Mos Mosel - Återfallsförbrytare

BiobunkerVII

Veteran
Joined
19 Sep 2013
Messages
123
Jag gillar krönikor och jag gillar Uppdrag i Mos Mosel, det är det äventyr som jag spellett flest gånger så här kommer en samlad krönika av olika spelgruppers försök att lösa Uppdraget. Spoilers kan och kommer att förekomma.

Första Resan - 1984 års regler med en del egenskapade fynd och vapen.
Så vi var typ 16 år och spelade mängder med rollspel under ett sommarlov. För den som går igång på detaljer snackar vi första halvan av 90-talet.
Jag har lite vaga minnen av det här försöket, men beroende på om God45 skriver sin utlovade krönika om gruppen som knarkade ihjäl sig kan den här gruppen komma på retur.
PSI-mutant - Soldat med mängder med mutationer.
M-Varg - Tjuv som var sådär allmänt duglig på ganska mycket.
Robot - Upptäcksresande ville ha alla coola prylar
Det jag minns var att de klarade sig igenom byn utan alltför stora problem, befriade Gaxy, hamnade i strid utanför Biobunker VII, roboten sköts ner och de andra kunde inte reparera honom, de lämnade honom och gick ner i bunkern. Robotspelaren blev sned och drog hem de andra röjde bunkern (Eventuellt dog Gaxy här också) och kom hem som hjältar.

Andra Resan - 1984 års regler med massa hemmasnickrat material och moddade regler.
Sully -
M-salamander, soldat. Fotosyntes, dubbelhjärna och pansarartad hud. En riktig killing machine, ja, kanske ännu mer om han inte också haft defekten Fetma vilket gjorde att han alltid handlade sist. Men...fotosyntes OCH fetma kanske nån tänker. Spelarens tolkning var att Sully kunde klara sig på solljus men vem gillar inte landhajsburgare liksom. Fetma är ju också en klart spelbar defekt i ett spel där man kan slumpa fram dubbel skada.
Billy-Bob - M-flodhäst, tjuv. Koncentration och skapa illusioner. Han hade typ SMI 8 eller så, men ändå förvånansvärt kapabel framförallt på att svinga en kofot.

De kommer fram till byn, är försiktiga och tycker hela byn verkar creepy. Får förtroende för borgmästaren som i alla fall verkar ta saker på allvar, kommer dit på utsatt tid för mötet och hamnar i bakhåll. Sullys pansarartade hud räddar honom otaliga gånger. Ett par väl timade illusioner och lyckade slag gör att de kommer undan med blotta förskräckelsen. De befriar Gaxy ur tukthuset och ger sig ut i zonen, kommer fram till Biobunker VII, Billy-Bob stryker nästan med i den inledande striden och lämnas utanför. Sully och Gaxy tar sig ner i bunkern hamnar i bakhåll, Gaxy dödas men Sullys pansarartade hud och dubbelhjärna gör att han gör ner grönsakerna, hittar några läkedroger som får Billy-Bob på benen igen. Billy-Bob lyckas motstå giftfällan och drar undan Sully till säkerhet.
De övertalar datorn om att samarbeta och den låter skyddsroboten följa med äventyrarna för att besegra Dråparträdet. Efter en episk slutstrid där roboten slås ut och Sully går ner för räkning lyckas flodhästen besegra trädet och med lyckat första hjälpen i sista sekunden rädda Sully.

Tredje Resan - Husregler som eventuellt går att spåra tillbaka till 1984 års regler.
Ragnar -
Psi-mutant, soldat. Massa mutationer däribland viljekontroll för övrigt inte särskilt kompetent som det kommer visa sig.
Polykarpos -M-räv, Officer. Regenerera, på det hela taget en bra rollperson.

De hamnar i nån form av slummässigt möte som de löser galant med kraftigt övervåld och ett överdrivet självförtroende. Kommer till byn och reagerar negativt på att folk verkar lite sådär lagom creepy. Ragnar börjar härja och hota folk med stryk om de inte berättar vad som pågår. Av nån anledning vill de inte betala vägtull för att ta sig över bron. Kostar typ 1 kr eller nåt sånt och belöningen för att lösa uppdraget är 10.000 per skalle, men va fan principer är principer. Psi-mutanten försöker med viljekontroll mot tullvakten, men misslyckas. Han försöker då knuffa in tullarn i ett buskage för att "skära halsen av den fan", fumlar och snubblar omkull. Tullarn verkar inte riktigt fatta vad som hänt, men blir ju såklart lite sned, Polykarpos skadskjuter honom. Förstärkning skyndar till, äventyrarna gömmer sig hemma hos fiskaren Frippe. Försöker ta sig till Wolfs hus, upptäcker ett uppbåd som letar efter dem. Ragnar failar med att smyga. 5 Musköter riktas mot dem och de beordras att ge upp. "Hur lätt kan det va att skjuta på en som springer!" Ragnar försöker fly, 3 musköter skjuts av och jag slår sjukt bra, han är död innan han träffar marken. Rävens spelare har tröttnat lite (typ mest på sin medspelare), vrålar nåt om att om de dödat hans vän, drar sitt långsvärd och anfaller men görs snabbt ner.

Fjärde Resan - Husregler som eventuellt går att spåra tillbaka till 1984 års regler. Samma spelare som tredje resan.
Baxter -
Psi-mutant, officer. Samma spelare som spelade Ragnar, den här rollpersonen är klart mer kompetent.
Tony - M-tiger, prisjägare.
Marlow - M-människa, Upptäcksresande

Vi kopplar ihop det med det förra försöket, Tony och Marlow är den stackars fon Rijns tredje försök att ta reda på vad tusan som har hänt med Wolf. Han drar i lite trådar och kommendanten i Svartstena ställer officeren Baxter till förfogande. Utan några mellanspel kastar sig gruppen direkt in i byn, går lite försiktigare fram, gör ett bryt hos Wolf, snackar med Frippe och slaktar borgmästaren och hans anhang. Hittar Gaxy ihjälsvulten i tukthuset, beger sig till Biobunkern och röjer upp stället.

