Nekromanti Monsters for Sale

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,523
Location
Stockholm
Ponera att vi har en zooägare, föreståndare för en gladiatorarena, eller dylikt, som betalar pengar för att folk fixar levande djur/monster till honom. Min fråga är, hur stor ersättning är lämplig för en viss varelse?

Det första som slog mig är att basera "belöningen" på varelsens CR. Anta att han betalar 100gp för varelser med CR upp till och med 3. Över CR 3 ökar belöningen med 100gp/cr. Ett monster med CR 6 skulle alltså ge 400gp.

Vad tror ni om detta? Är det för snålt? För generöst?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Men extremt sällsynta monster då? ...

Att basera priset på CR är ingen dum idé, men jag skulle även lägga in en multiplikator som är beroende av hur vanligt förekommande monstret ifråga är.

»Men jag säger ju att hela menageriet redan är fullt av kobolder! Vi vill inte ha fler!»

/Dante
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Eller CRxHP

Du kan också välja att basera belöningen på CRxHP. Ett monster med hög HP kan ju sägas vara ett extraodrinärt exemplar, och därmed tinga ett högre pris på marknaden.

Dessutom bör man göra en modifikation baserat på hur ovanligt monstret är, så som Dante föreslår nedan.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Men extremt sällsynta monster då? ...

Håller med, hur vanligt eller ovanligt ett monster är bör göra en avsevärd skillnad prismässigt.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,523
Location
Stockholm
Re: Men extremt sällsynta monster då? ...

Det låter rimligt.

Jag kommer inte riktigt ihåg vilka "vanlighetsgrader" MM använder, men om vi säger något sånt här:
Common: x1
Uncommon: x2
Rare: x3

Dessutom lär det ges mer pengar för friska, oskadda, djur än skadade sådana. Därför vore det kanske en ide att dra ifrån antalet förlorade HP från priset. Säg att vi har ett monster som är värt 600 Gp. Det har dock tagit 40 HP i skada, så därför blir slutpriset 560GP.


- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,523
Location
Stockholm
Re: Eller CRxHP

Hmm .. jag vet inte. HP är ju inräknat i CR redan. Men man kanske kan ge en bonus för monster som har "avancerat" utöver vad som är vanligt för arten.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Men extremt sällsynta monster då? ...

Det lät OK :)

"When the DM laughs it is already to late"
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Men extremt sällsynta monster då? ...

Dessutom lär det ges mer pengar för friska, oskadda, djur än skadade sådana. Därför vore det kanske en ide att dra ifrån antalet förlorade HP från priset. Säg att vi har ett monster som är värt 600 Gp. Det har dock tagit 40 HP i skada, så därför blir slutpriset 560GP.

Då tycker jag det är bättre att basera det på hur många procent av sina hitpoints det har tagit i skada. Om ovanstående monster är halvdött är det inte värt mer än 2-3 hundra.


-J (fd babylon)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Nu fick jag en snilleblixt ...

... men vad den går ut på får ni veta ikväll när jag hunnit bläddra i min MM (jag borde köpa en att ha på jobbet också).

/Dante
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Eller CRxHP

de som har avancerat skall också ha höjd CR ... chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
HP är inte...

...inräknat i CR. HD är inräknat i CR, och HD ger HP.

HP i sin tur varierar från monster till monster, tex HD 3 med tärning d10 kan ge ett monster med HP från 3 till 30. De har samma CR.

Därför tycker jag att HP ska vara med nånstans i beräkningen.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,523
Location
Stockholm
Re: Eller CRxHP

Nix. De avancerade får inte hörde CR. De ger mer XP, men CR:en är densamma. Man multiplicerar ju den "vanliga" xpn med hur mycket de avancerat.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,523
Location
Stockholm
Re: Men extremt sällsynta monster då? ...

Då tycker jag det är bättre att basera det på hur många procent av sina hitpoints det har tagit i skada. Om ovanstående monster är halvdött är det inte värt mer än 2-3 hundra.

Det har du rätt i. Låt oss anta att 80% av varelsen pris kan variera beroende på hälsotillstånd. Dvs, ett helt friskt djur kostar 100gp, medan ett nästan dött kostar 20gp.

