Nekromanti Mordheim: City of the Damned

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Den här har lyckats flyga under radarn. Se länkar i botten av meddelandet.

Trots att där är nästan ingen information om spelet alls, trots väldigt lite användbar information, trots bara en handfull eller så av artiklar som är någerlunda intetsägande (och verkar upprepa vad varje annan artikel säger), trots bara några få bilder, trots att där är inga videos som faktiskt visar spelet "in action" (eller ens någon cgi grej för hype's skull), och trots att där bara är en mängd "taglines" som beskriver spelet... så har mitt intressa slagit i topp.

Det är en kombination av att det är Mordheim, taglinesen, och att det inte verkar vara så himmla långt bort (release sent 2014), som gör att jag inte känner jag kan vara försiktigt optimistisk. XD

Det är sagt att det ska vara ett: hardcore, turnbased, tactical, permadeath, permanent injury, unit customization, warband, with RPG element, singleplayer, multiplayer, etc, combat game.

Hur kan det inte vara awesome liksom?! Detta är ju taglines som tilltalar mig kraftigt... och taglines som på många sätt är samma/liknande som spel som XCOM: Enemy Unknown/Within, vilket är ett spel som jag gillar skarpt (ett av dom bästa spelen som kommit ut under dom närmsta åren ur min mening, dessutom anser jag XCOM vara en stor orsak till att Turnbased har fått den massiva återsving den fått... TB bubblade nog redan under ytan, men XCOM var det spel som behövdes för att öppna dammluckorna på vid gavel). Den enda av dom taglinesen som jag inte bryr mig on igentligen är "multiplayer".

Får hoppas att spelet faktiskt är bra... för GW är i behov av att spel baserad på deras IP's är bra pga divers anledningar... inte bara för att kanske sälja mer av deras figur spel... men även för deras och IP'nas generella "public image". Vi har ju fått en stor mängd halvtaskiga, om inte rent ut sagt urusla, spel från data/tv spels industrin... och dom spel som faktiskt varit bra genom årens lopp kan nog räknas på två händer som mest. Dessutom... om Mordheim visar sig vara bra, då kanske vi oxå kan få se ett Necromunda någon gång i framtiden... vilket är ytterligare ett GW figurspel som jag gillar starkt. WH40K, WHFB, Blood Bowl, Necromunda, Mordheim, och Battlefleet Gothic var mina favorit GW spel (plus på det ville jag oxå alltid prova "Epic" med hade aldrig en chans till det) vilket nästan är hela deras arsenal av spel ju. :rolleyes:

För närvarande verkar det som om dom spelbara warbandsen kommer vara: The Human Mercenaries, The Skaven Clan Eshin, The Sisters of Sigmar, The Cult of the Possessed.

Vet inte om listan kommer bli större innan release... om inte så antar jag dom kommer göra som med Blood Bowl spelet, där dom släpper extra lag senare. Mina Witch Hunters är ju inte med... men Human Mercenaries var mitt andra val (där gillade jag både Middenheim och Reikland varianterna), så jag får ju mina humans i vilket fall som helst. :)

Länkar:

Focus: Mordheim info sida

Mordheim: City of the Damned, officiel hemsida "coming soon"

Mordheim developers blog

Mordheim facebook sida

PC Gamer artikel
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Bilderna på den officiella hemsidan ser ut som om det ska köras på en iPad eller något.
Rhodryn said:
*tittar på bilderna igen*

Hmm... kan inte se det. Vad får dig att tycka det?
chrull said:
Jag tycker att de ser ut att vara anpassade för svaga grafikmotorer.
Rhodryn said:
Jag antar det är möjligt. Men att bara gå ut efter grafiken är ju inte helt tillförlitligt.

Har ju inget emot att det skulle gå att spela på tablets etc... men jag hoppas ju på åtminstone en pc version.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Rhodryn;n38856 said:
Hittade en liten intervju.

Där jag nu i efterhand noterar att det står "(PC)" efter titeln... hoppas det är faktiskt riktigt.
I så fall hoppas jag verkligen på att de där bilderna inte motsvarar hur det kommer se ut. För jag tycker det ser dåligt och gammalt ut för att vara ett modernt PC-spel.
Rhodryn said:
För min del har grafiken inte så pass stor betydelse. Jag gillar när grafiken i spel är hyper realistisk eller något... men jag kräver det inte av mina spel.

Man kan ju inte precis påstå att XCOM var något särskilt grafiskt mästervärk... för att inte tala om UFO: Enemy Unknown... eller en stor del av indie-spel världen. Game mechanics och Gameplay är viktigare för mig.
chrull said:
Visst är det viktigare att spelet faktiskt är bra att spela än att titta på, men ska det sälja bra så hjälper det om det ser bra ut. Och ska Multiplayerbitarna fungera så måste det sälja bra.
Rhodryn said:
Sant, bättre grafik tenderar att ha effekt på försäljning. Men jag tror ju då också om en person riktigt gillar en viss typ av spel så är dom mindre benägen att låta grafiken avgöra om dom köper eller inte. Medan någon som kanske inte är mer än smått intresserad, om dom ens är intreserade alls, skulle låta grafik avgöra till en större grad.
Rhodryn said:
Men sen på det får man ju också tänka på om det är värt det att lägga X antal mer pengar på att uppgradera grafiken... jämfört med hur många gissningsvis skulle köpa spelet pga just bra grafik.

