Nekromanti Motivation

Angmar

Veteran
Joined
9 Dec 2001
Messages
88
Location
Stockholm
Jag skriver på ett rollspel som jag snart är klar med, och fast jag tycker det ska bli kul att släppa det har jag tappat lusten med att skriva klart det. Jag vill ha motivation, vilket jag inte har, men jag vill att jag ska ha det. Har någon något tips eller kan säga några stärkande ord :gremsmile: ?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag tappar alltid motivationen. Ibland räcker det med att försöka försätta sig i samma situation som man var i när man påbörjade projektet, ibland måste man bara låta det vara och hålla på med annat ett tag för att rensa huvudet. När man sedan läser vad man redan har gjort så kan man bli inspirerad på nytt.

Jag brukar komma in i återvändsgränder och lägga ner hela projektet bara. Ta med de bra delarna och återanvänd dem i något annat sammanhang.

Ett riktigt bra tips är dock att arbeta ihop med andra personer. Jag har en kompis som inte hittar på så många egna idéer, men han är grym på att åstadkomma resultat och komma till skott. När vi jobbar tillsammans så spånar jag och han blir den drivande parten. Tillsammans gör vi mer än var och en utav oss klarar på egen hand.

Försök alltså hitta någon att arbeta ihop med. Han vill kanske inte hoppa på ditt projekt om du redan är halvvägs inne i det, så tänk om från start, typ. Du kan ju ta med vissa delar från det du redan har gjort.

/Rising
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Det viktigaste är att inse att skapa något alltid är en tiondel insperation och resten transpiration (svett).
Det gäller alltså att kunna skriva och och få ner saker, fast man inte egentligen känner helt för det. Det är helt enkelt jobbigt att få ner något på papper, men det är å andra sidan det som skiljer förlorare från de som kan åstadkomma något.

Om du nu verkligen inte kan ta dig själv i kragen och få ner något ändå, så har jag några saker jag brukar ta till:

1. Skapa tillsammans med en eller två till personer. Då kan man hjälpas åt att släpa med den andre när den inte orkar längre. Det är dessutom ganska skoj att vara kreativa tillsammans. Fast det måste vara någon som du kan lita på och som inte låter dig göra allt jobbet.
Ha gärna en dator och turas om att skriva medan den andre säger vad det skall stå. Alternativt flera datorer och verkligen massproducera text. Kvalitet kommer efter kvanitet här och något som kan fixas i efterhand.

2. Testspela med trevligt folk då och då. Du ser hur skoj ditt alster faktiskt är och med lite tur får du energi att fortsätta stoppa in text i datorn.

3. Arbeta inte hela tiden på samma sak i ditt projekt. Byt mellan de jobbiga, men nödvändiga bitarna och de enkla och skoj bitarna.

4. Sätt upp mål, typ "På Gothcon skall jag leda en turnering i mitt system", "När Pia fyller år skall hon få första kopian av den här världen", "På torsdag skall kapitel tre vara klart". Se gärna till att det finns ett motiv för just de målen, inte bara abstrakta gränslinjer du sätter för dig själv.

5. Skriv fort och rätta i efterhand. Det är lättare att gå tillbaka och göra saker snygga, efter man väl fått dem på papper, än under tiden. Om du blir av med den obekväma biten att få ner texten, så kan du göra det där som gör att saker ser bra ut efteråt.

6. Om du verkligen inte tycker om ditt alster, så lägg av med det. Ingen annan lär gilla det heller då.
Om du gillar det - få fler att gilla det och bli inspirerad av deras entusiasm över vad du skapar.

Jag kommer säker på mer, men det var vad jag hade just nu.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
HejaHeja !!

Va´synd att motivationen försvann !!
Ett bra tipps som jag kan tänka nig är bra är ju att se LoTR-filmen eller spela rollspel, läsa en bra fantasy-bok osv.
Sen så kan man ju altid lägga ut det på nätet åxå.
 
Top