Nekromanti Motståndar stats

Laha

Veteran
Joined
30 Aug 2016
Messages
17
Spoiler Det förlovade landet.

Jag funderar på hur statsen är skrivna på motståndarna. Tänkte ta Belun som exempel när han blir en styggelse.
T.ex. har han bepansring Segt Kött 5, han har även förmågorna Rustmästare och monstruösa särdraget Robust 1. Är detta inräknat i hans bepansring? Jag trodde att det var så först med tanke på hans höga skada och hans andra förmågor.. Men han har Bärsärk på mästare som borde ge ytterligare 2 till försvar och det verkar inte vara inräknat.

Kort och gott, är standarden att allting är inräknat eller ingenting?
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Värdena brukar vara inräknade, men jag tar mig alltid vanan att räkna om och skriva ner separat innan jag spelleder.
Utan att läsa, kan jag tänka mig att Bärsärk inte är inräknat, eftersom det måste "aktiveras". Om jag minns saker rätt, i alla fall. Would that make sense?
 

Laha

Veteran
Joined
30 Aug 2016
Messages
17
Jag får nog också göra det, dels också för att det skulle vara smidigt att ha SLPs på enskilda papper så man slipper bläddra till ett annat kapitel i vissa fall för att få fram stats.

Makes sense tycker jag :)
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Ett separat papper för SLPs gör saker lättare! Jag brukar också använda post-it lappar, och klistra på sidan motståndet beskrivs. Det är så otroligt rörigt att läsa ut alla stats direkt från deras värden. Mina lappar brukar se ut:

___________________
| Anfall: +3 | Modifikation för RPs Försvar
| Skada: 4 | Skada på RP
| Försvar: +0 | Modifikation på RPs Anfall
| Rustning: 2 | Avdrag på RPs skada
| Tålighet: 12 (6) . |
| Akrobatik: N |


Ger mig själv ett A för den illustrationen.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jag skriver alltid ner alla SLPs i en separat bok, där jag skriver ned förmågorna och vilken taktik de kommer använda (typ förhäxar, slå viljestark mod med styrka. Anfaller med STY då han har järnvärde. Om han drar sig ur strid så inget frislag då han har akrobatik osv)

Gör man inte det är det svårt att spela dom lite mer komplexa SLP med många förmågor korrekt i strid, såvida man inte har memorerat varenda förmåga och interaktion ned i minsta detalj.

Och jag kan för mitt liv fortfarande inte förstå att järnringen inte kan skriva vilket värde de anfaller med! Hur svårt kan det vara järnringen? Come on, skriv en rubrik som heter anfall och skriv där 15 eller vad det nu kan vara. Jag vet inte hur många gånger jag spelat en SLP med träffsäker 7, bara för att sedan inse att "just jävlar, han hade dominera/sjätte sinne/fint/järnäve/whatever och anföll egentligen med 16. Fan!" Detta problem är ytterligare en anledning till att skriva ned allt själv på ett separat papper.
 
Top