Mos Mosel - Återfallsförbrytare

BiobunkerVII

mäster ulv
Joined
19 Sep 2013
Messages
611
Jag gillar krönikor och jag gillar Uppdrag i Mos Mosel, det är det äventyr som jag spellett flest gånger så här kommer en samlad krönika av olika spelgruppers försök att lösa Uppdraget. Spoilers kan och kommer att förekomma.

Första Resan - 1984 års regler med en del egenskapade fynd och vapen.
Så vi var typ 16 år och spelade mängder med rollspel under ett sommarlov. För den som går igång på detaljer snackar vi första halvan av 90-talet.
Jag har lite vaga minnen av det här försöket, men beroende på om God45 skriver sin utlovade krönika om gruppen som knarkade ihjäl sig kan den här gruppen komma på retur.
PSI-mutant - Soldat med mängder med mutationer.
M-Varg - Tjuv som var sådär allmänt duglig på ganska mycket.
Robot - Upptäcksresande ville ha alla coola prylar
Det jag minns var att de klarade sig igenom byn utan alltför stora problem, befriade Gaxy, hamnade i strid utanför Biobunker VII, roboten sköts ner och de andra kunde inte reparera honom, de lämnade honom och gick ner i bunkern. Robotspelaren blev sned och drog hem de andra röjde bunkern (Eventuellt dog Gaxy här också) och kom hem som hjältar.

Andra Resan - 1984 års regler med massa hemmasnickrat material och moddade regler.
Sully -
M-salamander, soldat. Fotosyntes, dubbelhjärna och pansarartad hud. En riktig killing machine, ja, kanske ännu mer om han inte också haft defekten Fetma vilket gjorde att han alltid handlade sist. Men...fotosyntes OCH fetma kanske nån tänker. Spelarens tolkning var att Sully kunde klara sig på solljus men vem gillar inte landhajsburgare liksom. Fetma är ju också en klart spelbar defekt i ett spel där man kan slumpa fram dubbel skada.
Billy-Bob - M-flodhäst, tjuv. Koncentration och skapa illusioner. Han hade typ SMI 8 eller så, men ändå förvånansvärt kapabel framförallt på att svinga en kofot.

De kommer fram till byn, är försiktiga och tycker hela byn verkar creepy. Får förtroende för borgmästaren som i alla fall verkar ta saker på allvar, kommer dit på utsatt tid för mötet och hamnar i bakhåll. Sullys pansarartade hud räddar honom otaliga gånger. Ett par väl timade illusioner och lyckade slag gör att de kommer undan med blotta förskräckelsen. De befriar Gaxy ur tukthuset och ger sig ut i zonen, kommer fram till Biobunker VII, Billy-Bob stryker nästan med i den inledande striden och lämnas utanför. Sully och Gaxy tar sig ner i bunkern hamnar i bakhåll, Gaxy dödas men Sullys pansarartade hud och dubbelhjärna gör att han gör ner grönsakerna, hittar några läkedroger som får Billy-Bob på benen igen. Billy-Bob lyckas motstå giftfällan och drar undan Sully till säkerhet.
De övertalar datorn om att samarbeta och den låter skyddsroboten följa med äventyrarna för att besegra Dråparträdet. Efter en episk slutstrid där roboten slås ut och Sully går ner för räkning lyckas flodhästen besegra trädet och med lyckat första hjälpen i sista sekunden rädda Sully.

Tredje Resan - Husregler som eventuellt går att spåra tillbaka till 1984 års regler.
Ragnar -
Psi-mutant, soldat. Massa mutationer däribland viljekontroll för övrigt inte särskilt kompetent som det kommer visa sig.
Polykarpos -M-räv, Officer. Regenerera, på det hela taget en bra rollperson.

