Nekromanti Moves för att styra det Jargiska Kejsardömet!

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Hej

Jag tänkte be om lite kreativ spånarhjälp för att hitta på coola AW-style moves som kan användas för att styra det Jargiska Kejsardömet! För er som inte känner till moves så kan det förklaras som ett Apocalypse World-fenomen som överlappar ordentligt med konfliktresolution och kan se ut i stil med:

Apocalypse World said:
[FONT=crust_clean][FONT=crust_clean][FONT=crust_clean]SEIZE BY FORCE[/FONT][/FONT][/FONT]
When you try to seize something by force, or to secure your hold
on something, roll+hard. On a hit, choose options. On a 10+, choose
3. On a 7–9, choose 2:
? you take definite hold of it
? you suffer little harm
? you inflict terrible harm
? you impress, dismay, or frighten your enemy
...eller:

Apocalypse World said:
[FONT=crust_clean][FONT=crust_clean][FONT=crust_clean]DO SOMETHING UNDER FIRE[/FONT][/FONT][/FONT]
When you do something under fire, or dig in to endure fire,
roll+cool. On a 10+, you do it. On a 7–9, you flinch, hesitate, or
stall: the MC can offer you a worse outcome, a hard bargain, or an
ugly choice.
Det jag söker nu är sätt att påverka det Jargiska Kejsardömet från det absoluta toppskiktet i form av just moves. Jag har lagt tråden i det allmänna rollspelsforumet då jag hoppas på kreativa inhopp från spelare av många olika spel och det vi skapar behöver inte vara direkt förknippat med något enskilt regelsystem. Låt fantasin flöda och hitta på attribut, färdigheter, utfall och annat som känns passande!

Lite valfria ramar:

*Jag tänker mig att jag delar upp påverkan i kategorier som just nu, väldigt spontant och absolut överlappande, ser ut som följer:
- Lagstiftning
- Handel
- Militär
- Förhandling
- Religion
- Vädjan/order/dekret till folket

Ett exempel på hur jag tänker mig att en move skulle kunna se ut:

Stifta en lag
När du stiftar en lag: slå +Lagkännedom. Om du slår 10+ välj tre, 7-9 välj en. [kommentar: I AW slår man två T6 och lägger till ett attribut och jämför mot target number-spannen 2-6, 7-9, 10+. Att misslyckas med en move (slå under sju) brukar innebära att spelledaren får göra ett hårt motdrag (ofta rätt jobbigt) och om inget annat skrivs så är det vad som gäller!]

- Du gör dig inga mäktiga fiender
- Lagen accepteras utan väpnat motstånd
- Du behöver inte använda mutor eller andra påtryckningar för att få lagen att accepteras
- Lagen ger inte upphov till betydande juridiska kryphål


Tanken är alltså att ett lyckat slag ger färre negativa (eller fler positiva) konsekvenser av införandet av lagen men vad dessa konsekvenser blir mer specifikt är upp till spelare att spelledare att komma överens om.

Ge mig coola förslag, hela, halva, kreativa, galna, allvarliga, tokiga, kör ba!

[testitest!]
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Återställ ordningen

När du använder militärmakt för att återställa ordningen, slå +Härförare. Om du slår 10+ välj tre, 7-9 välj en:

- Stora dödstal bland de civila undviks
- Stora dödstal bland de egna soldaterna undviks
- Upproslustan bubblar inte längre under ytan
- Stora materiella skador undviks
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Det här verkar jättespännande!
Jag tycker om tanken på högpolitiskt spel där man kan styra stora händelser. Nu har jag inte nån koll på Apokalypse World men skulle det inte vara kul om det kostade något. Lite som resurser från en pol med poäng.

Alltså, du får använda 1 Politikpoäng för agera. Då kan du återställa ordningen. Du får fortfarande slå. Och så kan du välja att spendera fler politikpoäng för att köpa fler av resultaten. Men då har din pott minskat. Så om du engagerar dig i en händelse så kommer du kanske vara lite kraftlös i att vända de politiska vindarna i en annan.

Och med sådana poäng kan en annan spelare eller SLP försöka hindra en också Genom att bjuda emot.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Har inte provat AW verkar det som, men jag älskar idéen att man väljer vilka negativa effekter man undviker. Det gör att det alltid kommer att skita sig på något sätt och sånt älskar jag. Skapar rollspel bara av rullningen, liksom!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Vinterskog;n127735 said:
Det här verkar jättespännande!
Jag tycker om tanken på högpolitiskt spel där man kan styra stora händelser. Nu har jag inte nån koll på Apokalypse World men skulle det inte vara kul om det kostade något. Lite som resurser från en pol med poäng.

