Morden i Mariebäck

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Ja, den aspekten störde mig alltid fruktansvärt i böckerna redan första gången jag läste dem (och då var jag bara 15 eller så). Frågan är om just det är en intressant aspekt att föra över till rollspel (ju lättare att komma undan med i en roman).
Att andra poliser är puckon är väl en rätt bra aspekt att ha med? Det gör ju att spelarna inte kan luta sig på NPC:s för att få utredningen att gå framåt.

Plus att det kan ju ge en intressant meta-nivå på spelandet. Inte nog med att ni försöker spelarna försöker fånga Luftballongsmördaren, de motarbetas också av polisinspektör Bergsjö som inte vill att hans smutsiga byk kring rysk smuggelsprit ska komma fram. Fast det kanske är lite för långt från ursprungsmaterialet?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Att andra poliser är puckon är väl en rätt bra aspekt att ha med? Det gör ju att spelarna inte kan luta sig på NPC:s för att få utredningen att gå framåt.
Haha, ja det är sant. Jag funderade mest över att det var något som redan tidigt undergrävde min känsla för böckernas realism, men i dem kan man åtminstone begränsa sig till huvudpersonernas perspektiv och enskilda individer som de träffar på. Men i ett rollspel öppnas hela världen snabbt upp för en massa andra interaktioner. Att då alla andra poliser skulle vara inkompetenta skulle bli svårt att svälja med bibehållen inlevelse. Men spelet behöver ju inte skrivas för min smak.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Angående andra inkompetenta poliser så var ju det något som kom allteftersom i böckerna. I de första böckerna har Beck en kompetent chef, Hammar, som blir mer och mer jobbig för att sedan bytas ut mot den genomkorkade och fåfänge Stig Malm. Poliserna Kristiansson och Kvant som alltid skälls ut av Gunvald är i de första böckerna inte alls klantiga, i en av böckerna griper de till och med skurken när Beck och gänget följt ett villospår. Så om man vill köra med kompetenta SLP's så finns det stöd för det i böckerna också :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Och så blir ju också serien sämre och sämre vad det lider... ;)
Nja, det håller jag nog inte med om. Det blir klart mer satir, mer in your face politik, men jag tycker inte att det är dåligt om man tar det för vad det är. Även om karaktärerna blir inte blir särskilt trovärdiga mot slutet så är de ju utan tvekan minnesvärda. Bulldozer Olsson är en av mina favoriter (har länge velat göra en rollperson baserad på honom) och rikspolischefens narcissism i sista boken är väldigt rolig. Tycker även att deras prosa blir bättre och bättre. Men vill man ha det jordnära och verklighetstrogna karaktärer och subtila politiska budskap så kan man nog lätt bli besviken på böckerna från Det slutna rummet och framåt.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Och orden om rasande utslagning, eskalerande våldsspiral, droganvändning och allmänhetens misstro mot både samhället i allmänhet och polisen i synnerhet är väl lika relevanta idag som för 50 år sedan.
Ett tecken på sätt och vis om att samhället inte egentligen har blivit sämre, bara att problemen flyttar på sig eller tar nya former

Så, en Kommunist mätare som en del av karaktärsbladet, o ju mindre Marxist du är desto mer minus får du?
Men man bör få något för att förlora kommunistpoäng, eftersom varför skulle folk låta sin kommunism mätaren gå ner om de bara förlorar på det
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Ett tecken på sätt och vis om att samhället inte egentligen har blivit sämre, bara att problemen flyttar på sig eller tar nya former


Men man bör få något för att förlora kommunistpoäng, eftersom varför skulle folk låta sin kommunism mätaren gå ner om de bara förlorar på det
Det kanske inte är valfritt. Jag tänker mig att den kan gå ned när man tappar tilltro till folk i allmänhet. Typ som Sanity-systemet i CoC/Delta Green.

"I undersökningen måste du förhöra ett vittne som är libertariansk bilhandlare och som predikar Ayn Rands gospel för dig. Slå ett lyckat slag på Solidaritet eller tappa 2 kommunistpoäng!" :D
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Det kanske inte är valfritt. Jag tänker mig att den kan gå ned när man tappar tilltro till folk i allmänhet. Typ som Sanity-systemet i CoC/Delta Green.