De hamnar i nån form av slummässigt möte som de löser galant med kraftigt övervåld och ett överdrivet självförtroende. Kommer till byn och reagerar negativt på att folk verkar lite sådär lagom creepy. Ragnar börjar härja och hota folk med stryk om de inte berättar vad som pågår. Av nån anledning vill de inte betala vägtull för att ta sig över bron. Kostar typ 1 kr eller nåt sånt och belöningen för att lösa uppdraget är 10.000 per skalle, men va fan principer är principer. Psi-mutanten försöker med viljekontroll mot tullvakten, men misslyckas. Han försöker då knuffa in tullarn i ett buskage för att "skära halsen av den fan", fumlar och snubblar omkull. Tullarn verkar inte riktigt fatta vad som hänt, men blir ju såklart lite sned, Polykarpos skadskjuter honom. Förstärkning skyndar till, äventyrarna gömmer sig hemma hos fiskaren Frippe. Försöker ta sig till Wolfs hus, upptäcker ett uppbåd som letar efter dem. Ragnar failar med att smyga. 5 Musköter riktas mot dem och de beordras att ge upp. "Hur lätt kan det va att skjuta på en som springer!" Ragnar försöker fly, 3 musköter skjuts av och jag slår sjukt bra, han är död innan han träffar marken. Rävens spelare har tröttnat lite (typ mest på sin medspelare), vrålar nåt om att om de dödat hans vän, drar sitt långsvärd och anfaller men görs snabbt ner.

Fjärde Resan - Husregler som eventuellt går att spåra tillbaka till 1984 års regler. Samma spelare som tredje resan.
Baxter -
Psi-mutant, officer. Samma spelare som spelade Ragnar, den här rollpersonen är klart mer kompetent.
Tony - M-tiger, prisjägare.
Marlow - M-människa, Upptäcksresande

Vi kopplar ihop det med det förra försöket, Tony och Marlow är den stackars fon Rijns tredje försök att ta reda på vad tusan som har hänt med Wolf. Han drar i lite trådar och kommendanten i Svartstena ställer officeren Baxter till förfogande. Utan några mellanspel kastar sig gruppen direkt in i byn, går lite försiktigare fram, gör ett bryt hos Wolf, snackar med Frippe och slaktar borgmästaren och hans anhang. Hittar Gaxy ihjälsvulten i tukthuset, beger sig till Biobunkern och röjer upp stället.

Femte Resan - Husregler som eventuellt går att spåra tillbaka till 1984 års regler.
4-Dog -
M-människa, tjuv med fyra armar. Som det snabbt skulle visa sig ganska oduglig.
Arben - M-tiger, soldat

De klubbar ner några sandbitare på väg till byn. Tycker folk i byn verkar dryga. 4-Dog kör lite Gestapostil utan någon större framgång. De försöker bryta sig in hos Wolf men avbryts av polisen, en kort strid utbryter men de lyckas fly in i natten. 4-Dog bestämmer sig för att poliserna är nyckeln till mysteriet, och att de borde dö. Arben pekar ut problemet att det verkar vara minst 3 poliser och att 4-Dog är ganska oduglig på att skjuta, hade dessutom inte en av poliserna en 45:a lägger han till och pekar på sin 10mm flintlåspistol som är snäppet bättre än en ärtbössa. Snick-snack tycker 4-Dog. Till deras försvar planerar de hela ganska bra, ja förutom att jag påpekade att det står en tullare typ 15 meter bort som rimligtvis kommer höra om det börjar skjutas. Hur som helst, de tänder eld på polishusets tak med mutationen eldkastare. Poliserna springer ut, och det är nu fällan ska slå igen, men den gör ju inte det. Det missas hejvilt, båda tullarna lägger sig i med ett par stridsrundors mellanrum. Arben gör ner nån polis. 4-Dog smyger bakom en mur för att kunna anfalla poliserna i ryggen, blir skjuten av tullarn, fortsätter smyga, misslyckas och när han tittar upp tar han en träff från polisman Ejkes 45:a rakt i ansiktet. Arben kämpar tappert, men hinner knappt ladda om sin flinitis innan han är sönderskjuten.

