Nekromanti Moralslag i krigsherren

PalMer

Warrior
En sak jag inte riktigt förstått, nollställs svårigheten för förluster efter varje stridsmoment?
Om en styrka i runda ett får 20% förluster (tex från 100 till 80 man) då ökar deras moralslagssvårighet med +Ob2T6 under moralfasen i nästa runda. Under runda två förlorar de 16 man till. Skall de då slå ett moralslag för 20% förluster, dvs enbart räkna förluster i denna runda, eller skall de slå ett slag för 30% förluster baserat på hela striden?

Någon som vet vad som är tänkt?

Om jag minns rätt, vilket jag kanske inte gör (orkar inte gräva fram boken, har just flyttat) så nollställs svårigheterna mellan stridsrundorna... Men jag är inte säker...

Jag har ingen litteratur här, men det mest logiska vore väl att den ackumulerade siffran gäller?

Enligt den litteratur om krigsföring jag läst (siffror ur "Om stridens grunder" av Marco Smedbarg) går smärtgränsen för hur höga förluster ett förband kan acceptera vid ungefär 20% vid ett enskillt tillfälle och ungefär 50% ackumulerad förlust över tiden. Naturligtvis finns det extremfall, och dessa siffror gäller för modernare slagfält (VK I och framåt).

Det vore dock konstigt om truppen skulle "glömma bort" de kamrater som stupade i förra momentet, då momenten inte är särskillt utdragna i tid, och utspelar sig i samma "situation".

Back