Nekromanti [Motion] 8. Antagande av stadgar för sektionen sam

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Under §1 ersättes texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen rollspel.nu""
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Vitulv said:
Under §1 ersättes texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen rollspel.nu""
Eftersom förhållandet mellan förening och hemsida nu blivit så tydligt utforskat vill jag ta tillfället i akt att ta strid för "WRNU" (föredrar ni med versaler eller utan).

Föreningen är inte rollspel.nu. WRNU är inte rollspel.nu. WRNU är någonting mer än rollspel.nu. WRNU är i någon mån vårt communitys benämning av sig själv. WRNU är förvånansvärt etablerat. WRNU är därtill klatschigare än rollspel.nu.

Jag tror vi kan börja där. :gremsmile:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Vitulv said:
Under §1 ersättes texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen rollspel.nu""
Jag ställer mig bakom din motion. Med en liten, liten ändring: det borde vara »Föreningen Rollspel.nu« (dvs. versalt »R«).

Tycker jarå.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Bearnie said:
Vitulv said:
Under §1 ersättes texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen rollspel.nu""
Eftersom förhållandet mellan förening och hemsida nu blivit så tydligt utforskat vill jag ta tillfället i akt att ta strid för "WRNU" (föredrar ni med versaler eller utan).

Föreningen är inte rollspel.nu. WRNU är inte rollspel.nu. WRNU är någonting mer än rollspel.nu. WRNU är i någon mån vårt communitys benämning av sig själv. WRNU är förvånansvärt etablerat. WRNU är därtill klatschigare än rollspel.nu.

Jag tror vi kan börja där. :gremsmile:
Håller med. WRNU är vi, Rollspel.nu är sidan i sig.
WRNU vill jag ha. Det låter och ser dessutom schysstare ut som ett föreningsnamn.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Kan förresten tillägga, eftersom det inte går att ändra inlägg i detta forum (vilket är en självklarhet), att jag i föreningsnamnet skulle föredra versaler. Jag brukar alltid skriva det med små bokstäver men eftersom det är en förkortning och ett namn så bör det skrivas med versaler.
 

wege

Veteran
Joined
5 Apr 2009
Messages
51
Location
Falkenberg
Yey, språkregler.
Det finns sånna för förkortningar också. Särskilt gällande uttal.

Förkortningar (av namn) där varje bokstav ska uttalas skrivs med versaler (ABB, OECD).
Förkortningar som uttalas som ett ord skrivs med inledande versal (Nato, Ikea).

Thus

WRNU uttalas Ve-Ärr-En-U
Wrnu uttalas Vrrnu, eller möjligen vernu
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jepp, så ska det vara ja. Själv uttalar jag det W-R-N-U och därav versalerna. Tycker förkortningar gör sig bättre på just det sättet i allmänhet. Däremot har jag ingen aning om vad andra tycker.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Dante said:
Vitulv said:
Under §1 ersättes texten "Föreningens namn är "Föreningen WRNU"" med "Föreningens namn är "Föreningen rollspel.nu""
Jag ställer mig bakom din motion. Med en liten, liten ändring: det borde vara »Föreningen Rollspel.nu« (dvs. versalt »R«).

Tycker jarå.
Jag håller med.
 
Top