Nekromanti [Mouse Guard] Trepartskonflikter?

Steverud

Veteran
Joined
20 Jan 2002
Messages
29
Location
Göteborg
Mer musvaktsfrågor: :gremsmile:

När vi har spelat konflikter har vi stött på ett problem vi inte riktigt vetat hur vi skall behandla och jag kan inte hitta tillräckligt bra beskrivning i reglerna för det:

Antag att man har en konflikt där man har tre parter. Musgrupp A, musgrupp B och en motståndare C.

I första fallet är det en strid och både A och B vill mota bort en orm C, som vill äta mössen. A och B kommer ju att få göra sina handlingar, men hur är det med C? Får den välja vad den gör för handling emot respektive grupp eller väljer den en handling som sedan gäller emot bägge? Om ormen väljer Attack, attackerar den bägge musgrupperna eller får den välja att attackera den ena men manövrera emot den andre? Jag antar att den har ett ställningsvärde, eller?

Mössen vinner om de lyckas få ned ormens ställning till noll, och däri ligger väl inget problem, och ormen lyckas äta den musgrupp denne får ned till noll (med reservation för kompromisser).

Nästa fråga gäller när man har tre parter. När vi spelade igår så blev det en situation när en mus (A) ville övertyga klanäldsten om att bäverdammen (se andra trådar) inte var ett problem och en grupp (B) ville övertyga henne om att det visst var ett problem. Hur hanterar man en sådan trepartskonflikt? Som jag ser det så är klanäldsten en part, dvs. C, i konflikten - hon var övertygad om att det är ett problem.

Hur löser man erfarenhet för konflikter? Vid vanliga test får man sätta ett kryss för lyckat/misslyckat, gör man det efter en konflikt? Jag lyckas inte hitta något i reglerna men jag är inte vän av dispositionen i regelboken, vilket kan inverka...

En relaterad fråga är, den mus som hjälper en annan mus i ett test får väl också sätta lyckat/misslyckat vid den färdighet som denne hjälper med, eller?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Steverud said:
Hur löser man erfarenhet för konflikter? Vid vanliga test får man sätta ett kryss för lyckat/misslyckat, gör man det efter en konflikt? Jag lyckas inte hitta något i reglerna men jag är inte vän av dispositionen i regelboken, vilket kan inverka...
Ett kryss per konflikt och färdighet. Dvs. använder du samma färdighet flera gånger under en och samma konflikt får du bara kryssa den första gången du använder den. Med undantag för om du bara saknar ett kryss för att öka färdigheten; då kan du vänta tills du får ett kryss av rätt typ (lyckat/misslyckat).

Steverud said:
En relaterad fråga är, den mus som hjälper en annan mus i ett test får väl också sätta lyckat/misslyckat vid den färdighet som denne hjälper med, eller?
Jag tror inte det står explicit i MG att det funkar så. Dock är det så i Burning Wheel som MG bygger på – så jag körde med den regeln även i MG.
 
Top