Nekromanti Motherland

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Är det bara jag eller har det Heliga Eonforumet förlorat mycket av sin fornstora glans?
Nåväl, här kommer det en intressant fråga i alla fall: Vilket är DITT favoritland i Mundana alla kategorier och varför? Frågan har säkert ställts förut, men då människor tenderar att ändra sig relativt ofta så tycker jag att det är värt att frågan tas upp igen.

Personligen så väljer jag utan att tänka efter alltför mycket Magikratin Thalamur. Det är ett land som känns lagom evil för min smak och det har en ganska så unik kultur (med tanke på de flesta andra länderna i Mundana som mer eller mindre skamlöst är rippade från våran egen värld), även om de ganska tydliga sovjetreferenserna finns där i bakgrunden hela tiden (vilket också är bra, det skapar en lagom skön känsla av evilness).

Annars verkar Mûhad bli nästa favorit, men det återstår att se när väl Västländernamodulen blir färdig (skriv, Ymir, skriv!!!).

- Danne, tristessens ödmjuke tjänare.
 

long live eon!

Veteran
Joined
11 Apr 2005
Messages
24
Melorion!

Helt klart Melorion! Dels för att jag faktiskt gillar människor bäst (alla andra raser tenderar att bli få spejsade/klischéaktiga) dels för att cirefalierna är ett sådant underbart folk att rollspela. Stolta, främlingsfientliga, konservativa och ganska snobbiga. Vad mer kan man begära som spelare? Jag har aldrig fattat poängen med att spela en superädel hjälte (ev riddare?) som bara flänger runt på sin vackra, vita springare och hjälper jungfrur i nöd och bistår de arma i kampen mot de giriga, rika och fördomsfulla. Hellre spelar jag hellre en girig, rik och fördomsfull ickecirefalierförtryckare.

Dessutom står Melorion för lite av cirefaliernas trygga och lyckade familjkultur och är därför ett rent [tja, ett sånt där ställe där det finns gott om eld och små röda varelser med eldgafflar och horn] för alla ickecirefalier som befinner sig där. Det enda som är roligare än att spela förtryckt är att spela förtryckare!
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Ja, det kan ju du tycka...

"Det enda som är roligare än att spela förtryckt är att spela förtryckare!"

Hell, där har du en poäng. Men Melorion är knappast den enda förtryckarstaten i Mundana, snarare skulle jag vilja påstå att cirefalierna är några av de snällare folken när det gäller förtryck. Gästarbetarna får ju fortfarande lön och cirefalierna är ju jävligt snälla mot varandra (hey, vanligt folk hjälper varandra när det kärvar med ekonomin! Hur sött får det bli?).
Nay, ska man vara förtryckare skall man enligt min åsikt vara thalaskisk medborgare. De behöver ju inte ens betala skatt och är bara 3% av Thalamurs befolkning om inte jag minns helt fel.

- Danne, måste köra igång några vackra äventyr i Thalamur innan Mörkret kommer (och det gör det snart, verkar det som...).
 
G

Guest

Guest
Damarien även om jag moddat det en hel del, det bästa är att det är isolerat från mer upplysta länder men även tätheten av olika typer av vandöda, daakdyrkare och kulter gör stämningen att antingen ställer jag mig på en minoritets sida och får resten emot mig eller så får jag alla emot mig.

Resten e lite ot men så här har jag moddat.
Jag har försökt göra landet mer isolerat än tidigare, jag har även pumpat in en hel del skog, tirak stammar, en enstaka henea stam, och även några stammar med tauriska varelser (mino och ken).
Alla misstänker alla och jag har hämtat ett specialgarde från 12 eller 13 hundratalets ryssland som rider runt på snabba springare för att hinna ifatt folk med fel politisk uppfattning, (nä de är inte stridstränade då det är mest enskilda personer som ska nergöras) ioförsig har de visst stöd i geografica mundana men jag försöker göra dem mer politiskt inriktade och inte gå på uppdrag från högre makter som de gjorde i boken.