Alltså, du får använda 1 Politikpoäng för agera. Då kan du återställa ordningen. Du får fortfarande slå. Och så kan du välja att spendera fler politikpoäng för att köpa fler av resultaten. Men då har din pott minskat. Så om du engagerar dig i en händelse så kommer du kanske vara lite kraftlös i att vända de politiska vindarna i en annan.

Och med sådana poäng kan en annan spelare eller SLP försöka hindra en också Genom att bjuda emot.

Kanske det! Viktigt för mig är att det finns en tydlig och obligatorisk brygga mellan regler och fiktion så i så fall måste det finnas en giltig förklaring till "poängen" i spel. Kanske kan de begränsade poängen ersättas av rådgivare, generaler, etc etc som då blir agenter som utför en åtgärd?
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Jag har blivit varnad för att hacka AW eftersom det ofta misslyckas. Hur väger du in det i movesen du frågar efter?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Harry S;n127779 said:
Jag har blivit varnad för att hacka AW eftersom det ofta misslyckas. Hur väger du in det i movesen du frågar efter?
Jag använder bara en del av AW (moves just för kerjsardömestyrandet) vilket kanske kan tyckas som slöseri (mycket av synergierna försvinner) men då jag custom-syr hela systemet efter mina spelare och deras önskemål så tror jag att helheten kommer att fungera bra och lägg därtill att jag inte behöver kommunicera mina principer och spelledartekniker i text. Som AW-hack betraktat så kommer det att landa rätt långt från originalet och slå an en mer simulationistisk ton.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Harry S;n127779 said:
Jag har blivit varnad för att hacka AW eftersom det ofta misslyckas. Hur väger du in det i movesen du frågar efter?

Du fick svar på din fråga, nu vill jag ha ett Move av dig!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Pressa pengar av folket
Slå +byråkrati
Om du slår 10+ pressa fram mycket pengar och välj en
Om du slår 7-9 pressa fram hälften så mycket pengar och välj två
* Upplopp i fattigkvarteren
* Gentjänst bortlovad till mäktig byråkrat
* Offentlig snålhet, inget utsvävande leverne närmaste tiden
* Fiendskap med lägre adelsfamilj
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
RasmusL;n127789 said:
Du fick svar på din fråga, nu vill jag ha ett Move av dig!
Okej då. Jag gör ett försök.

Söndra och härska

När du härskar genom att söndra, slå +Politik. Om du slår 10+ välj tre, 7-9 välj en:


- Du får folket att fokusera på en ovidkommande fråga.
- Du enar folket med ett påhittat externt hot.
- Du splittrar folket mot ett påhittat internt hot.

- Du skapar oenighet hos fienden.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Harry S;n127804 said:
Okej då. Jag gör ett försök.

Söndra och härska

När du härskar genom att söndra, slå +Politik. Om du slår 10+ välj tre, 7-9 välj en:


- Du får folket att fokusera på en ovidkommande fråga.
- Du enar folket med ett påhittat externt hot.
- Du splittrar folket mot ett påhittat internt hot.

- Du skapar oenighet hos fienden.
Klockers!

Keep em coming!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
När du utfärdar ett religiöst dekret, slå +Religiös Status. Om du slår 10+, välj tre, 7-9 välj en:

- Dekretet ger inte upphov till en myriad olika tolkningar som ger upphov till oväntade förändringar i den dagliga dyrkan av Daak (utöver den avsedda)
- Du drar inte på dig ilskan av en hemlig sekt i rikets toppskikt
- Samtliga kolonier accepterar dekretet och rättar sig i ledet
- Aboraten kräver inte en gentjänst
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,684
Location
Eslöv
Etablera Handelsrutt.

Du försöker etablera en ny förtjänstfull handelsrutt, antingen för att importera någon typ av råvara eller bara i reda denarer! En ny stor marknadsplats upprättas!

