Beastslayer
ROTN
Du kan få ett helt gäng PDFer med Mothership av mig om du tycker det verkar intressant.
Det är ju även jag intresserad av om det gäller fler än den som blev erbjuden.
Du kan få ett helt gäng PDFer med Mothership av mig om du tycker det verkar intressant.
Vad som däremot inte riktigt tilltalar mig är bestiariet, Contact Reports.
Det är ju även jag intresserad av om det gäller fler än den som blev erbjuden.
Jag gillade Contact Reports väldigt mycket, men det känns lite mer som den existerar i gränslandet mellan konstfanzine och bestiarium. På så sätt sticker den ut lite och kan nog initialt vara svår att använda. Men jag tänker att snarare än klassisk "monsterbok" så fungerar den mer som inspiration/äventyrsfrön man kan bygga scenarion runt.
Jo, det är kanske så den är tänkt att funka. Men fick du spontant idéer av att läsa häftet? Jag fick inte det utan kände mer att jag bör hitta på eget istället.
Har du läst Blindsight av Peter Watts? Där sker en first contact med en art som är avancerade verktygsanvändare men som komplett saknar självmedvetande. De är duktiga på att organisera och bygga saker, men det är liksom "ingen hemma i huvet". Delvis lika oss, men också våra fullständiga motsatser.Jo, det är kanske så den är tänkt att funka. Men fick du spontant idéer av att läsa häftet? Jag fick inte det utan kände mer att jag bör hitta på eget istället.
Möjligen har jag en speciell ingång eftersom jag ofta - både i rollspel och annan fiktion - inte tycker att utomjordiskt liv framställs som tillräckligt märkligt och intressant. Det finns så många mänskligt skapade premisser som jag önskar att fler (även jag) borde vara bättre på att ifrågasätta. Jag funderar exempelvis på varför många verkar ta för givet att utomjordiska civilisationer bör vara intresserade av att kommunicera med människor. Det förutsätter en massa tankegods som jag inte tycker är självklart. För mig är det mer fascinerande med utomjordiska civilisationer som inte är mer avancerade versioner av vår egen, utan istället är baserade på en helt annan typ av intelligens. Eller kanske inte ens på intelligens över huvud taget. En del varelser skulle kunna ha en enda stor fördel: förmågan att kunna överleva i stort sett var som helst. Vad innebär det i tidsperspektiv på flera miljarder år?
Har du läst Blindsight av Peter Watts? Där sker en first contact med en art som är avancerade verktygsanvändare men som komplett saknar självmedvetande. De är duktiga på att organisera och bygga saker, men det är liksom "ingen hemma i huvet". Delvis lika oss, men också våra fullständiga motsatser.
Jag funderar på Mothership -- är det ett spel som jag, en rutinerad spelmakare, kan ha nytta av? Vad har Mothership som inte finns i andra SF-spel såsom Traveller, Blue Planer eller Coriolis?
Det finns guldkorn, men också mycket jag inte riktigt förstår poängen med. Jag föredrar en mer enhetlig stil, men det är nog svårt att uppnå när många medverkar.
Hull Breach är svincool, men det märks verkligen att det är en antologi, materialet i den är oerhört spretigt.
Detta!"kom ihåg att ni spelar ett spel".
Men sluta få mig att köpa fler SF-spel; har ju inte fått Alien, Those Dark Places, Pressure, Ad Astra m fl till bordet ännu!!![]()