Att uppgradera grafiken i ett spel är inte billigt, och det tar tid... massor med tid. Och i spel som t.ex Mordheim är det antagligen inte lönt att göra grafik över en viss nivå. Specielt inte för att helt nytt företag, som gör sitt första spel.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Såg precis något i en av bilderna jag inte såg innan... ta en närmre titt på ljuskällan i denna bilden, och även killen som är rakt bakom ljuskällan... o_O

Click me!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Oooh... det kommer vara möjligt att komma in på en Early Access snart till spelet!

Från deras facebook sida:
Today, we’re officially announcing an upcoming Early Access for Mordheim: City of the Damned, and revealing new screenshots!

The game is getting ready to enter Early Access on Steam in the coming weeks. Rogue Factor invites members of the ...community to help them to make the best videogame adaptation of Mordheim. If you wish to get informed as soon as the Early Access launches, please sign up on our official website:

http://mordheim-cityofthedamned.com/
Där är också en hel del nya bilder. Ogres!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Oooh... här nedan i botten av meddeleande är en 10 minuter lång gameplay trailer! För en gång skull så är det en "gameplay trailer" som faktiskt visar hur man spelar, för annars brukar ju dom flesta spelens "gameplay trailer" vara rätt dåliga och bara visa små klipp. Här är det en full match från båda sidornas synvinkel som dom visar.

Där är ett par grejer som jag är lite osäker på med vad jag ser.

Mest att hur långt du kan röra dig är just nu baserat på bara "avstånd" snarare än "mark avstånd"... vilket orsaker ett par logiska problem.

Även biten med hur dom visar vad varje model gör när det är deras tur undrar jag över, och hoppas att jag som spelare inte kommer kunna se vad motståndarna gör, specielt inte om mina karaktärer inte kan se den motståndar karaktär som rör sig. Hoppas att det bara var för våran skull för just den videon, och inte hur det faktiskt är i spelet. Ser ju dock att i början så gör dom en "switch viewpoint" grej med att flytta bor Merc spelarens bild och lägger in Possessed spelarens bild, vilket borde indikera att vi inte kommer se motståndarens förflyttning på deras tur (om inte någon av ens egna ser modelen).

Early acces är nu också oerhört nära att komma ut tydligen. Och för dom som är med och hjälper till med Early access så kommer man få en 20% rabatt på spelkostnaden. Vet dock inte om det betyder att man måste köpa spelet först för att få vara med i early access... eller om man efter early access kan köpa spelet billigare. Med lite koll på steam så verkar det som om man måste köpa det, det är i alla fall steams information om deras "Early access" del av steam. Vi får se antar jag närdom väl öppnar upp för early access på spelet.

Spelet's hemsida har också massivt updaterats med allt man behöver veta.
Spelets steam länk, och dess steam community.

Gameplay Trailern
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Early access har nu gått i gång. Man måste köpa spelet på Steam för att vara med i early access, och som nämnts så är där en 20% lägre pris för att köpa spelet under early access perioden (vet inte hur länge den perioden kommer vara). Så för närvarande kostar det 32€ (40€ i grund pris), vilket enligt en valuta konverterar sida ska vara lite mindre än 300kr (hur sant det är vet jag ju dock inte).

Det man får tillgång till i early access är ju en väldigt nerskalad version av spelet. 2 Warbands med fast lag upptsällning och utrustning, ett Mercenaries warband (människor), och ett Skaven warband. Man har tillgång till några kartor att spela på, tillgång till att spela mot datorn (dock ej kampanj eller något), och så klart multiplayer.

Som vanligt så är ju spelet inte klart än, så där kan/är ju buggar mm... men det är väl det dom vill använda early access till, att få in information om det, och även folks tankar om spelet mm. Också, som vanligt, så ska man ju verkligen tänka igenom om man vill vänta till's spelet är klart eller inte, innan man köper det, för bara för att spelet är i early access så är ju inget igentligen garanterat.

Förövrigt, dom hade en Twitch stream i dag, där jag missade första halvan (av 40 minuter), där dom spelar spelet samtidigt som dom svarar på frågor från de som var i chatten. Men Vod'en har redan kommit upp (länk nedan), och om jag förstod det rätt så skulle den finnas där att ses under okänd mängd tid/dagar/veckor/etc. Utöver det så är där ingen NDA på early accessen heller, så om man håller koll på youtube eller twitch så kommer det säkert dyka upp videos från folk där också.

Mordheim twitch stream.
 
Top