror säkert att det kommer att bli kul att spela, både som spelare och som SL men det finns en sak som jag verkligen reagerar på. Detta beror iofs på om du kommer att läsa upp texterna eller om spelarna kommer att få läsa dem själva. Men meningen Skottet penetrerar hon, och träffar dig. För guds skull, ändra hon till henne.
Om dina spelare visar sig vara lika känsliga för grammatik och flyt i texten som jag är kommer de, precis som jag gjorde att se ut såhär. /images/icons/spook.gif

Lycka till!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Namnlista etc

Jag gör en liten lista på kinesiska och japanska namn, som borde kunna ge dig en uppfattning om ungefär hur det bör låta, och lite inspiration - men stjäl dem inte rakt av, många av namnen tillhör välkända asiater.

I de fall jag vet vad namnen betyder anges detta inom parentes.

Han-kinesiska namn (efternamnet först):
Bao Qin (kostbar cittra), Cho Liwang, Deng Xiaoping, Gao Dadao, Gong Li, Hou Luwan, Hou Xiaoxiang, Hsiao Jung, Jian Huifeng, Jing Yi (ung. 'okuvlig rättvisa'), Lu Buwei, Mao Zedong, Na Ying, Wang Fei, Yu Xiang, Zhao, Zhang Yimou, Zhu Zheqin

Kantonesiska namn (jag är inte säker angående tvådelade, svårt att placera dem dialektalt, men namnen tillhör iaf kantoneser. Efternamnet sist):
Chi-Lam Cheung, Chow-Yun Fat, Huan Hai (glädjefyllt hav), Gan Shou, Jun Yow (kvinnlig sanning), Ka-Yung Leung, Lang Shan (ljus korall), Kuan Chai

'Hongkongnamn' (västerländska förnamn tycks populärt inom kantonesiskan, speciellt i Hongkong):
Anita Mui, Camille T'sien, Jackie Chan, Leon Lai, Leslie Cheung, Maggie Cheung, Mona Ying, Priscilla Chan, Sally Yeh, Tony Leung, Vicki Zhao

Japanska namn (Efternamnet traditionellt först, numera ibland sist - i västerlandet skrivs namnen nästan alltid med efternamnet sist, i min lista gör jag således så):
Akira Kurosawa, Hikaru Utada, Hironobu Sakaguchi, Iyuesau Tokugawa, Kimiko Watanabe, Kotono Mitsuishi, Kyu Sakamoto, Maaya Sakamoto, Masamishi Abe, Megumi Hayashibara, Midori Kawana, Nobuo Uematsu, Rei Ayanami, Shinji Takeda, Takeshi Kaneshiro, Takeshi Kitano, Toyotomi Hideyoshi, Yamamoto Himiko

- Ymir, hoppas han hjälpte lite.
 

TheGoblin

Veteran
Joined
13 Aug 2001
Messages
91
Location
Norrrrrland!
Re: Ännu en besserwisser...

Ehum, det är bara jag som ska läsa det. Det som jag skrivit där är en sammanfattning för vad jag ska säga till spelarna.
 

Palpatine

Veteran
Joined
25 Jun 2000
Messages
65
Location
Olofström, Olofströms kommun, Blekinge, Sverige.
Re: Ännu en besserwisser...

Då borde det funka. Jag tror nämligen att om jag som spelare får texten uppläst för mig kan jag svälja ganska många underliga uttryck och dålig grammatik under förutsättning att SL lyckas fånga min uppmärksamhet. Jag tror inte att det skall vara några större problem med den historien för det låter som en riktig höjdare.
Jag vill gärna ha en sammanfattning av spelomgången när ni är klara. /images/icons/smile.gif Lycka till!!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ännu en besserwisser...

Det lustiga är att meningens innebörd blir att det är kvinnan som penetrerar skottet, och inte tvärt om =)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Namn i rollspel

Det där med att hitta på namn är inte alltid det enklaste. Jag drar mig till minnes ett väldigt gammalt (tidigt 80-tal eller så) äventyr till CoC där det förekom en Svensk som lystrade till det genomsnajsiga namnet Darnell Kolson. För oss låter det endast löjeväckande och det är lätt att komma med nått överlögset i stil med: "Jaja, typisk puckade amerikaner att krysta fram något dylikt pseudo-skandinaviskt". Dessvärre skulle nog ingen lyfta på ögonbrynen om det istället rört sig om en polack vid namn Pavel Rokasowskij el.dyl. I våra Svenska öron låter säkert det som något som en polack mycket väl skulle kunna heta, medans det hos en riktig polack bara skulle locka fram ett garv.

/Anders
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Namn i rollspel

Jo...det stämmer ju. Men det skadar ju ändå inte att göra en ansträngning för att få så korrekta namn som möjligt - det är just det jag sysslar med. Och att skaffa sig en ganska god uppfattning om hur namn från olika språk bör låta är faktiskt inte svårt alls.

- Ymir, som påpekar att det är en rätt stor fördel att vara åtminstone aningen insatt i språken ifråga, också.
 
Top