JohanL
Champion
Ja, ättlingarna vill ju oftast bara få in pengarna.Anne Rice är tyvärr död men det kanske kan öppna för ledigare användning av licensen...?
Ja, ättlingarna vill ju oftast bara få in pengarna.Anne Rice är tyvärr död men det kanske kan öppna för ledigare användning av licensen...?
Ja du... sista säsongen. Har du hört nåt om den?Attack on Titan har ju en helt fantastisk värld och concept. Det ska tydligen bli TTRPG, men jag tror inte något kommit ut än.
Jag har sett allt utom sista säsongen och ska nog lyckas ta mig igenom den också någon gång, men jag finner serien svår att titta på. Actionsekvenserna avbryts av långa interna monologer och flashbacks, och berättandet går fram och tillbaka. Jag har ingen aning om vad det är som pågår, vem som är på vilken sida i de snabbt skiftande allianserna... Men trots detta tittar jag för settingen är så jävla fantasieggande!
Så om spelsystemet lyckas återskapa seriens berättarstil kanske det inte kommer vara för mig, eller så blir det skitbra!
Det är en klart cool setting. Samtidigt har jag numera inget som helst intresse av att spela nåt som har med Gaimans skapelser att göra, nedlagda åtal eller inte.Jag skulle älska att utforska en setting som bygger på Gaimans London Below från Neverwhere. I andra verk så beskrivs det dessutom som att detta "below" existerar i/under/ovanför även andra städer och platser i världen också.
Det är sant. Jag sörjer detta faktum för jag har haft mycket glädje av Gaimans böcker.Det är en klart cool setting. Samtidigt har jag numera inget som helst intresse av att spela nåt som har med Gaimans skapelser att göra, nedlagda åtal eller inte.
Samma här. Mörkt som fan.Det är sant. Jag sörjer detta faktum för jag har haft mycket glädje av Gaimans böcker.
100% förebilden för "underjorden" (som inte alltid är bokstavligen under jorden) i Legend.Jag skulle älska att utforska en setting som bygger på Gaimans London Below från Neverwhere. I andra verk så beskrivs det dessutom som att detta "below" existerar i/under/ovanför även andra städer och platser i världen också.
Det gäller nog alla mina exempel. Les Miserables skulle inte bli bättre av att man träffade karaktärerna ifrån den historien utan det som skulle vara bra var att röra sig i miljön som är inspirerad av den. Samma sak med Planetary. Man vill ju ha bra scenarioskrivare som skriver scenarion på andra populärkulturella fenomen som man kan undersöka som ger lite samma känsla som i Planetary men inte är det samma. Men vi verkar vara överens om att det är en riktigt bra serie i alla fall?Det här har jag funderat mycket på, och jag tror att jag landat i att ett Planetary-spel skulle bli sämre av att faktiskt ha IP:t och bara apa efter det som händer i serierna.
Jag tror att ett bra Planetary-rollspel istället skulle ge bra och vettiga verktyg för att skapa sina utredare och för att… skapa sin egen värld med hemlig historia.
Liksom, det som gör Planetary extra intressant är ju att alla grejer de undersöker är liksom lämningar eller variationer på existerande IPn. Jag vet inte om Planetary som serie blivit bättre av att få göra stories om faktiska Godzilla eller Fantastic Four; jag lutar åt motsatsen. Att det blir bäst när det är lite wink-wink-nudge-nudge.
Så… Ta nånting från en existerande IP, fundera kring hur det kan göras tre snäpp "mer realistiskt" och gritty och dåligt, och fundera på hur man kan bygga ett äventyr kring hur RP utreder det. Det tror jag skulle funka apbra.
Mm, UA ligger väl närmre vissa verk av Tim Powers än The Invisibles. Vete fasen vad man skulle använda där. Over the Edge med Weather the Cuckoo Likes supplementet?Förutom det:
Jag skulle vilja se ett bättre The Invisbles spel än Unknown Armies. Gärna att spelet förvränger verkligheten när man spelar det och rollfrormulären utför kaosmagi när man fyller i dem.
Jag har alltid tänkt på det som DC/Vertigo the RPG. Men jag inser att jag inte läst något av Tim Powers! Så det ska åtgärdas.Mm, UA ligger väl närmre vissa verk av Tim Powers än The Invisibles. Vete fasen vad man skulle använda där. Over the Edge med Weather the Cuckoo Likes supplementet?
Chasium har ju släppt en BRP variant av Rivers of London - kanske är ett bra substitut för en rpg setting baserad på Gaimans London Below!?Det är sant. Jag sörjer detta faktum för jag har haft mycket glädje av Gaimans böcker.
Som jag förstått det är Last Call, Expiration Date och Earthquake weather de tre romaner av TP som ligger närmast UA. Själv har jag hittills bara läst Anubis Gates och Declare, men de båda gillade jag verkligen!Jag har alltid tänkt på det som DC/Vertigo the RPG. Men jag inser att jag inte läst något av Tim Powers! Så det ska åtgärdas.