Alla äventyr är religösa eller politik influerat av religon (tänk korsning mellan inkvisition och religonsmängden från life of brian när 4-5 pers predikar i ett gathörn), och ja mörkret kommer men det vet inte många om och inte ens xinus avatarer är säkra på när det ska ske.

Glömde säga att jag drog ner daakdyrkan till typ 30% om man räknar folk som dyrkat annat vid sidan av.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Varken Nazi Melorion eller röda stjärnan Thalamur är några högre favoriter hos mig, de är väldigt intressanta men om man ska ha någon favorit.......så...ligger nog...Soldarn högst upp på listan.

Jag trivs i Soldarn då mycket i detta land känns nära och kan knytas väldigt starkt till våran egna värld.

Jag måste hålla med om att cirefalierna är ett väldigt intressant folkslag och att de är roliga att spela, jag har en spelare som nästan alltid spelar en cirefalisk rollperson.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
?

"Jag trivs i Soldarn då mycket i detta land känns nära och kan knytas väldigt starkt till våran egna värld."

Du har en helt ny värld att välja på och så föredrar du den som är mest lik vår egen?

Ach, jag förstår mig inte på er människor.

- Danne, förundrad.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Re: ?

En helt ny värld stämmer men den är inte så vidare annorlunda våran egna(om man bortser från alla de väsen som finns.) då många av de länder går att identifiera med de nutida länderna, tycker jag. Vilket ger en mycket stark bild av hur det hela ser ut och gör så att det blir mer levande på ett speciellt sätt.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Soldarn

... fråga mig inte varför, men när vi först började spela i Eon så fastnade vi för Soldarn, och ja, vi började spela innan vi hade vidare beskrivning av världen. Det är där vi fastnade och där vi fortsatte spela, trots att vi faktiskt inskaffade en viss bok om en viss stad innan vi fick fatt i Asharien och Soldarn modulen.

Soldarn har det vi vill ha och det räcker. Visst om vi tittar på det så finns alternativa länder... men vi trivs där....
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Först tänkte jag spela i Soldarn eftersom det var det land med mest information, men via lite improvisationspelande från min och en rollpersons sida så las hela kampanjen om till Consaber.

Consaber tycker jag iofs är ganska så oblanserat om man jämför med Soldarn och ideligen hittar man fel i riddaren som inte stämmer överens med Consaber. Mycket har jag tagit bort. Trälar tyckte jag inte var anständigt en ridderlig stat så dem tog jag bort. Rollpersonerna är adliga och en är en baron som med sin förläning utför krig mot en annan barons förläning. De har dock inte gått in i faktiskt kirg med härar och belägringar (varför jag behöver Krigsherren snarast).

Sedan har jag funderat på att spela i Thalamur i framtiden men då med vöerlevande från dn här kampanjen. kanske i ett framtida thalaskiskt krig (vilket år skulle det kunna ske?).

Eller Damarien och då en blodig och destruktiv tjuv/lönnmördar kampanj. Någon ville spela vampyr också och där finns den möjligheten.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Trälar tyckte jag inte var anständigt en ridderlig stat så dem tog jag bort.
Helt rätt. Feodala stater passar bättre med förtryckta livegna.

/Joel - tycker att allt ska ha en skitig baksida
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tycker Cirefalien är överlägset bäst. Först och främst är det en helt unik kultur snarare än en tydlig rippoff på någon befintlig, och en som på grund av sin särart blir kännetecknande för Eon. Cirefalierna och tirakerna är kanske det enda som är verkligt nyskapande, och det som mest av allt får Eon att kännas fräscht än idag för mig. Därtill har cirefalierna givetvis en kultur som i största allmänhet tilltalar mig - en häftig och unik språkklang, renässansideal, spirande forskning och blomstrande kultur, handelshus, kanaler, urbanisering, fäktskolor, häftiga kulturella särdrag och snygga kläder. De äger, helt enkelt.

