Nekromanti Mouseguard - (spelrapport/recension)

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Min mus Maeve fick vara med och lira rollspel med Möllers andra möss. Det var roligt eftersom Mouse Guard är jättekul. :gremsmile:

Det jag tyckte funkade väldigt bra var rollspelet och vår enda stora konflikt där vi försökte övertyga en vaktstyrka att låta oss gå in i staden. Det var helt enkelt roligt att rollspela olika sätt att försöka övertyga stadsvakterna. Och alla fick vara delaktiga. Det dåliga med detta var att två personer blev utan erfarenhetspoäng eftersom de inte kunde delta som typ huvudansvariga i konflikten. Endast tre personer kunde delta som ansvariga för sina respektive färdigheter, vilket enligt mig inte är optimalt i rollspelssammanhang.

Generellt anser jag att det är lite av ett problem med mouseguard, just att det blir väldigt drivet av att vilja använda sina skills. Det är lite så att det är både systemets styrka och svaghet. Jag gillar mekaniken men inte alltid hur den aktualiseras. Exempelvis rullar man i början av äventyret ett weather check slag för att se vilket vädret blir under äventyret, och essentiellt är det så att den som säger först får rulla, oavsett om det är den personen som är bäst eller ej. Övriga får inte ens försöka (fast de kan ge bort tärningar till musen som var snabbast med att kolla vädret). Det här blir också fortsatt märkligt när personer som är dåliga i en färdighet gärna vill lära sig en ny färdighet trots att någon annan är bättre på den färdigheten - personen som är väldigt lämpad i färdigheten får då avstå i att förbättra sig på färdigheten, trots att truppledaren borde välja den bättre musen att agera. Det uppstår ibland en metadiskussion om vem som ska göra vad i syfte att bli bättre och jag gillar verkligen inte den spelfunktionen, därför föredrar jag alltid att man får exp i slutet och får lägga dem var som helst. Det pajjar dock det där med att det kan vara roligt att misslyckas, och att kanske försöka misslyckas, vilket är en väldigt skojsig funktion som ju driver på spelet på ett effektivt sätt.

En annan sak som gör att det här känns som ett problem är att varje färdighet kanske rullas en gång per äventyr och det är vanligtvis Spelledaren som avgör när det är aktuellt att rulla en färdighet. Därmed ser jag också en viss tendens till ganska rälsade äventyr. Om någon vill göra en handling under äventyret under spelledarens omgång så får hen inte det, eftersom spelare bara får skapa situationer i sin egen turordning som sker efter att äventyret är slut. Det är egentligen inget fel med mekaniken, den är spännande, men det känns inte alls lika fritt för gruppen att agera. Parar man ihop funktionen att det är väldigt svårt att skapa tillfällen då man får rulla sina färdigheter på eget initiativ med att man bör försöka lyckas och misslyckas så mycket som möjligt med sina olika färdigheter så uppstår ibland lite jobbiga situationer, enligt mig.

Mouse guard är dock väldigt roligt, hela settingen är underbar och mekaniken för att driva mot sina "karaktärsdrag" (goal, belief och vad nu det sista hette) uppmuntrar verkligen iaf mig till bättre rollspel.

Mössen är fantastiskt söta. Jag gillar att vara en söt liten hyperaggressiv musgardist, veteran från vesslekrigen, bitter över förlusterna vårt ädla musrike led när vi förlorade min hemstad. Beväpnad med en tung morgonstjärna och min korta stubin är jag helt nöjd med min RP.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Recca said:
Endast tre personer kunde delta som ansvariga för sina respektive färdigheter, vilket enligt mig inte är optimalt i rollspelssammanhang.
Det är inte helt sant.

I en konflikt kan man bilda flera team på varje sida av konflikten och varje team kan ha upp till 3 deltagare. I just denhära konflikten ville jag för enkelhetens skull bara ha ett team mot ett team. Det är vart ju dock såklart lite tråkigt för de två som inte fick vara med på teamet, men jag hade nog tagit samma beslut igen.

Ni kunde ha slagits mot igelkottarna, då hade du fått se hur man bildar flera team. Men »våldsamme« Maeve lyckades återigen stävja våldsanvändande ... =)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Murkla said:
Recca said:
Endast tre personer kunde delta som ansvariga för sina respektive färdigheter, vilket enligt mig inte är optimalt i rollspelssammanhang.
Det är inte helt sant.

I en konflikt kan man bilda flera team på varje sida av konflikten och varje team kan ha upp till 3 deltagare. I just denhära konflikten ville jag för enkelhetens skull bara ha ett team mot ett team. Det är vart ju dock såklart lite tråkigt för de två som inte fick vara med på teamet, men jag hade nog tagit samma beslut igen.

Ni kunde ha slagits mot igelkottarna, då hade du fått se hur man bildar flera team. Men »våldsamme« Maeve lyckades återigen stävja våldsanvändande ... =)
:gremshocked:

Ja... Det var ett sånt där reflexbeslut, å andra sidan så hoppade jag ju faktiskt på stackars Sibyl för att kunna stoppa igelkottarna. Så helt fredlig lösning var det ju inte.
 
Top