Nekromanti Motsägelser i det skrivna... Hjälp!

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Kära forumiter/eoniter... har någon lust att hjälpa mig med några frågor som jag kört fast på?

1. Melusinen i Bestialiska folk matchar inte vad som sägs i Encyclopedia Mundana - om man slår upp och jämför 'melusin' kontra 'mermän' i den senare har det tydligen ägt rum någon sorts betydelseändring. Existerar "vattenvarelsen med två fenor istället för fötter" alls i Mundana längre?

2. Jag förstår inte reglerna för återhämtande av utmattning... Jag citerar ur Spelledarens guide:

"Varje runda som en rollperson inte agerar i skyttefasen, inte utför en förflyttningshandling som ökar dennes utmattning och som står fri när närstridsfasen inleds återhämtar ett kryss utmattning per två utmattningskolumner." - s 45, under rubriken Återhämtning av utmattning under strid

jämför med

"Normal utmattning (Stridsutmattning) återhämtas då man vilar, motsvarande ett (1) kryss per runda eller femton (15) kryss per minut". - s 74, under rubriken Återhämtning

Är jag mer korkad än vad som är riktigt normalt, eller säger de där styckena emot varandra...

`Tacksam för all hjälp!
 

Everoth

Veteran
Joined
2 Sep 2006
Messages
18
Location
Örebro
Re: Tack för snabb hjälp! Någon som kan nr 1? [NT]

Om spelledaren vill att dom ska finnas så finns dom, så enkelt är det
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Re: Tack för snabb hjälp! Någon som kan nr 1? [NT]

Om spelledaren vill att dom ska finnas så finns dom, så enkelt är det
Förlåt, men hur meningslöst är inte ett sånt svar. Det är ju inte precis som folk inte VET att spelledaren kan slänga in precis vad han vill, han kan slänga in talande rosa krokodiler om han vill. Det som efterfrågas här är väl EON's officiella tolkning och hur dom hade tänkt det hela.

Om du inte tycker frågan är viktig behöver du inte svara.

Ang. melusiner så vet jag inte, själv har jag aldrig använt mig av dom med två ben, då jag tyckte dom såg lite konstiga ut. Därmed inte sagt att dom inte finns i mina hav. Om jag minns rätt stod det väl i det gamla orginalet att det fanns två "släkten" som hade samma speltekniska värden, kanske är så fortfarande.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
1. Melusinen i Bestialiska folk matchar inte vad som sägs i Encyclopedia Mundana - om man slår upp och jämför 'melusin' kontra 'mermän' i den senare har det tydligen ägt rum någon sorts betydelseändring. Existerar "vattenvarelsen med två fenor istället för fötter" alls i Mundana längre?
Ni hittar jag inte min flickvänns bestialiska folk men i gammla MoV (Monster O Varelser) så har jag för mig att "Melusinerna" kunde ha både. Encyclopedia Mundana skrevs tidigare än BF, med andra ord så syftar det som skrivs i EM på det som står i MoV och inte i BF. Vilken utav MoV och BF du väljer att köra på är upp till dig.

//Flurtis som menar på att melusinerna är reviderade från MoV till BF.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Tack för svaret! Jag misstänkte nog att det var så det låg till (har aldrig ägt MoV, så jag kunde inte jämföra heller...).

En officiell bekräftelse vore strängt taget inte fel, personligen undrar jag om de lite diskret bestämde sig för att kasta ut melusinerna med ben... :gremconfused:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, Eon skrivs ju av en massa frilansare med radikalt olika viljor - se tex de gigantiska ställningskrigen jag och Ljusetsriddare haft här på forumet. Jag och han har liksom fått lära oss att komma överens och hitta punkter där vi faktiskt håller med varandra; hade vi inte gjort det, hade vår osämja liksom kunnat fucka upp hela Mundana. Men nu har vi istället lärt oss kommunicera på ett bra sätt, och som följd har flera intressanta crossovers mellan våra texter skett. (Se tex ödlefolkets och kamorfernas relation till varandra). Det outtalade kriterium finns, att det som en gång stått skrivet i en officiell modul; det gäller, och det måste alla förhålla sig till, men det blir ju inte lättare av att det kriteriet inte alltid gäller längre - 'Thalamur' omdefinierade radikalt thakalatribunalerna, och jag gavs ju helt fria händer att göra om kamorferna. Och mycket riktigt; kamorferna i Bestialiska Folk har få likheter med kamorferna i Monster och Varelser. Men så blir det ju när ett projekt överlever så länge som Eon; nya viljor kommer in, gammalt material blir out-of-print och förlegat, och hela projektet kan rentav ta sig andra riktningar än det från början hade. Det är inte tvunget något fel i det.