Slå +Handel Om du slår 10+ välj tre, 7-9 välj en:

- En konkurerande handelsorganisation (typ Cirafeler) väljer att inte se dig som ett hot.
- Marknadsplatsen invaderas inte av lösdrivare och annat skumt folk som tigger, tjuvar och snart bildar olika kriminella gillen.
- Handelsrutten producerar mer pengar/råvaror än förväntat och överskottet kan användas till att arrangera en marknadesfest med jämna mellanrum. Folket blir lyckligt och lättare att kontrollera.
- En våg av korrumption sprider sig inte över staden, där alla från stadsvakter till handels-sekreterare och kyrkan kräver mutor för de minsta av tjänster eller hjälp.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Mundo;n127887 said:
Etablera Handelsrutt.

Du försöker etablera en ny förtjänstfull handelsrutt, antingen för att importera någon typ av råvara eller bara i reda denarer! En ny stor marknadsplats upprättas!

Slå +Handel Om du slår 10+ välj tre, 7-9 välj en:

- En konkurerande handelsorganisation (typ Cirafeler) väljer att inte se dig som ett hot.
- Marknadsplatsen invaderas inte av lösdrivare och annat skumt folk som tigger, tjuvar och snart bildar olika kriminella gillen.
- Handelsrutten producerar mer pengar/råvaror än förväntat och överskottet kan användas till att arrangera en marknadesfest med jämna mellanrum. Folket blir lyckligt och lättare att kontrollera.
- En våg av korrumption sprider sig inte över staden, där alla från stadsvakter till handels-sekreterare och kyrkan kräver mutor för de minsta av tjänster eller hjälp.

Aaaawesome!!!!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,870
Location
Göteborg
När du festar med en allierad, slå +mängden pengar du spenderar på festen.
10+: Håll 3, din allierade håller 1.
7-9: Håll 2, din allierade håller 2.
Spendera en hållhake för att:
* Låta den allierade dyka upp i grevens tid (om en rollperson, endast med spelarens godkännande)
* Konstatera att den allierade har precis vad du behöver
* Ge den allierade plus eller minus på ett slag
SLP kan endast spendera hållhakar för att ge plus eller minus på rollpersoners slag. Vid miss lyckas du göra något för att förarga din allierade under festen och förvandlar hen till en fiende.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Genesis;n127919 said:
När du festar med en allierad, slå +mängden pengar du spenderar på festen.
10+: Håll 3, din allierade håller 1.
7-9: Håll 2, din allierade håller 2.
Spendera en hållhake för att:
* Låta den allierade dyka upp i grevens tid (om en rollperson, endast med spelarens godkännande)
* Konstatera att den allierade har precis vad du behöver
* Ge den allierade plus eller minus på ett slag
SLP kan endast spendera hållhakar för att ge plus eller minus på rollpersoners slag. Vid miss lyckas du göra något för att förarga din allierade under festen och förvandlar hen till en fiende.

Snyggt!!!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
När du begränsar handel, slå +Handelskännedom. Om du slår 10+, välj tre, 7-9 välj en:

- Begränsningen ger inte upphov till en betydande smuggelmarknad för de avsedda varorna/områdena
- Begränsningen retar inte ett av grannländerna till den grad att de mobiliserar trupper för att demonstrera sin makt
- Begränsningen gläder ett av grannländerna till den grad att de mobiliserar resurser för att hjälpa
- Begränsningen skapar inte konflikt med en av de mer inflytelserika organisationerna i Jargien
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Arrangera giftermål
När du använder ditt inflytande och dina kontakter för att skapa en allians genom giftermål, slå +Förhandling. Om du slår 10+ välj tre, 7-9 välj en:
- Den andra ätten tar mycket seriöst på alliansen och kommer att försöka uppehålla den
- Den egna ätten ser inte giftermålet som ett nedköp och en prestigeförlust
- Brudparet kommer inte att motsätta sig giftermålet
- Du drar inte på dig stora skulder för att finansiera bröllopet
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Kaigon;n128424 said:
Arrangera giftermål
När du använder ditt inflytande och dina kontakter för att skapa en allians genom giftermål, slå +Förhandling. Om du slår 10+ välj tre, 7-9 välj en:
- Den andra ätten tar mycket seriöst på alliansen och kommer att försöka uppehålla den
- Den egna ätten ser inte giftermålet som ett nedköp och en prestigeförlust
- Brudparet kommer inte att motsätta sig giftermålet
- Du drar inte på dig stora skulder för att finansiera bröllopet

Ja! Lysande!
 
Top