NYHET Mothershipboxen på Kickstarter

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Typ så, fast världen i DiS är krigshärjad och kryddad med diverse mystiska fenomen. Trasigare och konstigare alltså. Mothership uppfattar jag som mer rättfram skräck. Högre tempo. Mer blod och slem.
Ah, okej. Det är alltså en viss skillnad i både genre och setting.

Jag tror att fler kommer att undra vad skillnaden är mellan just de här spelen. Bra också med ett helt osarkastiskt svar.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Är inte svaret i rollspel helt uteslutande, "för att författarna tycker det är häftigt"?
Kanske. Men de behöver ändå gestalta och exemplifiera vad de menar. Exempelvis genom typer av uppdrag (vad man gör) och yrken/gruppkoncept (vilka man spelar och vad de har gemensamt). Jag har sett många rollspel där jag tycker att just sådant är för vagt. Det blir då i mina ögon slapp och dålig speldesign. Yrken, uppdrag och slumpmässiga möten är också en del av settingen - och inte bara generiska rollspeliga saker man slänger in för att de ska vara där.
 
Last edited:

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Min bild är att Death in Space är mer OSR i rymden, dungeoncrawls och resurshantering, planering av expeditioner. Överlevnad i den kalla mördande rymden. Lite som Stars without number men enklare och smutsigare. Firefly blandat med mörk borg och darkest dungeon? Battlestar galactica blandat med indiana jonas och deadwood?

Mothership ser jag mer som en skräckrollspel med en grupp dömda personer i rymden som försöker överleva ett hot. Mer fokus på hur stress bryter ned en grupp, får dem att vända sig mot varandra och hur uppgivenhet och förtvivlan snöbollar iväg och växer. Typ alien, event horizon, the sphere osv osv
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mothership ser jag mer som en skräckrollspel med en grupp dömda personer i rymden som försöker överleva ett hot. Mer fokus på hur stress bryter ned en grupp, får dem att vända sig mot varandra och hur uppgivenhet och förtvivlan snöbollar iväg och växer. Typ alien, event horizon, the sphere osv osv
Med tanke på 3 av 3 omslagsbilder på MS visar döda astronauter i rymddräkt där något hoppat ut ur astronautens bröstkorg så känns det där hotet ganska specifikt också.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Om jag ska sticka ut hakan liten så tror att de sarkastiska svaren kom efter att du var rätt tråkig i tonen när andra försökte förklara vad DiS är :)
Jag försökte få konkreta exempel och var tydlig med att jag förstod att jag kunde uppfattas som tjatig. Det tycker inte jag var en tråkig ton. Den som uppriktigt ställer intresserade och relevanta frågor förtjänar inte ett sarkastiskt bemötande. Jag skulle naturligtvis ha kunnat komma med väldigt dräpande svar på tal, men avstod från det eftersom jag tycker att det är onödigt.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Nu vet jag inte så mycket om det specifika spelet. Men svaret på "varför i rymden istället för diskbänksrealism" är väl oftast "för att då kan man renodla temat". Det vill säga motivet för science fiction över huvud taget. Så gott som all scifi handlar om teman som lika gärna kunde behandlats med en berättelse i den nutida eller historiska verkligheten - men det blir tydligare om man bygger en egen värld.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Med tanke på 3 av 3 omslagsbilder på MS visar döda astronauter i rymddräkt där något hoppat ut ur astronautens bröstkorg så känns det där hotet ganska specifikt också.
Kan vara andra saker också! Jag har upplevt att det spelet är bra på att hantera massa olika hot. Men en stor poäng med MS är det snabba stressystemet där stressen sprider sig
 
Top