Nekromanti [Mouse Guard] De stulna dofttunnorna …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
  • Det blir roligare med fler tärningsslag i GM’s Turn
  • Det blir roligare med egenpåhittade uppdrag direkt knutna till rollfigurernas Beliefs, Instincts och Traits
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,142
Location
Ereb Altor
Verkar ha varit ett kul spelmöte. Det var iaf kul att läsa om.

Jag delar dina åsikter och tänker passa på att brodera ut dem lite:

- Fler slag = fler situationer = fler tillfällen att använda sina Traits negativt = roligare Players turn*.

Men:

- Fler slag = fler conditions = fler checks krävs för att lyfta conditons = intetsägande players turn.

Den här balansen tycker jag är väldigt svårt att hitta. Som SL vill ju alla vettiga rollspelare att spelarna ska minera tunnlar och förhöra köpmän m.m. Det är sådant som bygger spel och ger oförutsägbara och intressanta berättelser.

Samtidigt är mössen möss. Det är viktigt. Jag vet inte riktigt hur man löser det här. Eller jo, man får se till att spelarna har fler checks, men samtidigt inte för många.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Måns said:
- Fler slag = fler conditions = fler checks krävs för att lyfta conditons = intetsägande players turn.

Den här balansen tycker jag är väldigt svårt att hitta. Som SL vill ju alla vettiga rollspelare att spelarna ska minera tunnlar och förhöra köpmän m.m. Det är sådant som bygger spel och ger oförutsägbara och intressanta berättelser.
Jo, det är lite knepigt. Jag själv insåg att jag förmodligen satte för låg Ob i de flesta fall. Jag fick inte dela ut några conditions alls. (Det blir ändring på det till nästa gång. Nu när spelarna snappat det här med lagarbete måste jag göra utmaningarna svårare.)

I tunneljaktkonflikten var de båda flyende mössen alldeles för kassa (och lyckades dessutom välja defend varje gång gardisterna valde feint), så trots att den drog ut över hela fem actions så torskade inte spelarna en enda poäng i disposition.

Och nu insåg jag dessutom att jag måste ge Kole en retroaktiv condition för hans misslyckade försök att hitta Karl i tunnlarna. Men det skedde ju i Player’s Turn, så han hade ändå ingen möjlighet att bli av med sin condition efteråt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,032
Location
Umeå
Låter helt galet grymt! Ser fram mot att läsa om fortsättningen!

Angående att använda traits negativt så kan det hjälpa att bolla lite kring dem i gruppen innan. Hur använder man det här negativt, vilka situationer kan det användas kring? Och se till att alla är med och kommer med idéer. Kan tänka mig att det skapar en mer öppenhet och att man ser att det finns flera olika tolkningar på ett traits nackdelar. Så har man också ett gäng exempel att driva mot, en person som vet att han kan använda sitt trait negativt kan kasta sig huvudstupa mot de situationerna bara för att få möjlighet att använda det.
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Lät som ett roligt spelmöte. Jag håller precis på att läsa igenom reglerna och försöker lära mig hur det funkar, så jag har ännu inte testat att spela. Du skrev att ni gjorde väldigt många slag, så nu tänkte jag ställa en jobbig fråga:
Kan du dekonstruera er spelomgång? Jag är intresserad av ungefär vilka handlingar ni slog för (med vilka färdigheter) och (kanske mest intressant) vad hade hänt om de misslyckas? Hade du tänkt ut twists på förhand, tänkte du improvisera twist eller ge conditions?
Svara i den mån du vill / orkar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Android IV said:
Kan du dekonstruera er spelomgång? Jag är intresserad av ungefär vilka handlingar ni slog för (med vilka färdigheter) och (kanske mest intressant) vad hade hänt om de misslyckas? Hade du tänkt ut twists på förhand, tänkte du improvisera twist eller ge conditions?
Right. Nu ska vi se vad jag minns.

Upptäcka att brottsplatsen var arrangerad – Scout
Förfölja tjänsteflickan obemärkt – Hunter/Nature
Höra (obemärkt) att tjänsteflickan överlämnade ett meddelande från sin matmor – Scout (här använde Kole sin Deep Ear-trait för att få +1D – han hör jävligt bra helt enkelt, så det kändes ju klockrent)
Spåra de flyende mössen – Hunter vs. Nature
Jaktkonflikten – Scout/Hunter/Pathfinder
Förhöra skurkmössen – Persuader vs. Deceiver (Här använde Finn sitt Jaded-trait för att få +1D – han har hört allt, sett allt, och böner om nåd biter inte på honom)
Försåtminera tunneln – Engineering-wise (hjälpt av Tunnel-wise och War-wise)
Hitta Karl i tunnelsystemet – Pathfinder

Jag hade klurat ut en del »fasta« situationer och en del twists i förväg, men inte planerat dem i någon speciell ordning eller ens skrivit ner något. Jag upplever att Mouse Guard länder sig väl till fritt improviserande kring vissa fasta punkter, så det jag gjort var att bestämma vad som skett samt hur och varför. Resten var upp till vad spelarna tog sig före.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Addendum …

Jag ska bara tillägga att jag självfallet även tittade på rollfigurernas Skills och Wises när jag klurade ut uppdraget. Jag tänkte (ganska självklart) att de Skills de valt avspeglar de situationer de vill bli indragna i. Och i fiktionen är det dessutom trovärdigt att gardesmatriarken skulle skicka den patrull som är bäst lämpad.

Just detta uppdrag kom att kretsa kring mycket Angus, då han fick extra incitament då såväl hans hemstad som barndomsvän var indragna. Jag ser dock inget bekymmer med detta, så länge jag ser till att övriga rollfigurer vävs in mer i kommande uppdrag.

Dessutom vill jag tillägga (och jag tror mig kunna tala för hela spelgruppen) att vi alla gillar Mouse Guard och tycker att det är ett roligt avbrott från vår stående D&D4-kampanj.
 
Top