Sjätte resan - Regler Mutant Hindenburg
Sal Montell -
M-katt, detektiv
Gorm - M-vildsvin, råskinn
Enok Stark - M-hare, officer
Vreta Krax - M-kråka, kunskapare
Malvina Munther - Psi-mutant, spelare

Jag var sugen på att stresstesta Hindenburgreglerna och lyckades lura ihop en spelgrupp att testa via Roll20. Blev positivt överraskad, äventyret krävde väldigt lite konvertering och visade sig passa bra för H-burg, i alla fall första delen, men det kanske handlar lika mycket om att spelstilen 2021 skiljer sig från 1993-ish.
Sal och Enok var lite av huvudpersoner inledningsvis, de mer sociala färdigheterna som manipulera och genomskåda kom till stor användning. De frågar runt och reagerar på att många i byn borde jobba på sina social skills. Enok övertänder i det tomma creepy huset och ändrar färg på pälsen, de lyckas ta sig in i Wolfs hus och snoka runt lite. De misstänker polisen och tar sig sådär stealthy in i tukthuset, befriar Vreta Krax, Gaxy verkar helt däckad av vad de sluter sig till är för mycket sanningsserum, nåväl han får ligga kvar. De upptäcks av polisen när de är på väg därifrån, tullarna lägger sig i, det ser kritiskt ut ett tag, juveleraren Robert öppnar sin dörr med en hagelbössa i händerna, Enok tror att han och en skadad Vreta blir räddade, bara för att bli beordrade att lägga sig på golvet, med hjälp av mutationer, Enok är befläckad, dödas Robert och i rättvisans namn plundrar de hans butik. Gruppen lyckas söka skydd hos Frippe som vårdar Sal från att dö av en kritisk skada.
De pratar runt på Värdshuset, Enok blir lite berusad och håller på att ställa till det för hela gruppen, de pratar med ekorrarna på kyrkogården och bestämmer sig för att ta sig in hos borgmästaren. De upptäcker fällan och bryter sig in, allt går bra tills det inte går bra längre, Sal och Enok upptäcks, haren lyckas smita undan men Sal snedtänder med sin djurförmåga och lägger sig helt sonika och slickar sin päls. Borgmästaren och en av hans vakter avlivar katten, Gorm blir arg, strid utbryter, alla fiender nedgörs, Vreta snedtänder och hackar ut ögonen på den döde borgmästaren. Retsen av lil i byn har samlat ihop sig för att lyncha de där störiga äventyrarna. Enok tänder en rökkorv och försöker snacka sig ur situationen, bara för att upptäcka att lil inte går att manipulera, han nedgörs och övriga flyr. De befriar Gaxy, kan ha hänt tidigare och springer på en gammal bekant i Malvina Munther som följer med för att kunna kräva in en spelskuld från Gaxy.
De kommer till Biobunkern, röjer runt, snackar med datorn, får med sig skyddsroboten. Malvina erkänner att hon är psi-mutant vilket gör Gaxy förbannad, han smiter undan precis när striden med Dråparträdet börjar. Allt ser mörkt ut, Gorm bryts, Roboten bryts, tills Vreta flyger fram med en handgranat, fångas av trädet och i självuppoffrande anda låter sig sväljas med handgranat och allt. Trädet dör. De upptäcker att datorn påbörjat självförstöringen. Gaxy har lurat den att han är den enda överlevande. Gorm och Malvina jagar ifatt Gaxy och sliter honom i stycken.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
449
Location
Uppsala
Jag plockade fram Mos Mosel ur mina gömmor förra veckan med funderingar på att köra några korta Mutant 1 äventyr.

Kul att läsa!

