Re: Döden ska straffa
Jag förstår inte hur du tänker. Du tar ogärna livet av rollpersonerna och du vill att de inte ska förlora något om de dör. Varför spelar du sådana spel, då?
Nja, jag tror inte jag skriver någonstans att jag ogärna tar livet av RP? Det finns ett otal personer som *har* skrivit det i den här tråden men jag är inte en av dem. Men det är egentligen oviktigt.
Jag ställde inte min fråga tillsammans med ett påstående utan var mer intresserad av frågeställningen och vad folk anser?
Som jag ser det så finns det 2 sätt att se på det hela.
1. Hårda skolan
Döden av en RP leder till att man får göra en nygjord RP oavsett erfarenhetsnivån på de andra rollpersonerna.
Fördelar: Konsekvent, lika för alla, ingen kan "utnyttja" att man kan komma in sent i kampanjen och få många levlar/mycket XP och sedan designar sin RP utifrån detta, spänningsmomentet lever kvar, RP:ns liv betyder ( i brist på bättre ord) verkligen något.
Nackdelar: Kan leda till att man tappar sugen om man hamnar långt efter XP/level mässigt efter att man dött och fått göra en ny RP.
Lämpar sig bäst i icke-level spel.
2. Mjuka skolan
Döden leder inte till att man hamnar irreparabelt efter XP/level mässigt utan man får en viss mängd erfarenhet beroende på hur erfarna resterande RP är (alt. så finns det en mekanik för att de sämre snabbt höjer sig till en likvärdig nivå som resen).
Fördelar: Spelglädjen minskar inte för att man råkar dö och hamnar på efterkälken
Nackdelar: Stålmannen koncept
Avvägningen här är svår. Som jag ser det så vill jag att döden skall vara möjlig för en RP (kanske extra möjlig om de muckar med fel person eller gör uppenbart idiotiska saker) men inte så vanlig att det egentligen stör upplägget i kampanjen. Om man som SL "daltar" för mycket med spelarna så upplever jag det som att stålmannendräkten åker på och spelarna känner att de kan göra lite vad som utan egentliga efterföljder (och döden är i sig inte det enda) och det vill man ju till det yttersta undvika.
Ingen av de båda ovan om man hårdrar dem är väl bättre än den andra skulle jag säga. Bara olika inställning.
Öhm, det blev ganska långt det här
C.