Nekromanti Mornington Crescent

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
(Ok, jag tänker utgå från att alla vet hur Mornington Crescent fungerar.)

Min idé är att försöka göra ett spel av det som faktiskt kan vinnas, eller rättare sagt som kan spelas, eftersom originalet mest är en improlek. Jag tänkte mig så här: en post (ja, jag hade tänkt att det ska spelas på forum) innehåller ett vanligt speldrag, samt en Handling. Speldraget är saker som "ajdå, nu blockerade du ju mitt tänkte drag till Uxbridge, jag får försöka en kanalrunda istället. Baker's Street.". Handlingen läggs till i slutet, och är saker som [berömma annan spelares drag] eller [anpassa strategi] eller [tjafsa om regler].

Handlingarna ska ge en nån sorts poäng, som helt enkelt gör att när du har tillräckligt många så får du spela MC och vinna. Grejen är att systemet med handlingarna ska vara tillräckligt komplext för att inte genomskådas och optas direkt, men inte för avancerat. Tillsammans med impro-delen av spelet ska det bli ett intressant spel, men jag har inga Chugunda-ambitioner här inte.

De Handlingar som jag tycker att man kan se naturligt i MC är:
Berömma annans drag
Anpassa sin strategi
Påminna om en regel
Påpeka att folk spelar en i händerna

Det mesta annat går in under dessa, och jag vill inte ha för många eller för specifika handlingar heller. Frågan är nu bara, vad ska de göra?
 
Top