Utöver Cirefalien, är det givetvis Mûhad som gäller. Fast det mesta som är koolt med Mûhad har liksom inte kommit ut än - texten i Geografica är mest en klumpig riffopp på någons snedvridna bild av arabvärlden. Mûhad har det mesta bra som Cirefalierna har, fast häftigare klimat, arkitektur och krigsmateriel. Och rökelse, tigrar, siden och turbaner är alltid en bonus.

- Ymir, lite svag för sin tappning av Thalamur, också
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Jag tycker Menon-aun (eller hur det stavas) är ganska grymt, önskar dock att det kommer lite mer info om det landet, och att man får veta mer om ödlefolket och de andra invånarna. Förresten är det någon som vet om Aunurierna har någon kultur över huvudtaget, eller tycker dom bara att gudarna suger och att livets mening är att slå ihjäl så mycket icke aunurier som möjligt?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Asså...

"Först och främst är det en helt unik kultur snarare än en tydlig rippoff på någon befintlig, och en som på grund av sin särart blir kännetecknande för Eon."

Cirefalierna är ju ganska kraftigt rippade de också. Dels påminner de mycket om Storbritannien (örike, sjömakt, samvälde, kolonier etc.), Italien/Grekland (utseendemässigt (kanske lite långsökt, men ändå), incestförhållandena, matkulturen, arkitekturen, renässansattityden), Bysans (kläderna - tack för upplysningen) och Nazityskland (rasbiologi och -filosofi).
Men jovisst, bortsett från ovanstående (rätta mig om jag har fel) så är väl cirefalierna ganska unikt Mundanska (ungefär lika unika som Thalamur då kanske). Tirakerna tycker jag inte alls om, oavsett vad folk säger och hur många gånger de än säger det så kommer Mörkrets döttrar för alltid av ha orchstämpeln på sig i mina ögon.

Men var och en har ju sina egna åsikter om saker och ting, och det respekterar jag. Förutom när åsikterna är fel... :gremtongue:

- Danne, säger bara das Magikratischer Bundesrepublik Thalamur über alles!
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Asså...

Jo, de är juh inspirerade av nämnda, men de är juh, som Ymir säger, ingen tydlig rippoff på någon redan befintlig kultur. Nädu, cirefalierna tycker jag är det folkslag i Eon som känns mest unika samtidigt som de är hyfsat trovärdiga.

Förresten, så borde du vara mer på forumet. Det blir tråkigt utan dig, juh. (Och faaaaan vad många skittrådar som skapats medan jag var borta i en vecka).

-Hjalle, kuehele.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Asså...

"Jo, de är juh inspirerade av nämnda..."

Du menar väl rippade av nämnda, eller hur?

"...men de är juh, som Ymir säger, ingen tydlig rippoff på någon redan befintlig kultur."

Tja, det kan ju du tycka. Jag har ingenting emot rippoffs i rollspel egentligen, det är bara det att det brukar kännas ganska oseriöst om ripparna är alltför uppenbara. Men att påstå att cirefalierna är orippade är ju lika knas som att påstå att Sovjet var kommunistiskt. Herregud, det är väl knappast en ren slump att faliskans ord för spelhus är "caszino?"

"Förresten, så borde du vara mer på forumet. Det blir tråkigt utan dig, juh. (Och faaaaan vad många skittrådar som skapats medan jag var borta i en vecka)."

Anledningarna till att jag icke-ofta hemsöker Eonforumet längre är för att:

1) Jag inte vill ha någon hjälp när jag skapar mitt Mundana. Mitt Mundana är MITT och ingen annans, även om jag hela tiden inspireras av många andras Mundani (eller vad det heter i plural).

