Nekromanti Motståndare och antagonister

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Om de skulle skapas någon typ av modul - eller annan publikation - där det skulle finnas en massa motståndare och antagonister för en spelledare att ta fram, vad skulle du vilja se för motståndare i så fall? Jag tänker mig lite som just motståndare kapitlet i grundboken - fast utökat med en massa olika motståndare från olika folkslag, kulturer och länder.
Typ kraggkrigare, bazirkpirat, tirakbaneman, soldisk zorianriddare mfl.

Vilka skulle du vilja se beskrivna?

/PalMer - undrar
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Vad jag helst skulle önska var ett snabbt sätt att plocka ihop en varierad grupp motståndare/bestar och sen hålla koll på deras stats under en strid. Som det är nu blir det att göra dem i förväg eller ta (för) lång tid mitt i spel för mitt tycke. Tips någon? Hur hanterar ni en oväntad fight i staden eller ute i vildmarken?

Vad gäller orginalfrågan används mestadels människoliknande motstånd i vår grupp, lätt 25 gånger av trettio så riktiga monster är en sällsynt karamell. Det betyder förstås att en stor hög med mänskligt motstånd är intressant.

Dock blir många strider snabbt "rutin" om inget oväntat händer så ett par sidor tips och idéer om omgivningar, situationer och omständigheter som spelarna och motståndarna kan utnyttja/råka ut för vore guld värt. Det tråkigaste som finns vad gäller strider är öppna/tomma ytor där motståndare står och bankar på varandra vilket det tyvärr lätt blir.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Den modell som Eon IV erbjuder med generisk beskrivning av olika skickliga krigare tycker jag faktiskt är riktigt funkis. En lathund jag gärna skulle ha till detta är lite förberedda varianter av beväpning och rustningar, samt lite alternativ på lämpliga primära och sekundära färdigheter beroende på om det är en scout, riddare osv. Stommen med olika nivåer av krigare tycker jag håller bra, men det vore trevligt med ett antal uppsättningar kläder till klippdockorna, så att säga!

Nu sa jag visst mer hur jag vill ha det upplagt än specifika raser/kulturer, men det är mitt inspel i alla fall.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag önskar mig sjögurkemän, jakmän, cirefaliska marionettmästare, fyllon från korvfestivalen i Firina som slåss med Mundana-motsvarigheten av en knackwurst, samt kökspigor med högafflar. Och kamorfer ofc. Massor av kamorfer i alla former och levlar!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Varierat utbud där varje gäng är distinkt från varandra. Gatugänget som har kamphundar. Motståndsrörelsen med Robin Hood-vibbar. Pascifisttirakerna som bara vägrar attackera utan bara slåss för att hålla dig nere. Hyperreligiösa drunoker som vägrar slåss mellan 1600 och 1800. Och så vidare.
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Jag skulle vilja ha de skickliga krigarna och så vidare närmare till hands, så jag väntar med spänning på att se dem på en spelledarskärm eller något förtryckt formulär.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
382
Location
Birmingham, UK
Inte sa mycket forslag pa vilka slags motstandare, dock skulle jag onska att en sadan bok/pdf/whatever var utformad pa ett satt som gor det snabbt och enkelt att kunna leta upp en random motstandare om man vill kasta nagonting pa sina spelare efter de tabbat sig eller inte delat med sig av sina chips.

Forslagsvis typ sahar:

Plats/Miljo
Detta skulle kunna motsvara en sadan boks/pdfs/whatevers kapitel, sa du kan snabbt kolla in vilken miljo eller plats du befinner dig i och darmed leta upp en lamplig motstandare ganska fort. Jag skulle foresla att ha ganska breda miljoer sasom Skog, Stad, Vattendrag osv. da detta ger lite mer frihet, mer variation och langre "kapitel"

Svarighetsgrad
Borjan pa "kapitlet" visar latta motstandare (en kanin, en arg lodis, en snorkig adelsman utan stridsvana osv) och blir sedan gradvis svarare (tex: lodis, soldatlarling, stadsvakt, vapenmastare, paladin, demon). Pa sa satt kan man snabbt leta upp en motstandare som bade kanns trovardig att stota pa och som ar lamplig for rollpersonerna att kunna ta sig an.
 
Top