Nekromanti Moraliska dilemman i rollspel

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ärs, jag håller med dig.

Jag gillar iofs moraliska frågor som är stora och "viktiga", men det är kanske ofta intressantare att låta spelarna få ha kontrollen om mindre frågor, och behandla dem ur ett personligt plan.

"Vem tycker jag är schysstast?" alltså.

Kan man kombinera dem? Kan spelarna, likt Nightowl och Silk Spectre i Watchmen, äventyra i en stor moralisk fråga som utspelar sig över deras huvuden, och själva blott stå med överväganden av mer personlig karaktär? "Är det okej att bryta mot sina moraliska principer för kvinnan man älskar, eller vännen man haft sedan barndomen?" till exempel?

Det vore nog den sortens moraliska rollspel jag skulle gilla mest. Ska tänka på det i min stora Kultkampanj om WTC jag håller på med.

/Rising
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Så klart, du gillar ju Watchmen

Kan man kombinera dem? Kan spelarna, likt Nightowl och Silk Spectre i Watchmen, äventyra i en stor moralisk fråga som utspelar sig över deras huvuden, och själva blott stå med överväganden av mer personlig karaktär?

Det är klart man kan, men det blir dubbelt jobb...

Det vore nog den sortens moraliska rollspel jag skulle gilla mest.

Jag håller helt klart med dig. Det vore intressant att höra hur du lyckas också. Hur skall jag annars kunna lära mig något?

Lycka till med kampanjen!
/Jakob
 
Top