NYHET Monty Python-rollspel på gång.

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Alltså… Jag är väldigt nyfiken på hur de ska göra detta på ett sätt som gör att det inte bara känns som samma skämt om och om och om igen.

Jag menar, Pythonskämten är ju rolika framför allt för att de är oväntade, tänker jag. Är det roligt att läsa "How to Recognise Different Types of Trees From Quite a Long Way Away" på rollformuläret? Ja. En gång, första gången man ser formuläret. Kanske andra och tredje gången. Men det känns som att det ganska snabbt bara blir diminishing returns.

Jag kan nog inte tänka mig något mer själlöst och icke-pythonskt än bara ett rollspel som består av stela referenser till redan existerande Pythonsketcher. Men det är nog det jag förväntar mig, tror jag.

Det sagt tänker jag försöka få tillfälle att läsa deras "Guidance on designing adventures with spam."

Jag antar att vi ska vara glada över att det inte är 5E, åtminstone… =)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Alltså… Jag är väldigt nyfiken på hur de ska göra detta på ett sätt som gör att det inte bara känns som samma skämt om och om och om igen.

Jag menar, Pythonskämten är ju rolika framför allt för att de är oväntade, tänker jag. Är det roligt att läsa "How to Recognise Different Types of Trees From Quite a Long Way Away" på rollformuläret? Ja. En gång, första gången man ser formuläret. Kanske andra och tredje gången. Men det känns som att det ganska snabbt bara blir diminishing returns.
Men liksom, Monty Python för rollspelare handlar ju framförallt om att citera skämt från deras filmer och serier. Jag menar, titta bara på den här tråden. Att citera Monty Python på engelska är såpass ingrott i nördkulturen att något som skulle kännas originellt vore helt utanför vad MP står för bland rollspelare. Det enda rätta vore ett spel där du får erfarenhet av att citera MP-sketcher om och om igen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
Man behöver inte spekulera, makaren går på djupet om hur spelet funkar här:

Jag var oerhört pepp vid första åsynen.

Sedan lyssnade jag, och tappade mycket av min pepp.

Sedan såg jag hämta-ko-brädspelet som hör till och blev upp över öronen förtjust.

Sedan såg jag prislappen på hämta-ko-brädspelet och försöker övertyga mig just att det är en kul att läsa en gång-grej, men inte något som jag realistiskt sett skulle ha långsiktigt kul med att faktiskt spela.

Nå, kickstartern löper vidare. Men för de som är förtjusta i DSAs spelledarmask så följer det med ett spelledarband att bära över axeln när man spelleder, i alla fall om man beställer innom 48 timmar från att kickstartern öppnade.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Men liksom, Monty Python för rollspelare handlar ju framförallt om att citera skämt från deras filmer och serier. Jag menar, titta bara på den här tråden. Att citera Monty Python på engelska är såpass ingrott i nördkulturen att något som skulle kännas originellt vore helt utanför vad MP står för bland rollspelare. Det enda rätta vore ett spel där du får erfarenhet av att citera MP-sketcher om och om igen.
Jag skulle nog orka spela det här spelet i 5 minuter. Inte för att spelet är dåligt, det vet jag inget om, men att oavbrutet behöva lyssna på nördar som skriker "NI!" är för mycket.

(Det enda citatet jag tycker är roligt varje gång är "What have the romans ever done for us?" men mest för att det är lysande samtidskritik som passar lika bra i Rom som i dagens Sverige)
 
  • Like
Reactions: abe

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Jag skulle nog orka spela det här spelet i 5 minuter. Inte för att spelet är dåligt, det vet jag inget om, men att oavbrutet behöva lyssna på nördar som skriker "NI!" är för mycket.

(Det enda citatet jag tycker är roligt varje gång är "What have the romans ever done for us?" men mest för att det är lysande samtidskritik som passar lika bra i Rom som i dagens Sverige)
Fullständigt medhåll. Utmaningen för att få en bra spelomgång är ju att försöka få folk att SLUTA citera Monty Python.

(Däremot skulle jag gärna vilja se ett NileCity-rollspel!)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Fullständigt medhåll. Utmaningen för att få en bra spelomgång är ju att försöka få folk att SLUTA citera Monty Python.
Ett favoritcitat från webbserien DM of the Rings: "My own suggestion for the 4.0 edition rules: Anyone who quotes Holy Grail during a session should be made to eat their own character sheet"
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
477
Location
Uppsala
Jag skulle nog orka spela det här spelet i 5 minuter. Inte för att spelet är dåligt, det vet jag inget om, men att oavbrutet behöva lyssna på nördar som skriker "NI!" är för mycket.
Samma här. Ser ingen möjlighet till att spelmötet inte urartar i att några snubbar försöker överträffa varandra i Monty Python-referenser, eftersom alla samtal där någon råkar nämna MP slutar så. Men! Rimligen är spelskaparna medvetna om det problemet, och har försökt undvika det med någon smart mekanik...?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Det har i varje fall helt överskuggat Cowboy Bebop-spelet som hade oturen (eller oskickligheten) att launchas samma dag...
 
Top