Mood whiplash

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,575
Så jag skriver på en superhjälte kampanj. Och jag har ett problem. Jag vill ha både skurkar vars plan det är att bygga en katamari damacy av städer eller som vill förvandla folk till levande leksaker och folk som mer eller mindre är seriemördare med krafter. Jag känner att jag svänger hårt mellan kul 4-färgers serier och The Punisher/Jessica Jones mardröms grejer. Vilket jag vill egentligen, jag vill ha både stämningarna, men jag vill inte att mina spelare bryter nacken från mood whiplashen. Har ni några tips eller tankar?
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
111
Kan det vara något i världen som avgör "mood"

Kan det exempelvis vara så att solen gör att allt är "4färg" men att månen och hällregnet nattetid gör att det blir mer mardröm.

Så spelarna vet vilket "mood" som är on eller off...


Kanske inte alls vad du var ute efter men det är mina 2 kopparmynt.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,575
Kan det vara något i världen som avgör "mood"

Kan det exempelvis vara så att solen gör att allt är "4färg" men att månen och hällregnet nattetid gör att det blir mer mardröm.

Så spelarna vet vilket "mood" som är on eller off...


Kanske inte alls vad du var ute efter men det är mina 2 kopparmynt.
Oh, det är riktigt coolt faktiskt! Så när det är sol är det Superman/Fantastiska 4:an medan om det är natt så är det mörkare plots. Det är genuint en bra ide! Tack :D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,602
Location
Ludvika
En kort cutscene/introscen inför varje äventyr som hjälper att sätta stämningen. Skulle ju funka bra tillsammans med dag/natt-konceptet.

(Påminner mig om den gamla Serien "Baywatch Nights" som var nån slags deckar-spinoff som urartade till Arkiv X-rippoff med karaktärerna från Baywatch ochd era kvällsaktiviteter =D
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,536
Location
Nordnordost
Snälla skurkar och hjältar som blir allt med desillusionerade vad kampanjen går? En ständig upptrappning av mer våld och hårdare attityder.
 

Anthrox

Spelar bara seriösa rollspel.
Joined
8 Jun 2017
Messages
436
Inte helt säker på varför du vill bli av med dissonansen mellan stämningarna. Om något så kommer det ju bara förstärka bägges drag på ett bra sätt?
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,575
Inte helt säker på varför du vill bli av med dissonansen mellan stämningarna. Om något så kommer det ju bara förstärka bägges drag på ett bra sätt?
Shit… Du kanske har en poäng. Jag kan maxa disonansen superlätt genom ordningen saker kommer i…
 

Skarpskytten

KOBOLD
Joined
18 May 2007
Messages
4,595
Location
Trakien
Jag tänker att du kan ha någon slags mekanik som styr övergången mellan stämningarna. Kan vara så enkelt som varannan scen. Kan vara någon slags poäng eller valuta som SL och spelare konkurrerar om och använder för att få sätta stämningen.
 

God45

Estet-Conan
Joined
23 Oct 2012
Messages
14,575
Jag tänker att du kan ha någon slags mekanik som styr övergången mellan stämningarna. Kan vara så enkelt som varannan scen. Kan vara någon slags poäng eller valuta som SL och spelare konkurrerar om och använder för att få sätta stämningen.
Det är mer att skurkarna (som är designade för att ta en session var) är väldigt olika i ton. Killen som flår folk med superhastighet kommer inte vara en easygoing session. Jag tror inte metavaluta kommer hjälpa
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,036
Location
Enköping
Jag är sån att jag tänker om att det funkar för dig som spelledare med blandningen, varför skulle det inte funka för spelarna. Och det behöver inte vara krångligare än att du förklarar din intention under session 0 eller så.
 
Top