Nekromanti Motståndstabellen i Chock

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
I tråden om nya drakar och demoner finns en diskussion om motståndstabellen. Jag kom att tänka på tabellen som var i centrum av reglerna i Chock, och undrar vad ni tycker om den? Trots att jag var spelledare för spelet och läste och spelade allt, minns jag den fortfarande som rörig och konstig. Sen var jag ju inte så gammal.

 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
Jag tyckte att den fungerade bra. I och med att det var en och samma tabell som alltiod användes, och att den var lätt tillgänglig på baksidan av båda regelböckerna uppstod aldrig de problem som förekommer i andra tabellbaserade spel (oändligt bläddrande).

Såhär i efterhand tycker jag att den kunde ha utnyttjats mer för att få intressanta resultat.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag hatade den då, och jag gör det fortfarande. Jag utför hellre en eller två räkneoperationer i huvudet än sitter och slår i en tabell för att se hur bra ett slag lyckades.

Jag tycker av princip att tabeller inte ska ha med ett spels grundläggande spelmekanik att göra. Det är bara min personliga åsikt, men jag tycker det är dålig spelsdesign. Det är en sak om de rör specialfall, som t.ex. fummel eller skräck tabeller, men blanda inte in dem i vanliga färdighetsslag.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det som krånglade till det för mig var nog att man kunde få bokstäver som resultat och sen skulle läsa av saker i en annan undertabell (om jag minns rätt) där man skulle slå tärningar för att se hur mycket skada man fick.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,539
Location
Slätta
Jag tyckte att idén var riktigt bra men att implementationen gjorde den lite svårtillgänglig. Nu för tiden anser jag att den skulle göra sig ganska bra som app.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Man fick väl skador ('sår' i stigande skala) tillsammans med minskande KP, det kändes väl lite krångligt då minns jag. Men jag gillade att stycka upp informationsbitarna för varierande framgång, som mitt första rollspel kändes jag mig lite viktig när jag skrev egna äventyr och fick bestämma såna saker. :)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Nässe;n213831 said:
I tråden om nya drakar och demoner finns en diskussion om motståndstabellen. Jag kom att tänka på tabellen som var i centrum av reglerna i Chock, och undrar vad ni tycker om den? Trots att jag var spelledare för spelet och läste och spelade allt, minns jag den fortfarande som rörig och konstig. Sen var jag ju inte så gammal.
Jag gillar den. Har alltid gjort. Den blev dessutom klart bättre när den "patchades" med fasta vapenkolumner beroende på vapentyp/kaliber (i Sinkadus 4 (5?)).
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Nässe;n213849 said:
Det som krånglade till det för mig var nog att man kunde få bokstäver som resultat och sen skulle läsa av saker i en annan undertabell (om jag minns rätt) där man skulle slå tärningar för att se hur mycket skada man fick.
Ja. Och i stort sett varje färdighet hade en egen resultatnyckel. Face meets desk, liksom.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag hade för min del superkul med Chock och gillade tabellen och de olika resultatnycklarna. Det kändes inte jobbigt utan kul att kolla upp något i boken. Jag upplevde också att det gav ett bra stöd för mig som spelledare, för det kan vara jobbigt att hela tiden hålla på och leverera tolkningar av tärningsresultat s.a.s. på fri hand. Som Gurgeh påpekar kunde man haft andra resultat i nycklarna, men det får man vänta 26 år på, när Apocalypse World kommer 2010. Jag tycker också att nycklarna funkar mtp. att Chock är ett spel med färdiga äventyr.

Hälsar

Christian
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fiktionslek;n213900 said:
Jag hade för min del superkul med Chock och gillade tabellen och de olika resultatnycklarna. Det kändes inte jobbigt utan kul att kolla upp något i boken. Jag upplevde också att det gav ett bra stöd för mig som spelledare, för det kan vara jobbigt att hela tiden hålla på och leverera tolkningar av tärningsresultat s.a.s. på fri hand. Som Gurgeh påpekar kunde man haft andra resultat i nycklarna, men det får man vänta 26 år på, när Apocalypse World kommer 2010. Jag tycker också att nycklarna funkar mtp. att Chock är ett spel med färdiga äventyr.

Hälsar

Christian
Var som sagt inte så gammal när jag började SLa Chock, nyss läskunnig, Vore kul att se hur både helheten och reglerna med tabellen håller idag, tyvärr har jag tappat bort bästa boken Nattens Fasor, som jag läste om och om igen.
 
Top