2) Eonforumet har förlorat sin stajl. Förr så var forumet fullsmockat med intellektuella och visa människor som gav en så jävla mycket spö i textform att man knappt kunde stå på benen efteråt om man skrev något befängt eller inkorrekt, vilket var ganska härligt. Då visste man att folk var seriösa och gick att lita på, liksom.
Nu så är i princip alla på forumet såna som inte orkar söka efter svaren på sina frågor och ställer samma simpla och jobbiga frågor om och om igen, alternativt nybörjare som vill veta sånt som redan står i tryckta böcker och kräver att vi hederliga eonanister skall dela ut officiellt material till dem, vilket naturligtvis är fel. M.a.o. så är forumet tråkigt, vilket inte det var förr.

3) Eon börjar bli ute. Det händer aldrig någonting i Eon, aldrig är det någon modul som kommer ut och efter några års spelande så känns det fortfarade som att man spelar i samma gamla och oföränderliga Mundana. Dessutom så har vår spelgrupp fått upp ögonen för det eminenta rollspelet Skymningshem: Andra Imperiet som nu för tiden bit för bit börjar ta över Eons roll som "Supreme RPG" i vår spelgrupp "Hej Jarg" (vars blotta namn vittnar om Eons fornstora dar... ah, det var tider det).

4) Jag har blivit smartare. Hey, va fan sitter jag framför den här datorn för? Jag kastar bort mitt liv framför en jävla skärm när jag likagärna kan bidra till samhällets välgång genom att t.ex. skaffa en flickvän. Fett onödigt.

Är du nöjd med de svaren?

- Danne, sugen på krut.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Asså...

"Tja, det kan ju du tycka. Jag har ingenting emot rippoffs i rollspel egentligen, det är bara det att det brukar kännas ganska oseriöst om ripparna är alltför uppenbara. Men att påstå att cirefalierna är orippade är ju lika knas som att påstå att Sovjet var kommunistiskt. Herregud, det är väl knappast en ren slump att faliskans ord för spelhus är "caszino?""

Tja, jag tror att vi har lite olika uppfattning om vad "ripp" är. Personligen tycker jag att saker som är rippade är helt tagna från något annat eller någon annanstans, vilket inte cirefalierna är. Faktiskt. Cirefalierna är klart lika flera olika andra kulturer, men i en perfekt mix som gör att det inte känns ett dugg rippat. Även om det kanske är det, så känns det inte så, och därför är det inte så. Tycker jag. (-:

(Btw, den liknelsen får stå helt för dig, personligen tycker jag den är urbota töntig).

"2) Eonforumet har förlorat sin stajl. Förr så var forumet fullsmockat med intellektuella och visa människor som gav en så jävla mycket spö i textform att man knappt kunde stå på benen efteråt om man skrev något befängt eller inkorrekt, vilket var ganska härligt. Då visste man att folk var seriösa och gick att lita på, liksom. Nu så är i princip alla på forumet såna som inte orkar söka efter svaren på sina frågor och ställer samma simpla och jobbiga frågor om och om igen, alternativt nybörjare som vill veta sånt som redan står i tryckta böcker och kräver att vi hederliga eonanister skall dela ut officiellt material till dem, vilket naturligtvis är fel. M.a.o. så är forumet tråkigt, vilket inte det var förr."

Kunde inte sagt det bättre själv. Det var bättre förr, åtminstone på Eonforumet. Fast, det beror delvis på att du härjade då, så det blir väldigt citrunsodeliduda.

"Är du nöjd med de svaren?"

Inte alls, jag tycker fortfarande att du ska vara här. :gremwink:

-Danne, sugen på krut.

Ojdå. Först läste jag något helt annat. Suger på kuk blev det visst.

-Hjalle, suger på tummen.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
...[OT]

"Först läste jag något helt annat. Suger på kuk blev det visst."

Du läser nog det du vill att det ska stå, pervo. Bara för att man vill ha industrialism och pang-pang istället för klövdjursplantering och ftomp-ftomp betyder inte att man är homofil.

- Danne, heterosexuell.
 
Top