Mordet på Loberga Herrgård - originalet!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Jag har i den Alexandrianska scenariojakten snubblat över en fantastisk artefakt, som jag tänker att det finns folk här som skulle uppskatta.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
Underbart!

Sinkadus nummer 14 var den första Sinkadus jag köpte och som ledde mig in i ett livslångt ... bruk. Jag har ända sedan dess undrat över miljön kring Loberga – en herrgård som ligger öppen och utan palisader och andra försvarsverk i en tid när muterade monstrum förväntas ströva fritt...!? Men i Ereb Altor eller annan generisk fantasyvärld verkar det inte alls orimligt.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jag undrar dock om den här "originalversionen" i sig var snabbkonverterad till Drakar från en modernare setting? Notera att Sten Klinte t ex beskrivs som klädd i fiskbensmönstrad kostym och lågskor även här.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Jag undrar dock om den här "originalversionen" i sig var snabbkonverterad till Drakar från en modernare setting? Notera att Sten Klinte t ex beskrivs som klädd i fiskbensmönstrad kostym och lågskor även här.
Det här är originalversionen som jag fått direkt från författaren. Den skickades in till Äventyrsspel och Anders Blixt bad om att få konvertera den till Mutant.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Det här är originalversionen som jag fått direkt från författaren. Den skickades in till Äventyrsspel och Anders Blixt bad om att få konvertera den till Mutant.
Jo, jag vet. Jag funderade på om den i sin tur kunde gå tillbaka på någon ännu tidigare version tänkt för en mer modern setting då åtskilliga av detaljerna kändes mer 18/1900-tal än schmedeltidsfantasy. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,307
Location
Kullavik
Jo, jag vet. Jag funderade på om den i sin tur kunde gå tillbaka på någon ännu tidigare version tänkt för en mer modern setting då åtskilliga av detaljerna kändes mer 18/1900-tal än schmedeltidsfantasy. :)
Jo, det kan jag hålla med om. Samtidigt vet jag inte om du även läste @Mekanurg svar i sin kommentar kring äventyret: "Äventyret kändes alltför modernt för att passa ihop med våra idéer om DoD/Ereb Altor. Men jag tyckte att det var bra och herrgårdar har sin plats i Pyrisamfundet. "
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,889
Location
Port Kad, The Rim
Jo, det kan jag hålla med om. Samtidigt vet jag inte om du även läste @Mekanurg svar i sin kommentar kring äventyret: "Äventyret kändes alltför modernt för att passa ihop med våra idéer om DoD/Ereb Altor. Men jag tyckte att det var bra och herrgårdar har sin plats i Pyrisamfundet. "
Jepp, deckargåtor i DoD ska snarare vara åt det här hållet:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,448
Ja, det är verkligen lite coolt att det är en uppenbar ren Sherlock Holmes/1800-miljö fast med guldmynt och barbarer! Och sedan transformationen till Mutant, och hur det sedan har påverkat hur Pyri blev/upfattades. Åtminstone för mig får jag intrycket av att det var en faktor!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Jo, det kan jag hålla med om. Samtidigt vet jag inte om du även läste @Mekanurg svar i sin kommentar kring äventyret: "Äventyret kändes alltför modernt för att passa ihop med våra idéer om DoD/Ereb Altor. Men jag tyckte att det var bra och herrgårdar har sin plats i Pyrisamfundet. "
Jodå, det läste jag. Annars hade jag inte läst igenom originaltexten så noga att jag lagt märke till de här detaljerna. :)


Ja, det är verkligen lite coolt att det är en uppenbar ren Sherlock Holmes/1800-miljö fast med guldmynt och barbarer! Och sedan transformationen till Mutant, och hur det sedan har påverkat hur Pyri blev/upfattades. Åtminstone för mig får jag intrycket av att det var en faktor!
Som jag minns det kom Loberga herrgård ganska sent i utvecklingen av Mutant - efter både Mutant 2, Den Grå Döden och Efter Ragnarök - så jag vet inte om det satte så mycket ton framåt. Men det passade ju in fint!
 
Top