/C
 

Henke

Konventsarkeolog @ www.alexandria.dk
Joined
8 Mar 2009
Messages
3,752
Location
Kullavik
Ärligt talat så är det ett förbaskat bra äventyr. Oklart hur många gånger vår spelgrupp har spelat det, men jag minns framförallt senaste gången då jag spelledde det med Fria Ligans "Version Noll" regler (innan Mutant År Noll). Rollpersonerna var två detektiver från Hindenburg som fick i uppdrag av von Rijn att hämta hem hans bror Ragnar från Mos Mosel då han blivit virrig och menade att hans vänner i byn var bedragare och inte längre hans riktiga vänner.

Jag gillade verkligen utsattheten att rollpersonerna bara var två och tror kanske det hade blivit ännu bättre med en solo rollperson (även om chansen att överleva hade varit minst sagt slimmad.

 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
442
Just Mutant -84 vore ju grymt med ett exakt nytryck av boxens innehåll (inkl fyndtabell) och de fyra ”stora” äventyren (Reptilmännens klor, Järnringen samt Nekropolis/Bris Brygga.
Har allt själv men 2024 vore det ändå ballt som 40-årsfirande.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,551
Location
Malmö
Just Mutant -84 vore ju grymt med ett exakt nytryck av boxens innehåll (inkl fyndtabell) och de fyra ”stora” äventyren (Reptilmännens klor, Järnringen samt Nekropolis/Bris Brygga.
Har allt själv men 2024 vore det ändå ballt som 40-årsfirande.
Det vore verkligen coolt, bra idé!
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
449
Location
Uppsala
Just Mutant -84 vore ju grymt med ett exakt nytryck av boxens innehåll (inkl fyndtabell) och de fyra ”stora” äventyren (Reptilmännens klor, Järnringen samt Nekropolis/Bris Brygga.
Har allt själv men 2024 vore det ändå ballt som 40-årsfirande.
Jag har bara spelat Mos Mosel, går det bra att få ihop dom om man skulle vilja köra en lite lättsammare, kort Mutant 1 kampanj?

/C
 

BiobunkerVII

mäster ulv
Joined
19 Sep 2013
Messages
611
Jag har bara spelat Mos Mosel, går det bra att få ihop dom om man skulle vilja köra en lite lättsammare, kort Mutant 1 kampanj?

/C
Den blir inte särskilt kort, Grå Döden är en ganska omfattande kampanj om man inte snabbspolar så klart
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
184
Vilken utsökt trådstart! Jag hoppas att fler spelare och spelledare fyller på med fler historier från Mos Mosel!
 

lupmet

Warrior
Joined
19 Feb 2014
Messages
339
Location
Göborg
Jag spelade Mos Mosel första gången någon gång under sommaren eller andra halvan av 1986. Jag spelade en MM Soldat som kunde ändra skepnad till råtta (SL bestämde det). Jag och SL var 10 år och den andre spelaren var 11 år. Vi hade spelat Skelettbyns hemlighet "ett tag tidigare" och spelade nog Spindelkonungens pyramid "ett tag senare" (med mig som SL). Det kan ha varit så att vi spelade Spindelkonungens pyramid före Mos Mosel, jag har inga andra händelser som jag kan relatera de olika händelserna till så att jag kan göra en tidsuppskattning.

Jag minns inte vad den andre rollpersonen var för någon men vi gick runt i byn och luskade lite och tänkte att vi skulle fråga borgmästaren om något – jag tror vi skulle berätta för honom att något skumt föregick i byn och fråga om han kände till något om det. Det uppstod en ... diskussion om det var SL mot spelarna eller ej, där SL ansåg att så var fallet. I borgmästarens arbetsrum (?) går vi i fällan, plötsligt (och ganska oprovocerat) kommer en massa vakter och skjuter oss. Jag fick förvandla mig till råtta och försöka gömma mig men SL log hånfullt och sade att det inte fanns så mycket att gömma sig bakom och de väntade ut mig.