"I undersökningen måste du förhöra ett vittne som är libertariansk bilhandlare och som predikar Ayn Rands gospel för dig. Slå ett lyckat slag på Solidaritet eller tappa 2 kommunistpoäng!" :D
Brottet som hänvisas till i "roman om ett brott" är ju socialdemokratins, i författarnas åsikt, svek mot arbetarklassen, i form av det korporativa samhället. Utifrån detta följer väl författarnas syn på brott som ett socialt problem, där själva samhällssystemet av nödvändighet skapar brottslingar och att polisen inte kan göra något åt problemet -- de fångar småbrottslingar, men aldrig de riktiga skurkarna. Därtill finns ju en misstro mot hela poliskåren i sig, som väl tydligast uttrycks i Den vedervärdiga mannen från Säffle. Denna misstro riktar sig inte så mycket mot individer, som mot samhällsinstitutioner.

Den utveckling som många av de rättrådiga snutarna går igenom är väl att de tappar all tilltro till sin egen insats och möjlighet att förändra någonting och därmed inte längre förmår att arbeta som polis. Mekaniskt kan man representera det som att det finns ett brytvärde i radikaliseringsprocessen, där man efter en viss punkt börjar få minus och till slut skriver ut sig ur berättelsen. Till exempel kan man dra inspiration av Polaris' korruptionsmätare.

Ett tips för den som vill fördjupa sig i böckerna, framför allt de politiska aspekterna, är Podd om ett brott.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Brottet som hänvisas till i "roman om ett brott" är ju socialdemokratins, i författarnas åsikt, svek mot arbetarklassen, i form av det korporativa samhället. Utifrån detta följer väl författarnas syn på brott som ett socialt problem, där själva samhällssystemet av nödvändighet skapar brottslingar och att polisen inte kan göra något åt problemet -- de fångar småbrottslingar, men aldrig de riktiga skurkarna. Därtill finns ju en misstro mot hela poliskåren i sig, som väl tydligast uttrycks i Den vedervärdiga mannen från Säffle. Denna misstro riktar sig inte så mycket mot individer, som mot samhällsinstitutioner.

Den utveckling som många av de rättrådiga snutarna går igenom är väl att de tappar all tilltro till sin egen insats och möjlighet att förändra någonting och därmed inte längre förmår att arbeta som polis. Mekaniskt kan man representera det som att det finns ett brytvärde i radikaliseringsprocessen, där man efter en viss punkt börjar få minus och till slut skriver ut sig ur berättelsen. Till exempel kan man dra inspiration av Polaris' korruptionsmätare.

Ett tips för den som vill fördjupa sig i böckerna, framför allt de politiska aspekterna, är Podd om ett brott.
Det låter precis faktiskt som hur sanity kan fungera i CoC. Man inser med tiden att man är en obetydlig kugge i ett oärligt samhället och att det man kämpar emot är alldeles för abstrakt för att kunna vinna över. Snarare blir det värre av att försöka.
Men med nihilism i Becks fall istället för existensiell rymdtentakel-ångest som i CoC.

Om man vill gå åt det mer seriösa hållet så har även noir-rollspelet "A Dirty World" ett par intressanta mekaniker för att visa korruption i sociala fokuserat rollspel.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
"Aj, aj, aj. Du misslyckades med ditt Kommunistslag rejält. Slå nu tre gånger på Följder tabellen"
*rull* *rull* *rull*
"Jag fick: 'alkoholism 1', 'mottagbara för mutor 1' så de måste vara stora i förhållande till vad jag ska strunta i för att jag ska göra det, och 'krackelerat äktenskap'."
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Om polisens arbetsmetoder då vet jag lite, men om du vill ha en bra bok som belyser tematiken i Sjöwall & Wahlöös utmärkta romsnsvit, plus annan kriminallitteratur, rekommenderas boken Snuten i skymningslandet! Skrev min kandidatuppsats om Sjöwall & Whalöös böcker och den boken var verkligen ovärderlig hjälp!
Igår kom den med posten. JÄVLAR vilken tegelsten. Men en snabb genombläddring ger dig rätt. Precis vad jag behöver. Tack för tipset.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Igår kom den med posten. JÄVLAR vilken tegelsten. Men en snabb genombläddring ger dig rätt. Precis vad jag behöver. Tack för tipset.
Så lite så! Hoppas den kommer till nytta! :) (y)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Om polisens arbetsmetoder då vet jag lite, men om du vill ha en bra bok som belyser tematiken i Sjöwall & Wahlöös utmärkta romsnsvit, plus annan kriminallitteratur, rekommenderas boken Snuten i skymningslandet! Skrev min kandidatuppsats om Sjöwall & Whalöös böcker och den boken var verkligen ovärderlig hjälp!
Och var hittar man din kandidatuppsats?
 
Top