DoD Monstret som världen glömde. I en låda [gammel-DoD].

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
För en femton år sedan samlade jag på mig en del gamla DoD-verk som jag inte hade i min samling sedan när det begav sig. Eftersom mitt ex av DoD-84 var helt sönderspelat så köpte jag på mig ett begagnat DoD-87, för att ha ett ex av "andra utgåvan" som jag kunde bläddra i utan att riskera min gamla klenod. Nu väntas det umgänge med släkten och dotterns "storkusiner” verkar pepp på att testa rollspel med mig som SL. Så jag tänkte köra Döda Skogen med DoD-87 plus lite husregler med dem. När jag rotade runt i lådan till ovan nämnda DoD-87 hittade jag något som jag aldrig noterat förr - ett monster, utskrivet på på ett vikt papper.

Av typsnitt och layout att döma var det mycket länge sedan detta monster hamrades in på en urgammal dator och skrevs ut. Monstret är uppställt enligt den schablon som användes i Monsterboken, med "Hemvist", "Vanlighet" och "Antal" - av detta kan vi dra slutsatsen att det tillkom någon gång från 1985, när Monsterboken kom ut, och fram till (troligen) 1991, när DoD förändrades med den nya (dåliga) version som kom ut då. Vem skaparen av detta unika monster är framgår inte, men jag kan konstatera att monstret är utskrivet på baksidan av Gällivare advokatbyrås brevpapper (adress: Storgatan 19 i Gällivare). Så den skyldiga hade måhända en förälder som hade tillgång till detta brevpapper. Andra scenarier är så klart tänkbara.

Nog med bakgrund, här kommer monstret som glömdes i en låda i en trettio år:

IMG_3868.jpg
 
Last edited:
Top