Jag har spelat det fler gånger sedan dess, kanske 1-2 gånger till, innan jag spelledde det för två kompisar 2016. Jag minns inte så mycket av hur det gick men de lyckades i alla fall, även om jag gjorde det enklare för dem för att de skulle slippa dö i strider (nygjorda rollpersoner är som bekant rätt dåliga).

Som kuriosa kan nämnas att jag alltid fascinerats av namnet "Mos Mosel"! (Jag kan inte påminna mig att det finns någon historia om var konstruktörerna tog namnet ifrån? Bara säga "Mos Eisley" från Stjärnornas krig känns lite enkelt.) Jag ser framför mig flera små byar som heter "Mos någonting", där Mos betyder "by", "samhälle" eller något liknande. Jag har som bakgrundsprojekt att hitta på dessa namn...
 

BiobunkerVII

mäster ulv
Joined
19 Sep 2013
Messages
611
Då var vi där igen - den stackars boken håller inte ihop för fem öre längre (å andra sidan kan jag äventyret närmast utantill numer)

Sjunde resan - Regler Mutant Hindenburg

Ricke Brogart -
Muterad Tvättbjörn, spelare med välsmort munläder och tvivelaktig moraluppfattning
Josabeth Granath - IMM, officer med en hemlighet, en hemlig romans med den fagra Ada Silverhjessa
Ubert Jock - Mutant, envis knegare som är gruppens vattenbärare

Så det här är starten på en kampanj. Trion har precis startat en verksamhet i Hindenburg och krediterna måste in. Willy Gaxy kontaktar gänget, han är orolig för sin bror, Jerry Gaxy, som försvunnit sen ett par veckor tillbaka, han skulle leta efter sin kollega Wolf i Mos Mosel. Ricke förhandlar till sig en ok deal. Josabeth tycker att deras utrustning är för dålig så hon söker upp sin älskade Ada för att dra nytta av Adas gamla moster Biatha, eller rättare sagt gamla Biathas kassaskåp. Ada är dock lite kinkig och kräver en motprestation. Uppkomlingen Racke Dunder har förolämpat Ada och hennes 3 vänner, upprättelse krävs. Josabeth utmanar den hunden på duell och de enas om first blood. Josabeth vinner initiativet och slår inte mindre än 4 lyckade. Den stackars Racke fattade inte ens vad som hände. Moster är glad och ger frikostigt 60 krediter. Men har Josabeth nu fått en framtida ärkefiende?
För pengarna införskaffas en revolver och lite annan utrustning.
Vägen till Mos Mosel är tämligen händelsefattig, Ricke spelar till sig ett par krediter på båten och de träffar på ett par läkare som efter ett visst schackrande från Ricke går med på att sälja ett gäng läkedroger, där tog mosters pengar slut.
Väl framme i byn möts de av idel sura miner, Ricke försöker smila in sig men utan större lycka, de planerar ett tag att med våld få de två bondfamiljerna som ligger i fejd att berätta vad som gäller men kommer till slut på bättre tankar. Gänget hamnar hos Valdemar och blir lurade av Inga att bege sig till kyrkogården, där lurpassar 5 gurkor - strid utbryter, Ubert tar direkt en kula och är en 1 poäng från att bli bruten, Josabeth och Ricke skjuter ner folk till höger och vänster och slutligen avslutar Ubert striden genom att elektrifiera den sista gurkan.
Lång historia kort, de tar sig in i Wolfs hus, lyckas bryta sig in hos borgmästaren utan upptäckt och med våld frita Jerry Gaxy. Resan till bunkern håller på att sluta illa, de sista läkedrogerna går åt. Bunkern röjs, ja roboten hjälper som vanligt till. Dråparträdet dräps och alla tar sig tillbaka till HIndenburg - eller alla? Nej i vanlig ordning stryker Gaxy med, den här gången såg det bra ut för honom men dåliga tärningar i slutstriden blev hans baneman.
 
Top