Moodboard med ChatGPT

Faehrengaust

Swashbuckler
Ett lite roligt och användningsbart användningsområde för AI'n är att skapa någon form av Moodboard eller kollage på något som man är intresserad av. Det ger en snabb visuell bild av stämning och känsla. Detaljerna i bilderna är inte det viktiga utan känslan - dvs färg, form, etc.

Jag har börjat använda det för att få en snabb bild av spel/böcker utan att läsa om dem. Går så klart även att kombinera med en textrecension om man så vill det, men jag gillar att få stämningen förklarad visuellt.

Den här fick jag när jag bad om ett Moodboard till ett välkänt spel (ni kan nog gissa vilket):

1772805899184.jpeg

Här är ett annat till ett spel som ni nog också kan gissa er fram till:

1772805850605.jpeg

Och här är ett när jag bad den göra ett till mitt egna lilla projekt. Man kan se skillnaden i stämning (och jag tycker det stämmer bra med det jag skrivit hittills):

1772805831570.jpeg

Testade, men det funkade inte alls för mig. Den gjorde bara typ "generisk D&D-fantasy".

Testade att göra ett kollage om Heroica, men jag råkade använda en agent som jag specat för Efter Ragnarök så den skapade en bild för "Heroica i Efter Ragnrök", dvs en blandning :). Så nu vet vi hur det blir om vi blandar spelen...

1772808455238.jpeg

När jag tittar på bilderna i den här tråden känner jag ingen ”mood” alls. Det är bara generisk, digital ai-estetik. Jag känner typ … ingenting. För mig är det här anti-inspiration. Helt själlöst.

Det ger väl samma känsla och stämning som all AI-slop: ennui och depression.

Men det finns väl någon sorts logik i att generera bilder utan att skapa dem för att ge en icke-känsla för något man inte vill läsa. Antar jag?

För mig är det här anti-inspiration. Helt själlöst.
Som tur så är det ju helt fritt att själva välja om man vill använda det eller inte. Det är som spelledareskärmar, vissa älskar det och använder det hela tiden medan andra tycker de mest är i vägen. Fritt val.

Jag tror inte alla verkar ha samma definition av "mood board" som jag har. För mig skall en sådan vara ett försök att fånga en stämning jag har genom att blanda artefakter på ett eklektiskt sätt - de kanske på ytan inte tycks ha något gemensamt, men genom att ingå i samma kollage ges de ny mening, man kan se nya kopplingar. Det är alltså till någon liten del ett uttryck för kreativitet.

Det är inte att be en robot producera ett knippe bilder som redan är 100% identiska med varandra.

Back