Femte Resan - Husregler som eventuellt går att spåra tillbaka till 1984 års regler.
4-Dog -
M-människa, tjuv med fyra armar. Som det snabbt skulle visa sig ganska oduglig.
Arben - M-tiger, soldat

De klubbar ner några sandbitare på väg till byn. Tycker folk i byn verkar dryga. 4-Dog kör lite Gestapostil utan någon större framgång. De försöker bryta sig in hos Wolf men avbryts av polisen, en kort strid utbryter men de lyckas fly in i natten. 4-Dog bestämmer sig för att poliserna är nyckeln till mysteriet, och att de borde dö. Arben pekar ut problemet att det verkar vara minst 3 poliser och att 4-Dog är ganska oduglig på att skjuta, hade dessutom inte en av poliserna en 45:a lägger han till och pekar på sin 10mm flintlåspistol som är snäppet bättre än en ärtbössa. Snick-snack tycker 4-Dog. Till deras försvar planerar de hela ganska bra, ja förutom att jag påpekade att det står en tullare typ 15 meter bort som rimligtvis kommer höra om det börjar skjutas. Hur som helst, de tänder eld på polishusets tak med mutationen eldkastare. Poliserna springer ut, och det är nu fällan ska slå igen, men den gör ju inte det. Det missas hejvilt, båda tullarna lägger sig i med ett par stridsrundors mellanrum. Arben gör ner nån polis. 4-Dog smyger bakom en mur för att kunna anfalla poliserna i ryggen, blir skjuten av tullarn, fortsätter smyga, misslyckas och när han tittar upp tar han en träff från polisman Ejkes 45:a rakt i ansiktet. Arben kämpar tappert, men hinner knappt ladda om sin flinitis innan han är sönderskjuten.

Sjätte resan - Regler Mutant Hindenburg
Sal Montell -
M-katt, detektiv
Gorm - M-vildsvin, råskinn
Enok Stark - M-hare, officer
Vreta Krax - M-kråka, kunskapare
Malvina Munther - Psi-mutant, spelare

Jag var sugen på att stresstesta Hindenburgreglerna och lyckades lura ihop en spelgrupp att testa via Roll20. Blev positivt överraskad, äventyret krävde väldigt lite konvertering och visade sig passa bra för H-burg, i alla fall första delen, men det kanske handlar lika mycket om att spelstilen 2021 skiljer sig från 1993-ish.
Sal och Enok var lite av huvudpersoner inledningsvis, de mer sociala färdigheterna som manipulera och genomskåda kom till stor användning. De frågar runt och reagerar på att många i byn borde jobba på sina social skills. Enok övertänder i det tomma creepy huset och ändrar färg på pälsen, de lyckas ta sig in i Wolfs hus och snoka runt lite. De misstänker polisen och tar sig sådär stealthy in i tukthuset, befriar Vreta Krax, Gaxy verkar helt däckad av vad de sluter sig till är för mycket sanningsserum, nåväl han får ligga kvar. De upptäcks av polisen när de är på väg därifrån, tullarna lägger sig i, det ser kritiskt ut ett tag, juveleraren Robert öppnar sin dörr med en hagelbössa i händerna, Enok tror att han och en skadad Vreta blir räddade, bara för att bli beordrade att lägga sig på golvet, med hjälp av mutationer, Enok är befläckad, dödas Robert och i rättvisans namn plundrar de hans butik. Gruppen lyckas söka skydd hos Frippe som vårdar Sal från att dö av en kritisk skada.
De pratar runt på Värdshuset, Enok blir lite berusad och håller på att ställa till det för hela gruppen, de pratar med ekorrarna på kyrkogården och bestämmer sig för att ta sig in hos borgmästaren. De upptäcker fällan och bryter sig in, allt går bra tills det inte går bra längre, Sal och Enok upptäcks, haren lyckas smita undan men Sal snedtänder med sin djurförmåga och lägger sig helt sonika och slickar sin päls. Borgmästaren och en av hans vakter avlivar katten, Gorm blir arg, strid utbryter, alla fiender nedgörs, Vreta snedtänder och hackar ut ögonen på den döde borgmästaren. Retsen av lil i byn har samlat ihop sig för att lyncha de där störiga äventyrarna. Enok tänder en rökkorv och försöker snacka sig ur situationen, bara för att upptäcka att lil inte går att manipulera, han nedgörs och övriga flyr. De befriar Gaxy, kan ha hänt tidigare och springer på en gammal bekant i Malvina Munther som följer med för att kunna kräva in en spelskuld från Gaxy.
De kommer till Biobunkern, röjer runt, snackar med datorn, får med sig skyddsroboten. Malvina erkänner att hon är psi-mutant vilket gör Gaxy förbannad, han smiter undan precis när striden med Dråparträdet börjar. Allt ser mörkt ut, Gorm bryts, Roboten bryts, tills Vreta flyger fram med en handgranat, fångas av trädet och i självuppoffrande anda låter sig sväljas med handgranat och allt. Trädet dör. De upptäcker att datorn påbörjat självförstöringen. Gaxy har lurat den att han är den enda överlevande. Gorm och Malvina jagar ifatt Gaxy och sliter honom i stycken.
 
Top