Nekromanti Mountains of Madness... typ

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Nu är det så att jag tänkte spelleda Mountains of Madness om ett tag (vi har ett par minikampanjer att klara av först). Jag har läst igenom hela den eminenta modulen, och ser verkligen fram emot det hela. Grejen är den att jag tänkte lägga till en egen twist, en liten modifikation som kommer att förändra en hel del. Jag vill verkligen diskutera detta med Er här, men eftersom en sådan diskussion skulle innehålla stora mängder spoilers så vill jag varna innan, och så att säga be om folks tillåtelse. Helt enkelt, är det ok att köra en sådan tråd här? Jag inbillar mig att de flesta här är spelledare ändå...?

-Gaxar, vill fullfölja
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Låter intressant. Det är bara att berätta...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,263
Location
Örebro
Jag ser visserligen inga problem i det, men jag rekomenderar kanske att du skriver Spoiler-varning eller något sådant - bara för att ingen skulle råka förstöra nöjet för sig själv. /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Here we go...

S

P

O

I

L

E

R

S

!

Sådär ja, nu var det avklarat...
När jag läste om The Unknown God och gudsfällan kopplade jag ihop detta med djungeln som en gång funnits kring tornet på något sätt... Efter detta fortsatte min sanitybefriade hjärna att dra små associationer kors och tvärs, och jag kom fram till att detta erbjöd en möjlighet att totalt krossa rollpersonernas tro på allt gott genom att ge all religion en synnerligen obehaglig mythos-förklaring. Hur? Låt mig förklara... (hoppas att inga religiösa forumdeltagare känner sig kränkta bara, tror alla vet att jag inte vill provocera någon)

I grova drag:
Djungeln kring gudsfällan är vad som en gång var Edens Lustgård. Elder Things (ETs) konstruerade gudsfällan, blabla, den började brytas ned... ETs skapade människorna och allt annat liv på jorden _enbart_ för att hålla ihop gudsfällan. The Unknown God är alla religioners Gud; alla de sinnen som har varit kopplade till gudsfällan har gett Guden en sorts bild av människor, en bild som visar hur rasen kan utnyttjas för att fria Guden. Animiculina som sprids över jorden skapar profeter, religiösa ledare och sekter. Likt Enolsis i Delta Green "skördar" animiculina kraft från mänskligheten, kraft som går till Guden och hjälper den att slita allt hårdare på sitt fängelse. Kraftfulla religiösa upplevelser är direkt kopplade till den fruktansvärda samvaro som uppstår när ett medvetande sammanlänkas med Guden. Impulserna att dyrka härstammar direkt från de mänskliga hjärnor som är länkade med Guden genom the Wall of Skulls, hjärnor som blir Gudens tillgång till mänsklighetens kollektiva undermedvetna...

På ett mer detaljerat plan tänker jag fylla The City och kringliggande sevärdheter med skrämmande paralleler till Bibeln, i synnerhet Genesis och Uppenbarelseboken. Viktiga ETs får rollen som diverse änglar, kanske till och med en del shoggothar tilldelas den äran. Det jag tycker om med hela projektet är att något som man förknippar så intimt med mänskligheten visar sig vara en ofattbar perverterad och sjuk sanning, en sanning som skrikande vittnar om människans meningslöshet och det lovecraftianska faktum att vi helt enkelt inte passar in i universum. Dessutom ger det hela en väldigt djup känsla av hopplöshet och depression; religion, något som nästan definierar det vi kallar mänskligt, visar sig vara direkt pådrivande för den stundande apokalypsen. Och det finns egentligen inget som man kan göra åt det heller...

Jag har inte tänkt så mycket längre än så; självklart är det mycket som måste petas om, och framförallt måste jag plugga Bibeln. Men jag gillar verkligen grundtanken, jag blir nästan ledsen själv när jag tänker på det... /images/icons/laugh.gif Tänk bara hur en kristen rollperson faller på knä i djungeln nedanför Tornet, skakande av kosmisk fasa för stor för hans kropp att hantera då han inser att han ligger nedanför det träd där Ormen fick Eva att äta av äpplet...

Jag vill ha reaktioner, förslag, kritik, tankar och allmäna reflektioner. Tack! /images/icons/smile.gif

-Gaxar, som inte har tänkt längre... det är eran uppgift
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Here we go...

Hmmm... det ändrar ju på en hel del, dock inget som spelarna märker av...

Det här gör ju anicumulis till mycket mer intelligenta, samt att de måste ha spritts ut bland mänskligheten mycket tidigare än från mitten av 1800-talet när folket från Arthur Gordon Pym dog ut.

Jag kan inte säga så mycket mer. Det är en bra idé som du som upphovsman säkert kan använda, jag ahr svårt att kunna passa in den, men men... berätta hur det gick när du är klar.

Lycka till
_öRn
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Re: Here we go...

Jag gillar idén. Jag tycker att de flesta CoC-äventyr/supplement har varit lite för fega när det gäller att blanda in existerande religioner (kristendom, islam, buddhism etc) i mythos-världen. Många jag har snackat med om detta tycker att det är bra att Chaosium har lämnat "riktiga" religioner utanför då det skulle förta "mythoskänslan" och att CoC skulle bli alltför likt spel som Kult. Jag håller inte med dem utan tycker att idéer som dina bara är bra. CoC blir bara roligare med lite "riktig mythos" inblandad.

Tack för mig...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Animiculin

Jag vet, jag vet... själv hade jag tänkt mig att animiculina kan fungera som parasiter, inte helt olikt the Black Cancer i Arkiv X. Värmen inuti en människa är nog för att hålla dem i flytande form. Inuti människan lägger den sig runt hjärnar eller i ryggraden, där den sammanstrålar Guden och människan. Människan är alltså inte medveten om vad den blir påverkad av. Animiculit är inte direkt intelligent heller; det följer samma primala instinkt som får det att söka värme i vanliga fall, instinkter som Guden har satt i det. Var animiculit intelligent skulle det med lätthet forma en religion som genast vallfärdade till Antarktis och friade Guden. Lyckligtvis kan människor inte hantera de diffusa och främmande impulser som animiculit sänder ut i nervsystemet, vilket är orsaken till religionskrig, olika religioner, schismer, regler och så vidare...

-Gaxar, som tackar för tankarna och hoppas på mer respons!
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Here we go...

Jag har lagt märke till att det verkar finnas en allmän uppfattning om att Gud (och övriga religioners mytologiska personligheter?) är väsen som bara finns i Dreamlands, där de har manifesterats ur mänsklighetens kollektiva undermedvetna (som ju mer eller mindre är Dreamlands). Detta passar rätt bra ihop med min idé; bakom Dreamlandsgudomerna står en fasansfull sanning att hitta, nämligen länken till the Unknown God. Dessutom... tycker ni inte att omslaget till Dreamlandsmodulen påminner väl mycket om the Wall of Skulls i MoM..?

-Gaxar, som vill se mycket fart på forumen idag eftersom han är hemma sjuk...
 
Top