Nekromanti Motståndstabell

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Är det någon som har en bra ersättare till motståndstabellen? Jag håller på med ett rollspel, men det känns tråkigt och plagierat att använda den när alla andra rollspel har den redan.
------------------------------------------------------------------------------------------
/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/frank.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/dragon.gif
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,784
Location
Göteborg
Varje spelare slår sitt slag och räknar ut effekten (differensen). Den med högst effekt vinner. Slår man högre än sitt FV så får man negativ effekt. Snabbare och enklare än motståndstabellen. Jag gör alltid så.
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Varför köra med motståndstabell? Använd aktivt och passivt motstånd istället... aktivt motstånd är när man försöker sej på något mot någon annans färdighet/egenskap eller vad man nu kallar det, medan ett passivt motstånd kan vara ett svårighetsvärde att dyrka upp ett lås till exempel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är det någon som har en bra ersättare till motståndstabellen?"

Varsågod: fyra idéer, som egentligen är olika varianter av sifferskyfflande.

* Använd en regelmotor som genom sin grundnatur aldrig kommer att behöva en motståndstabell. Till exempel, basera reglerna på att man slår en tärning, lägger till färdighetsvärdet och försöker komma över en svårighetsgrad. I så fall slår den aktive ett slag med den passives slag som svårighetsgrad.

* Om vi förutsätter att skalan är ca 3-18, ta den aktives värde. Dra ifrån den passives värde. Lägg till 10. Slå 1T20 mot det värdet (eller multiplicera med 5 och slå procenttärning mot det värdet), precis som om värdet kom från en motståndstabell.

* Använd differens: Färdighetsvärdet minus slaget. Högst differens vinner.

* Räkna fram en svårighetsmodifikation varande 10 minus den passives värde. Lägg till modifikationen på den aktives chans att lyckas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Är inte "motståndstabellen" bara en lathund i Drakar och Demoner?"

Den förekommer i princip i alla Basic Roleplaying-baserade rollspel, inklusive men inte begränsat till Call of Cthulhu, Runequest, Elfquest, Drakar & Demoner, Mutant och ett skitlass andra.
 

Antonius Block

Veteran
Joined
21 Apr 2001
Messages
106
Location
Malmö
Motstånd - konflikt - strid

Poängen med en motståndstabell (eller motståndsslag över huvud taget - tabellen är ju egentligen bara rekvisita för att förenkla) är ju i grund och botten att få till ett variabelt motstånd. På sätt och vis utkämpar man alltså en liten strid varje gång man slår ett slag på motståndstabellen. Varför då inte låta motståndet istället representeras av "hit points" som motståndaren försöker reducera till 0 i gammal sann DoD-anda.

Till exempel, om 2 spelare ska mötas med färdigheten "spela pan-kula" (pan-kula är som alla vet ett urgammalt strategispel med ett bräde och en kula som redan de gamla alverna spelade) och den ena spelaren har färdighetsvärde (eller vad du nu kallar det) 12 och den andra 18 så blir detta deras "kroppspoäng" i spelomgången av pan-kula (eller så börjar alla på samma antal "kroppspoäng"). Låt spelet pågå i omgångar och varje gång en spelare slår högre än motspelaren så försvinner typ 1T6 av motståndarens FV eller mellanskillnaden i slagen eller något ditåt.

Sedan kan man ju göra det hela ännu klyddigare / roligare (beroende på läggning och grad av regel-fetischism) genom att tillåta olika strategier i pan-kula. T.ex. någon strategi är väldigt defensiv, då kanske man kan enklare förhindra motståndarens attacker, men får det samtidigt svårare att själv reducera motståndarens FV.

Det samma skulle kunna gälla för andra typer av motståndsslag, t.ex. en sjukdom som försöker bryta ned rollpersonens immunförsvar (en slags strid), en trollkarl som försöker tränga sig in i rollpersonens mentala korridorer etc.

Bara lite tankar. Konceptet är i alla fall att man använder sig av tankegångarna kring stridssystemet för att lösa alla former av konflikter och motstånd, inte bara de då man försöker slå något hårt i skallen på varandra.

Det gör motståndslagen betydligt mer komplexa men samtidigt kanske också lite mer spännande och möjligen även mer realistiska.
 
Top