För att få reda på exakt hur mycket ett skadat moster är värt kollar man hur många % av HP som det har kvar. Låt säga 50%. Därefter tar man 80x0,5=40 och drar av från priset. Monstret i fråga skulle alltså kosta 100-40=60gp.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,523
Location
Stockholm
Exempel 2

Efter att ha tagit del av era åsikter kommer här ett andra förslag.

För att få fram ett försäljningspris på ett viss monster går man till väga på följande sätt:

1: Grundpris
Multiplicera varelsens CR med 100 för att få fram dess grundpris (i GP).

[Exempel: En Griffon har CR4 och har därför ett grundpris på 400gp]

2: Ovanligt starka varelser
Monster som har avancerat utöver deras standardbeskrivningar i MM är givetvis värda mer pengar än sina svagare släktingar. För att ta reda på hur mycket mer, tittar man på den nya HD:n och jämför med den gamla. Multiplicera det gamla priset med förändringsratiot (heter det så??) för att få fram det nya.

[Exempel: En griffon har normalt 7HD. En "avancerad griffon" med 14HD har ett förändringsratio på 14/7=2. Det nya priset blir alltså 400x2=800 guldpengar.]

3: Vanlighet
Somliga varelser är mer sällsynta än andra och således värda mer pengar. Eftersom MM inte innehåller varelsernas vanlighet får DM göra egna uppskattningar för sin värld. Multiplicera sedan priset enligt följande tabell:
Mycket vanlig: x0,5
Vanlig: x1
Ovanlig: x1,5
Sällsynt: x2
Mycket sällsynt: x2,5
Unik: x3 eller mer.

[Exempel: I Göstas kampanj är griffons Mycket sällsynta. En grip är därför värd 400x2,5=1000 GP, medan den "avancerade gripen" från ovan skulle gå lös på 800x2,5=2000 GP]

4: Skadade varelser
Man får mindre pengar för en skadad varelse än för en frisk. Upp till 80% av en varelses pris kan försvinna om den är mycket skadad. Det första man ska göra för att avgöra en skadad varelses pris är att räkna ut dess "Skadesumma" genom att ta dess pris och mulitplicera med 0,8. Därefter räknar man ut "Skadefaktorn", som beror på hur många HP varelsen har kvar: Nuvarande HP/Full HP=Skadefaktor. Multiplicera därefter Skadesumman med Skadefaktorn för att få fram den summa GP som ska dras av från monstrets pris.

[Exempel: Den mycket sällsynta avancerade gripen från ovan har ett pris på 2000GP, men har blivit skadad vid fångst. Skadesumman blir 2000x0,8=1600 GP. Gripen har normalt 120 HP men har blivit skadad så att den bara har 45 kvar. Skadefaktorn är således 45/120=0,38. Slutligen, för att få fram den skadade gripens värde tar man Skadesumman (1600) multiplicerat med Skadefaktorn (0,38) för att få fram den summa (608) som ska dras av från priset. Den aktuella gripen är värd 2000-608=1392 GP.]

5: Övriga faktorer
Det finns många saker som kan påverka en varelses pris. Somliga köpare kanske betalar mer för varelser som är vackra, som har en speciell egenskap, som är vildsinta, som kan flyga eller någonting annat. I sådana fall får DM modifiera pristet som han/hon tycker är lämpligt.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dilandau on 2001-06-25 18:31.</EM></FONT></P>
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Eller CRxHP

säker? .. var inte det en av de grejjer som ändrades i erratan?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,523
Location
Stockholm
Re: Eller CRxHP

Tror det är så. Men jag har iofs inte sett någon Errata på MM.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Eller CRxHP

det har jag.. och nått fel var demt gällande monsters CR ..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,523
Location
Stockholm
Re: Eller CRxHP

Var kan man hitta detta Errata?

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

zion

Veteran
Joined
10 Apr 2001
Messages
37
Re: Exempel 2

Helt ok om man bortser från grundpriset på 100 GP per cr. 20000 för ett cr 20 monster låter lite. Mitt förslag är i stället 50% av värdet för respektive cr i tabell 7-2 DMG: Treasure Values Per Encounter.

Det skulle betyda att om man anstränger sig för att fånga monstret, i stället för att döda det, samt lyckas hålla det vid liv, så får man en 50% bonus på sin treasure (om man följer DMG i övrigt).

Detta skall sedan bekosta regeneration spells :gremwink: mm (säg den direwolf som inte biter av en arm på sin fångvaktare).


-J (fd babylon)
 
Top