Nekromanti Morgonstjärnan optimala fördel eller fall?

Malkavvaklam

Veteran
Min fråga var om hur ni kör skadan för Morgonstjärna.

Då detta annars till synes primitiva vapen gör både Kross o Stickskada kan man ju undra hur skadan slås fram.

Slår man fram på bägge tabellerna eller ser man till att välja det ena eller det andra, vilket inte verkar det minsta logiskt. Eller ska man köra att man får full skadeverkan på Kross o en halverad på Stick??

:gremconfused: :zeppelinare:

Marcus J

Hero
Så här är det enligt reglerna. En morgonstjärna gör kross-skada men alltid ett blädningstaktskryss mer än den framslagna skadan. :gremlaugh:

Hike

Veteran
Vill man så kan man ta hälften av alla extraskador som kross, och hälften som stick.

Om man ska vara petig...

Så här är det enligt reglerna. En morgonstjärna gör kross-skada men alltid ett blädningstaktskryss mer än den framslagna skadan.
Du har alldeles rätt i att den gör krosskada MEN för att citera ur regelboken (Eon 2, sidan 141): "Utöver den normala Blödningstakten som orsakas så ger morgonstjärnan dessutom en extra Blödningstakt som motsvarar antalet extraskador som orsakades."
En skadeverkan med vapnet på mindre än 10 (dvs ingen extraskada) ger därför ingen extra Blödningstakt, en skadeverkan på 10-19 (dvs 1 extraskada) ger +1 i Blödningstakt utöver den som tillfogades av Krosskadan, en skadeverkan på 20-29 (dvs 2 extraskador) ger +2 i Blödningstakt osv.

Ljusetsriddare - som är tacksam för sidhänvisning vid referering till regelboken för enkel verifiering och för att undvika felrefereringar.

Kenzui

Warrior
det är väll kross skada men så får dom väll blödnings automatiskt vid en träff men man får ju inte säga hur mycket för alla lagar=/ HA DET BRA!!!

HerrBjörn

Warrior
Det står iof. under tabellen i Grunreglerna för morgonstjärna
att om den tränger igenom pansaret så ger den ett extra i
blodförlust/extraskada och skada eller något liknande...
Skadan som slås är kross men jag tror att rustningar skyddar som stick mot den..
Annars skyddar rustningar som mot kross med tanke på att
extraskadorna slås som för kross..

HerrBjörn

Warrior
ojojoj...
Jag tror jag bröt mot upphovsrättslagen i mitt tidigare
inlägg...
jösses amalia-Gevalia....*efterlys*nästa* :gremcool: :gremtongue:

HerrBjörn

Warrior
Re: Om man ska vara petig...

"Utöver den normala Blödningstakten som orsakas så ger morgonstjärnan dessutom en extra Blödningstakt som motsvarar antalet extraskador som orsakades."
HAHA!!
Jag hade rätt...
Utan att ha Grundreglerna närvarande!!!
Faan vad grym man börjar bli på eon-reglerna :gremgrin:
(iof ca:8 års erf.)
Hadé :tekopp:

Malkavvaklam

Veteran
Re: Om man ska vara petig...

Tack så mycket o dyre Riddare av Ljuset :gremwink:

Jag tror mig nu veta hur systemet funkar...
tackelitack för svaren på denna fråga! :gremgrin:

Galning, greppar nu sin morgonstjärna för att ge den onde dibuk anhängaren en rejäl omgång, så att han äntligen kan dyrka sin gud till fullo :gremgrin:
Hurra för religionen :gremtongue: