Nekromanti Moorcock

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
okej jag börjar fundera på att läsa hans böcker men det verkar ju vara en hel del... så nu vill jag veta i vilken ordning man skall läsa dem The Eternal Champion verkar ju finnas i både sci.fi och fantasy så vad är vad`?
jag har även tittat lite på sfbok och där verkar det som om de inte har en del böcker så hur får man isaf tag på dem?

kan man även få lite info om denne Moorcock och vad han har skrivit?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
The Eternal Champion består av en mängd nästan fristående serier. Alltså, böckerna hör ihop i grupper om tre till fyra, och de här olika grupperna hör på sätt och vis i hop. Det brittiska förlaget Orion Books har gett ut hela Eternal Champion-serien i samlingsvolymer där de ihophörande böckerna finns i samma volym, om du hänger med.

Samlingsvolymerna heter:

1. Von Bek
2. The Eternal Champion
3. Hawkmoon
4. Corum
5. Sailing to Utopia
6. A Nomad of the Time Streams
7. The Dancers at the End of Time
8. Elric of Melniboné
9. The New Nature of the Catastrophe
10. The Prince with the Silver Hand
11. Legends from the End of Time
12. Stormbringer
13. Earl Aubec
14. Count Brass
Also: A Warrior of Mars
(från "By the same author"-sidan i The Dancers at the End of Time, som är den enda volymen jag äger)

Varje volym innehåller 3-4 böcker och är på 600-700 sidor.

Det spelar väl egentligen ingen roll i vilken ordning man läser dem så länge man tar en volym åt gången, och det finns egentligen ingen röd tråd mellan dem, så man är inte tvungen att läsa alla. De varierar också rätt mycket i stil; Stormbringer är klassisk Sword & Sorcery medan t.ex The Dancers at the End of Time är en ironisk science fiction-komedi, ungefär. Jag skulle rekommendera att du börjar med Stormbringer (om du inte har tänkt köpa alla på en gång förstås, då kan du ju läsa dem i "rätt" ordning) och om du tycker om den kan du t.ex fortsätta med Elric of Melniboné.

Om sfbok är det minsta som andra bokhandlar beställer de gärna böckerna åt dig om du frågar.

/JPS
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Elric

enligt rollspelet Elric! så skall böckerna om Elric läsas i denna ordning (och nu listar jag inte samlingsvolymer utgivna av White Wolf eller andra förlag):

Elric of Melniboné
The Fortress of the Pearl
The Sailor of the Seas of Fate
Elric at the End of Time (hittas i novellsamlingen Elric at the End of Time)
The Weird of the White Wolf
The Vanishing Tower
The Revenge of the Rose
The Stealer of Souls (hittas i The Bane of the Black Sword)
Kings of Darkness (hittas i The Bane of the Black Sword)
The Last Enchantment (hittas i Elric at the End of Time)
The Flamebringers (hittas i The Bane of the Black Sword)
To Rescue Tanelorn (hittas i The Bane of the Black Sword)
Stormbringer

Detta är om du skall läsa historien om Elric i den ordning som den utspelar sig, alltså inte nödvändigtvis i den ordning som böckerna har givits ut. Om jag inte minns fel har det tillkommit en till bok i serien, men den vet jag inte när den utspelar sig.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Elric

tack så mkt för hjälpen båda
får väl böraj plöja igenom dem :)
men om det är 600-700 sidor med 3-4 böcker i varje så är ju varje bok i snitt 200 sidor vilket inte är mkt :gremfrown: men bara de är bra så gör det inget :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Med fördel börjar du med den första boken och sen plöjer du rakt igenom hela serien. Men de populäraste brukar vara Elric, Corum och Hawkmoon. Man behöver ju inte läsa dem i ordning hursomelst.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Elric

Det är lite olika. Men varje enskild bok är rätt kort. Men många böcker hänger ihop ganska tydligt. Varje samlingsvolym brukr kunna betraktas som en bok. Det gäller iofs inte alla. Framförallt inte Von Bek =)
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Moorcock (OT)

Jag böjar misstänka att jag är ensam om att tycka bäst om The Dancers at the End of Time. Har aldrig tyckt särskilt mycket om Elric, den självupptagne gnällspiken...

/JPS
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,485
Location
Stockholm
Re: Moorcock (OT)

Älskar Elric.

Inledningen till "Elric of Meliniboné" är fan bland det bästa som skrivits.
 
Top