Nekromanti Monstertabell

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Tja, d e Mask igen.

Jag håller, somen och annan kanske minns på med ett rollspel som heter Glödhymn.
Nu har jag som den totala idiot (/images/icons/hairy.gif) jag är, bestämt mej för att göra världshistoriens absolut största och mångsidiga bakgrundstabell, pga en incident från den gamla goda tiden (när träden var större och vatten var böltare), då jag fortfarande spelade Eon.
Jag skapade, efter regelboken, tre rollpersoner tillsammans med spelarna. Samtliga hade varit med i ett krig och fått ett långt ärr på höger öga, och dessutom hade två av dem träffat en förbivandrande magiker som lärt denne sina konster. Jag var tvungen att skarva ihop händelserna innan jag bestämde mej för att skriva bakgrunderna själv.
Så skall det inte behöva vara.

Min idé är att bakgrundstabbelen ska slås fram med 1T100.
Vart tal har en ny händelse.
Vart tal har olika händelser beroende på folkslag coh kultur.
På så sätt existerar knappt chansen av rollpersoner med exakt samma upplevelser.

Jag har räknat lite på detta, och med alla folkslag som mitt spel innehåller så blir det totalt 40000 händelser. Låt oss anta att en händelse sammanfattas på 30 ord. Det blir 1,2 miljoner ord!!!

Jag VET att det är helt idiotiskt (/images/icons/hairy.gif), men när jag nu fått idén i huvudet av att ingen rollperson är lik den andre så kan jag inte släppa det. Det är bara för mycket värt att eftersträva.

Jag behöver följande:
1. Någon som berättar ett bra och snabbt tillvägagångsätt
2. Någon som GÖR DET ÅT MEJ
3. Någon som övertalar mej om hur idiotisk (/images/icons/hairy.gif) den här idén är.

/Mask
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ouch, ouch ouch ouch ouch ouch!

Kanske skulle göra 100 händelser och ha tabeller för folkslagen där det står vilka man kan få och vilka inte. Vissa kan ju varra generella nog att gälla för all. Är det mycket oroligheter så finns chansen att många varit med i krig. Sedan kan vissa av dem ha uppföljningstabeller eller förklaringar för där saker skiljer sig kulturer eller folkslag emellan.

Alternativt, en tabell med generella händelser sånt som alla kan ha råkat ut för, sedan en kortare tabell för varje folkslag (t20) med saker specifika för dem. Folk från samma kultur kan ju få liknande men chansen att flera får lika är otroligt liten.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Idén är inte idiotisk. Det är bara att komma på ett sätt att göra det smidigt. Det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Men kan du inte, för att minska ner lite på händelserna, göra en tabell där man kan slå fram vilken av de hundra andra händelsetabellerna? Det skulle minska det hela till "bara" 10000 ord...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Improvisera !

Fråga mig inte varför, men av någon anledning verkar det finnas en enorm skräck för improvisation bland många av Sveriges rollspelare.

Personligen kan jag inte förstå denna enorma tabellnoja som verkar råda bland åtminstone Fantasy rollspelare.

Det enda en tabell gör åt en är att den befriar dig från den fria möjligheten att skapa din karaktär. Vill du göra en karaktär som har lite säregen bakgrund är det bättre att spela fram den bakgrunden under äventyren än att hitta på den från början. Detta gör dessutom att SL kan ha ett större finger med i spelet.

Min erfarenhet av bakgrundshistorier, elva millioner tabeller och så vidare är bara att man gör den innan man spelar, men fortsätter på sitt egna koncept under spelets gång i alla fall. Detta gör de timmar man spenderade på att göra bakgrunder helt onödiga.

Dessutom blir inte karaktärer olika för att de har olika bakgrundshändelser ! Karaktärer blir olika varandra först när de spelas olika under äventyrens gång.

Så, innan du börjar rada ord på varandra kan du fundera över vad det egentligen är du vill uppnå med dina tabeller. Vill du att de ska ta upp 90% av ditt spel eller vara en intressant detalj ? I det föregående fallet kan du fortsätta med tidigare idé, annars bör du nog fundera ut en annan lösning...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Instämmer.

...annars skulle du nog behöva återanvända resultat på andra kulturer ändå. Det vore ju lite dumt om det bara var Skay'Geer som kunde bli krigsinvalider osv..

Så ha en stor huvudtabell eller två, och sedan en mindre tabell för varje kultur. Eller kanske en huvudtabell från 1-100 där 80-100 är kulturspecifika händelser? (Olika resultat för olika kulturer)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Du kan ju ha en tabell för varje folkslag, kultur och sysselsättning som går mellan 1 och 25. Ju lägre värde desto generellare händelse (alltså, kan hända i flera folkslag/sysselsättningar). Man får tre tabellslag (1 slag i folkslagstabellen, 1 i kulturtabellen och 1 i sysselsättningstabellen) och man får välja i vilken ordning man ska slå slagen. På den andra tabellvalet får man +3 på tärningen och på den tredje får man +5.

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte orkar se nackdelarna i sitt eget förslag
 

Stearn.com

Veteran
Joined
3 May 2001
Messages
130
Location
Sollentuna
Re: Improvisera !

mmm vad e det där... AH en tom ruta där sätter gaet hmmm ett AHA! ett + va fan vem satte ett + där det va ju inge bra där blir det - så men wtf där ska det ju va ett ¿ så ja perfekt......

/jag vet inte vad jag har skrivit
 
Top