Spelledarstil, som skrivet
"
...av Vindhand när han berättade att en smart regel för kombinerade färdigheter var att slå ett slag för dem vardera och se om något av slagen var lyckade."
Jag minns en anekdot som jag fick berättad för mig av min DoD-spelledare om när han spelledde spelledde sin gamla grupp.. En kille skulle döda en drake genom att springa upp på dennes rygg och hugga'n i huvudet.. Spelledaren krävde först ett hoppaslag, sedan ett klättraslag, sedan ett smidighetsslag, sedan ett till och till sist ett vapenfärdighetsslag..
Inga av de andra kunde ändra på omständigheterna (Det var ju en drake för gud skull!) utan mest drog till sig drakens uppmärksamhet.. Alla dessa tärningsslag fick alltså göras på en rad.. Spelledaren höjde svårighetsgraden genom att blanda ut det på flera olika färdigheter.. Jag hade nog också gjort så när jag var yngre.. Numera har jag tänkt om.. Jag hade nog bara krävt ett enda SMI-slag som skulle vara kraftigt modifierat.. Det hade (nog) varit precis lika spännande.. Efteråt hade jag kunnat hitta på effekten, beroende på hur slaget gick..
"
Jag undvek det för det är så svårt när man blandar in moment. Alltså, tänk att du skall springa över en borggård medan bågskyttar försöker pricka dig med pilar. Antalet pilar de hinner avfyra mot dig beror på hur många moment det krävs av dig för att komma i säkerhet."
Hmm.. Jag ser det tvärtom.. Inte antalet moment som behövs utföras, utan hur många moment som överkoms utav Effekten på slaget.. För att dra till med ett exempel utifrån DoD-reglerna.. En spelaren har Smidighet 14 och ska springa över en gårdsplan för att hjälpa någon på andra sidan.. Några bågskyttar avlossar pilar mot honom.. Jag tycker att han behöver en Effekt på 20 för att komma över.. Första slaget ger en Effekt på 3.. Han snubbar över en kratta nästan direkt.. En pil svischar förbi hans huvud så det var tur att han föll.. Nästa slag ger en Effekt på 14 som adderas till hans förra, vilket blir en total summa på 17.. Han kan på vägen, springa fram till en vagn som skyddar honom en stor bit av vägen.. På nästa slag hinner han fram.. Samtidigt så slår jag för bågskyttarna varje runda.. Jag uppskattar en total chans de alla har och slår ett tärningsslag per runda utifrån det..
Vi spelleder på olika sätt.. That's it.. Jag beskriver inte så noga och utvecklar med vägen och utefter vad tärningen visar.. Du har hittat på allt i förväg (eller det mesta) och delar upp allting i moment som spelaren ska överkomma.. Det funkar ju också.. Jag har mina nack- och fördelar med mitt spelsätt.. Du har dina..
"
'Om några gömmer sig slår jag endast för den som har lägst i färdighetsvärde.'
Jag tycker att det är rätt charmigt om den klumpigaste personen någon gång faktiskt kan hitta ett suveränt gömställe och då (ironiskt nog) så är det mästertjuven som fumlar och nyser så att en blomkruka far i golvet."
Jag skrev väl aldrig att det alltid var tvunget att vara den sämste som misslyckas, trots att det är dennes färdighetsvärde det hänger på? Naturligtvis behöver det inte vara så.. Å andra sidan så om det finns "mästertjuvar" så tyder det på en episk kampanj och det innebär att mästertjuvar nästan aldrig misslyckas..
Nä, nu ska jag inte hänga upp mig på ord..

Det jag menar är att jag istället låter den som har har lägst i färdighetsvärde vara den som får minst tid att bestämma sig på var denne ska gömma sig om slaget misslyckas.. Sedan får den som har nästlägst välja och så vidare och slutligen är mästertjuvsspelaren som får välja.. Den som tvekar på ett gömställe är den som hittar det sämsta gömstället och därmed blir upptäckt..
"
Det där var ett ganska enkelt exempel. Jag tycker inte den metoden fungerar när det blir mer komplicerat. Om tre rollpersoner flyr tillsammans..."
Om det är tre personer som springer tillsammans så finns det tre personer som kan förändra omständigheterna.. Om den ene är halt så måste de andra anpassa sig.. Ja, då är det vettigt med flera slag..
För att sammanfatta:
Spelledaren slår ett slag dolt, ser Effekten (det behöver inte vara exakt utan bara en överskattning).. Spelarna säger vad de vill åstadkomma och spelledaren beskriver vad som händer utifrån tärningen..
Om det förekommer situationer där omständigheterna kan ändras så krävs det många slag.. Annars endast ett..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som väntar på att hans sidenkalsonger ska torka