Nekromanti Mornington Crescent

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Jag tänkte att vi skulle dra igång en omgång Mornington Crescent. Standardreglerna för ett oscarianskt parti gäller, med följande undantag och tillägg (observera särskilt den andra punkten):

* Quain-gambit bestraffas med ett missat drag, inte två
* Vinnande drag inom de trettio första dragen betraktas som ogiltigt
* Passage från en- till tvåvärda stationer på bakre modulation är inte bara tillåtet, utan uppmuntras rentav
* Reglerna för Casares-Hladik-bryggor används som i ett skotskt parti


Så; med det överstökat tar jag mig friheten att börja. Mitt första drag är (något traditionellt, det medges): Hyde Park.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tror inte jag spelat med just de här reglerna innan. Givet tredje klausulen blir min öppning

Marble Arch
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Alltså, vad är poängen med ett oscarianskt parti om det är ett forumspel? Det enda som skiljer ett oscarianskt parti från ett xeresiskt är de fysiska elementen som vi ändå inte kommer att kunna utföra? Så kalla det för ett xeresiskt parti, eftersom det i praktiken är vad vi spelar. Och eftersom man enkelt dominerar ett xeresiskt parti genom en Uulug-gambit:

Bayswater
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Om du nu ska vara sådan. Men du glömmer att xeresiska partier dessutom lättare drabbas av Nemo-blockad, något vi vill undvika alldeles särskilt eftersom det här är ett forumspel.

Nåväl. Mina planer rubbas en aning, men jag kan ändå gå i samma riktning. Jag åberopar Blavatskys regel och spelar Nevsky Prospekt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Alltså, det ska finnas sätt att simulera alla sorters drag även online, men de få browser-baserade hjälpmedel som finns är buggiga och de övriga kostar en slant (eller lite nedladdningstid om man är lagd åt det hållet) som det är onödigt att tvinga alla som vill spela att lägga ut. Och oavsett håller jag med gurgeh om inte annat för att Dimfrost inte sade något om hur vi skulle hålla koll på sittordningen och markerna. Jag tänker också spela xeresiskt.

Dubblar till Knightsbridge.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fan, jag tyckte väl att nåt var skumt. Inte konstigt att jag var lite obekväm.

Jag nollställer din gambit med:

Aldgate till Aldgate east

Och hoppas att resten vet vad de måste göra nu.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Självklart. Jag drar Elephant & Castle, och vi har alla möjligheter att kontra fortfarande.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Enligt Kasparov ska man alltid följa upp Aldgate till Aldgate east med Old Street. Nu vet jag inte om du helt enkelt klantat dig, eller om du vet något som inte jag vet. Jag kan inte riktigt se vad det skulle kunna vara, men det är ändå säkrast att göra ett defensivt drag.

Maida Vale
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det här verkar vara ett bra ställe att hoppa in.

Jag väljer Speaker's Corner.

Jag tar över Marble Arch och desintegrerar.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Nå, jag har bara spelat Cambronne tidigare, så ni får ursäkta om jag gör några drag som inte stämmer in på era traditioner, jämfört med Cambronnes. Det verkar dock lämpligt att göra följande drag, något defensivt, det medges, men jag börjar alltid försiktigt.

White City
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vänder Marble Arch till Hyde Park Corner och
och dubbelvänder Pilzes Knightsbridge.

Tar Russel Square.

Desintegrerar Russel Square.

hahahahahahahahahaha

:gremgrin:


>> Oldstreet
Visst, go ahead :gremsmile:
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Börjar du desintegrera så här tidigt i spelet? Visst, jag har sett den varianten spelas framgångsrik, men jag tycker den är tråkig då den triggar endgame lite onödigt snabbt, i alla fall om mer än en person hoppar på.

Piccadilly Crircus brukar funka för mig i såna här lägen.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Pilzeman said:
Börjar du desintegrera så här tidigt i spelet? Visst, jag har sett den varianten spelas framgångsrik, men jag tycker den är tråkig då den triggar endgame lite onödigt snabbt, i alla fall om mer än en person hoppar på.
Kom igen, vi kör ju faktiskt med CH-bryggor. Då måste det ju faktiskt vara okej. :gremsmile: Hm.

Picadilly Circus.... Mmmm.

Väntar ivrigt på min nästa tur... :gremelak:

Dimfrost, håller du koll på våra nuffror, eller spelar vi hedersvarianten där var och en har koll på sina egna?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Arvidos said:
Dimfrost, håller du koll på våra nuffror, eller spelar vi hedersvarianten där var och en har koll på sina egna?
Du har femton poäng, Pilzeman två, Gurgeh minus tretton, Fogge har uxton poäng och jag har i.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Katika mode hii, ni wazi kuwa hoja sahihi, ili kukabiliana na nyuma yako, ni kwamba (kwa sababu ya disintegration pia mara kwa mara) kucheza London Bridge.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Det där är en bilateral preem. Givet att vi spelar bryggor skotsk är det inte ett legalt drag. Det skrevs ur redan på nittiotalet.

Du blir kvar i lås, tappar två fjärdingar och jag tvingas spela

Temple

:gremfrown:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
alltså det verkar ju helt stört att spela Casares-Hladik-bryggor som i skotsk parti utan att köra Balcinici-Zmudzinski variationen? Ja, ja om det ska vara på så viset så finns det väl egentligen bara en rimlig uppföljare till Temple för jag tänker inte verkligen inte gå på south kenton - north kenton gambitten igen, har blivit låst där alltför många gånger.

Willesden junction
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Balc-Zmudz gäller bara efter tredje kricket, vilken går igång först med mitt

Liverpool Street.

Överstens tält är nu öppet, och alla löp är rälsade från och med nu.
 
Top