Nekromanti Moscorp

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Megaföretaget Moscorp ar som bekant ifrån ryssland. Iochmed detta stavas namnet med Kyrilliska bokstäver: Mоcopп står det på alla bilder. Men enligt kyrilliska bokstäver ska det uttalas Mossorp . Den korrekta stavningen ska vara Mocкopп . Om det är något i stil med att det ryska "s"et ser ut som det latinska "c"et och detta ska ge intrycket av att det står corp så skulle ju det vara konstigt eftersom vi inte har gemensamt "p". Jag undrar sålunda hur detta abstrusa fel kan ha smygt sig in i Neotechs böcker.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Mossigt...

Först funderade jag på om det ens var värt att svara på det här. Men jag har att välja på franska glosor eller detta....

Jag undrar sålunda hur detta abstrusa fel kan ha smygt sig in i Neotechs böcker.
Jag med faktiskt...den senaste tiden har jag inte tänkt på annat än hur ett sådant fatalt, vedervärdtigt fel kan ha infiltrerat boken. Det är skandal. Jag är säker på att det finns en tämligen lång, och mycket intressant, historia bakom bokstävernas sammansättning, konspirationen bakom, som någon av N2s författare snart kommer att berätta om. De har nog hållit det hemligt, och väntat för att se om någon skulle märka det. Kanske en hemlig tävling? Jag väntar liksom du med späning på hur detta fel har smugit sig in.

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

/MovinGalt - Det blev franskan istället...
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Kanske det s.k. internationella fenomenet, eller minns du inte att de svenska företagen tappade prickarna på sina skrivmaskiner: t.ex: Skånska --> Skanska, Götabaken --> Gotabaken (numera dock som en del av Nordea).

// Radagast - som inte fattar att någon orkar bry sig om sådana fatalt stora missar :gremwink:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Bankaffärer

Kanske det s.k. internationella fenomenet, eller minns du inte att de svenska företagen tappade prickarna på sina skrivmaskiner: t.ex: Skånska --> Skanska, Götabaken --> Gotabaken
Glöm inte att Nördbanken bytte namn till Nordbanken för att få en kundkrets utanför trekkiesarna och rollspelarna. :gremgrin:

/tobias, som ska vara on-topic och intressant i eventuella ytterligare inlägg idag...
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Mossigt...

Jaha, så bara för att det kanske inte var ett sånt stort fel så är det inget som helst ide att diskutera detta. Nej, du har rätt, vi tar bara upp väsentliga saker. Ojdå! Jag glömde visst att efter 1816 trådar, 18883 inlägg samt ett passivt Neogames som varken uppdaterar eller kommer med nya regler inte finns just något intessant att diskutera. Om du vet något så ta upp det! Jag väntar. Jag håller med om att det inte var något jätteintressant ämne men jag undrade bara om det fanns någon annan nörd som hade någon aning om detta. Det verkar även som att folk blir upprörda av uttrycket "abstrus". Jag kan tala om att det bara var ett spännigt ord som jag hittade i min fars gamla ordbok och var tvungen att testa.

/Mori - Som aktar sig för att använda för akademiska uttryck i ointressanta trådar i fortsättningnen.
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Mossigt...

Ojdå! Jag glömde visst att efter 1816 trådar, 18883 inlägg samt ett passivt Neogames som varken uppdaterar eller kommer med nya regler inte finns just något intessant att diskutera.
Man kan diskutera många fler saker än regler, som är intressanta. Absolut. Jag undrar bara vad du ville ha ut av att posta detta "feltryck". Vad hade du väntat dig för svar, ungefär?

/MovinGalt
 
Top