Likfullt, det gäller ju för frilansarna att ha en dialog med varandra så att inga allvarliga inkonsekvenser uppstår; Eon är ett dockskåpsspel, och det är viktigt att Mundana hänger ihop. Emellertid, det finns ju ingen som verkligen har till uppgift att se till att allt passar ihop, det skulle ju vara ett helt jobb i sig; så det är mycket upp till frilansarna själva. Och då blir det ju som det blir ibland - jag kommer tex revidera Mhîmrätten ganska ordentligt i 'Västlanden'.

Men vad gäller just Encyclopedin, så gjordes där en berömvärd insats att fråga runt hos alla frilansare, vad de hade för saker inplanerade till kommande moduler. En del uppslagsord som smugit sig in i Encyclopedin är alltså koncept som än idag är åratal från tryckning i andra moduler; och somliga var kanske rentav saker som senare skrotats helt och hållet. Tex då de mermän du nämner. Således, kan du ju exempelvis hitta namnen på Mhîmens förstahustru och söner i Encyclopedia Mundana, trots att de knappast lär komma med i något annat material förrän 'Västlanden' kommer ut. Och det är just sådana små grejer som, imo, gör Encyclopedia Mundana så ball. (Samt då det faktum att den samlar allt som skrivits om Mundanas historia i -en- tidslinje; gudskelov. Den är fruktansvärt praktiskt att ha som frilansare).

Så, summa summarum: i någon mån är väl frilansare fria att göra våld på det som skrivits tidigare. Men då ska det, återigen imo, banne mig vara i en situation då de är -medvetna- om vad de gör, och har ett bra skäl till det. Jag hade ju aldrig gjort om kamorferna så mycket, tex, om det inte vore för en enda liten detalj med dem som satte igång min fantasi: "De är by far intelligentare än någon annan ras i Mundana. Hur kan de då vara så anonyma och primitiva som de beskrivs här?". (Resultatet blev visst att de fick stora konceptuella likheter med Mindflayers i D&D, men jag visste knappt vad det var när jag skrev kamorftexten. Dessutom är kamorferna koolare än Mindflayers ändå). Mycket av felen i 'Krigsherren', däremot, vittnar mest om att man struntat i eller glömt en massa saker som redan etablerats; och det är inte försvarbart på något sätt.

- Ymir, tycker
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Tack för en intressant genomgång, Ymir. Jag misstänkte nog att det var ungefär så här det förhöll sig med hur modulerna skrivs - om inte annat känns det fruktansvärt logiskt.

Om det inte är att hänga ut folk är jag dock väldigt nyfiken på vilka missarna i Krigsherren är... Eller har det redan diskuterats någonstans?

Lord Tengel, tackar :gremsmile:
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
1. Melusinen i Bestialiska folk matchar inte vad som sägs i Encyclopedia Mundana - om man slår upp och jämför 'melusin' kontra 'mermän' i den senare har det tydligen ägt rum någon sorts betydelseändring. Existerar "vattenvarelsen med två fenor istället för fötter" alls i Mundana längre?
Uppenbarligen har den tvåfotsfenade sorten fallit bort. Om det är medvetet eller ej kan inte jag svara på dock. Personligen så skulle jag nog låta dem vara sorts art men att de utvecklats olika. De med "fötter" skulle jag tex kunna låta gå på land men med den klumpighet som sälar och pingviner visar på land. De har helt enkelt levt under andra förhållande än de mera klassika sjöjungfrunarna.
Detta eftersom något jag saknar när det gäller ickemänniskorna i Mundana är mångfald. Det finns flera olika och intressanta människofolk men ickemänniskor är alltid sterotypiska och därmed lite tråkiga. Tex Tiraker som funnits på Mundana betydligt längre än människor finns det bara 9 sterotypa sorter av som alla kommer ifrån Takalorr. Det är liksom bara trist, imo.

Nåja, jag hoppas jag varit till hjälp. :gremsmile:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Fråga två har du ju fått svar på så över till fråga ett.

Melusinen blev omformad en aning mellan Monster & Varelser och Bestialiska folk. Därav förändringen i utseende. Så officiellt finns det ingen vattenvarelse med två fenor istället för fötter som existerar i mundana - om du menar officiellt med en beskrivning av denna.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Tack för informationen! Vad man än bestämmer sig för att ljuga ihop själv så är det ju kul att veta vad som är "officiellt".
 
Top