Nekromanti Morgonstjärna

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
När jag tittade i Vapenmästaren fick jag se ågot som sedan dess plågat mitt sinne... Morgonstjärnan

Hur fungerar den rent regeltekninskt? Visst borde det vara så att den gör både stick- och krossskada?
Eller gör den bara krossskada om man fått en extraskada på sticksskadan... eller väljer man om man ska göra kross eller stick?

Jag skulle vilja påpeka att mitt sista alternativ är det jag tror minst på själv, vapnet är inte tillräckligt smidigt för att bara stickas med.

Tacksam för svar (gärna från en av modultillverkarna)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Morgonstjärnor gör krosskada, men ger "offret" +1 i blödning tack vare taggarna.

MVH
Marukusu, at your service
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Det vet jag....
Men det känns som att det skulle vara mer realistiskt med både kross- och stickskada.... tagggarna är väl på minst 5cm vardera skulle jag gissa...
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Om man vill göra stickskada så stöter man med den långa spetsen längst ut. I annat fall så är det bara krosskada som räknas.

-Hjalle
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Moronstjärnan

ööh jag tror en stjärna ger brännskador, för alla stjärnor är ju solar .. bara längre bort.. tacka vet jag "holy water springkler" det är ett häfftigt vaffen det.. den är av järn,.. med taggar på ...
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Lyckas få till ett effektivt stick med en smal pinne som har en stor klump med järn/stål längst ut.

Det är en fråga oom hävstångsprincipen bland annat, för att ha minsta tillstymmelse till chans att sticka med piken längst ut så måste du ta i alldeles bakom "huvudet" på morgonstjärnan, och då tappar du väldigt mycket räckvid och frihet i slaget/sticket.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Gör så här (ej prövat i praktiken): Låt handen glida upp alldeles till stånghuvudet ( kunde ha blivit snuskigt) och ta ett fast tag precis vid klotet. Ränn det sedan med all kraft i din förvånade motståndare. Förhoppningsvis kastas han bakåt av kraften och detta ger dig den sekunden extra som det tar att lägga om greppet. Med en kraftig uppföljning mosar du kräket.

-Hjalle
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Use your fantasy?

Nu blir det drygvarning men... Måste man ha regler för allt? Det är väl bara som spelledare att beskriva lite mer om skadan än "han fick magen krossad". Typ du slår morgonstjärnan rätt i magen på honom och dessutom får han några fina hål.

/DarkMystic som lärde sig att man inte behöver regler för allt
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: Moronstjärnan

och vi är ju alla stjärnor.. eller?

Dessurom är Baranar's star hårdare, där ser vi att man bränner, elar och fryser sig på spikklubbor.. sådeså!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: Moronstjärnan

spikklubba, det är väl en blomma.
belladonna är mer användbar har jag hört, men spikklubbans blommor är vackrare, vita blommor (särskilt basunformade) är snygga...
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Morgonstjärneskadeförslag

Man kan ju låta första extraskadan vara stick och resten av extraskadorna vara kross? Läsa från två skadetabeller alltså!

Visserligen är det inte lätt för en stressad spelledare att hänga med i både additioner och bläddrande, men vad gör man inte för konsten. Rollspelet menar jag.

Tycker man inte om förslaget kan man väl låta första extraskadan vara kross och resten stick, eller varannan, eller ta både stick- och kross-skador och halvera skadan, eller....

Och du tänker väl inte göra mindre skada än en extraskada? Nä just det.

Joakim, tillrättavisar
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Re: Morgonstjärneskadeförslag - Eon III

I Eon III är extraskador utbytta mot allvarlig skada, man kan alltså endast göra en allvarlig skada per attack. Så ditt förslag är inte bara lite långsamt utan även Eon III-inkompatibelt.

Men folk har väl klarat sig med Eon II och lite huvudräknande innan?

// avatarex, menar inget illa
 

Bail

Veteran
Joined
28 Aug 2003
Messages
71
Location
vilhelmina
morgonstjärnan ger krossskada vid varje anfall (såvida du inte sticker med den frammåt), vid varje anfall så får offret +1blödning för varje extraskada. (som 35 i skada ger +3 i blödning utöver dom vanliga extraskadorna) "eon II regler"
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Re: Morgonstjärneskadeförslag

Helt klart det vettigaste förslaget hittils i den här tråden. - Tack.
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Re: Morgonstjärneskadeförslag - Eon III

INGA EXTRASKADOR?!
**mummlar*** måste bränna alla eon3 böcker före de hinner spridas, eon utan extraskador är ju som mackor utan jordnötssmör....
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Morgonstjärneskadeförslag - Eon III

Extraskador i Eon III alltså... De existerar men de har bytt namn till allvarlig skada. Dessutom kan man bara få en per skada. Det är därför som det blir knepigt att få både stick- och krosskador, eftersom man bara kan få en allvarlig skada (extraskada). Hoppas att du fattat...

-Hjalle, tycker det vore synd om böckerna han brännas innan jag hinner gläjm lite...
 
Top