Nekromanti Monsterlös skräck

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Anledning att leva.

"Det kan ju vara så att de tillåts överleva av en anledning. Någon kanske har stora planer för dem. Eller så är det bara så att någon höjdare ser ett perverst nöje i att betrakta rollpersonernas strävan och jakt på sanning."

- Eller också kan det vara som i X-Files, när Cancerman - på frågan om varför han inte bara tar ihjäl Mulder - svarar; "He's more dangerous dead, than alive" (eller något sånt - det var ett tag sen /images/icons/crazy.gif), då att skapa en martyr av någon är långt farligare än att låta dem leva (se bara på Che...).

I övrigt: Keep you're friends close, but keep you're enemies closer.

[color:red]- §era.</font color=red>
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
- En glass tack. - Halt eller jag skjuter skarpt!

Men se det var det inte - det var ett telefonnummer; bokstäverna motsvarar siffrorna i vanlig ordning, vilket han naturligtvis kommer på i slutskedena och "pusslet" hamnar på plats.

Åh, klurigt! Siffror... Men då gäller det att det blir något läsbart (tex. S.W. Skellum) och inte tjdgrkfa. Jag skulle antagligen slänga en sån lapp, eller översätta det till siffror. Alla elaka personers nummer kanske blir ord om man översätter dem?

Nja, exempelvis så kollas ju inte personer som väl befinner sig inom ett säkerhetsområde. Det är ju tämligen logiskt; om de som styr platsen är hundraprocentigt säkra att ingen obehörig tar sig in genom kontrollen - varför trakassera de anställda?

För att man inte bryr sig ett jota om vad de anställda tycker om saken, och kanske anser att man vill ha koll på dem med? Men det är bra, att använda sig av checkpoints så att det inte är överdriven säkerhet överallt. Men en grym koll vid en rymdhamn kan vara nog så illa om man tvunget måste landa där.

Världsbyggandets kall: Det är DU som bestämmer. Vill du att det ska vara så, så är det så.

Visst, men det ska helst vara någorlunda realistiskt (med rollspelsmått mätt). Det måste finnas en känsla av trovärdighet, tycker jag, för att det ska bli bra.

Jag tänkte inte ha några direkta avancerade futuristiska säkerhetssystem, utan mer kameror, röstkoll, handavtryck och sådana saker. Åh, det är tänkt att utspelas ca 150 år fram i tiden förresten. Kan vara bra att veta. I alla fall, väldigt mycket kamerabevakning, och på sina ställen måste man identifiera sig med vad det nu kan vara. Kanske ett enkelt passerkort (som man hotat sig till eller stulit av lämplig tjänsteman). Det skulle kunna vara kul, om rollpersonerna ska ta sig in i ett komplex den 'vanliga' vägen med hjälp av ett stulet passerkort.

Ska glasståndet tvärs över gatan vara utrustat med valv och beväpnade vakter, eller?

Nej, men så är det en tämligen ointressant plats också /images/icons/smile.gif
Men det är sant som du säger, platser har varierande grad av säkerhet.


Mattias
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Isglass.

"Siffror... Men då gäller det att det blir något läsbart"

- Med tanke på att varje siffra motsvarar tre bokstäver (ungefär, också beroende på alfabet) så är möjligheterna att skapa något "ordliknande" ganska stor, om man har lite fantasi. I framtidsrollspel är det ju inte heller fel med en "A2JPE-7" kod, som egentligen är något annat (telefonnummer, ID-kod, Ort-kod, etc.). Vill man förvirra ännu mer kan man använda sig av "samma" siffra, men med olika bokstäver (1= A, B eller C | 121= ADB). Risken med att vara "alltför" klurig är ju förståss att...

"Jag skulle antagligen slänga en sån lapp"

...spelarna gör något "dumt", i vilket fall SL får improvisera vidare.

"Alla elaka personers nummer kanske blir ord om man översätter dem?"

- Våld, vilja och vaselin? Eller bara klassisk skräcklogik.

"För att man inte bryr sig ett jota om vad de anställda tycker om saken, och kanske anser att man vill ha koll på dem med?"

- Min huvudsakliga poäng är att ju tätare kontroll det är, desto större är marknaden för att ta sig förbi; mutbara människor, falska ID, retina-linser, plastfingeravtryck - osv.
"The more you tighten your grip, the more planets will slip from your fingers" (citerat rätt ur minnet), Leia i SW: A New Hope.

"Men det är bra, att använda sig av checkpoints så att det inte är överdriven säkerhet överallt."

- Vill du vara ärkejävlig låter du det vara olika från plats till plats... /images/icons/tongue.gif

"Visst, men det ska helst vara någorlunda realistiskt (med rollspelsmått mätt). Det måste finnas en känsla av trovärdighet, tycker jag, för att det ska bli bra."

- Trovärdighet och realism i rollspel är väldigt skiljda saker. Star Wars kan vara orealistiskt och trovärdigt på samma gång. Hur ska du ha det egentligen? /images/icons/wink.gif

"Jag tänkte inte ha några direkta avancerade futuristiska säkerhetssystem, utan mer kameror, röstkoll, handavtryck och sådana saker."

- I så fall är ju det mesta överkomligt, med aspekten av ökad kontroll => större marknad för "fusk". Röstkollen finns det ju bra exempel på i film, bland annat en scen (i en film jag tyvärr inte minns namnet på) där "the good guys" skaffar fram rätt röstkod, genom att hålla ett långt samtal med en person, där alla "nyckelorden" finns med, vartpå de klipper samman allt och tar sig in.
Trovärdigt? I filmen - ja. Realistiskt? Nja.

"Det skulle kunna vara kul, om rollpersonerna ska ta sig in i ett komplex den 'vanliga' vägen med hjälp av ett stulet passerkort."

- Brukar de inte göra så!? Vad är det för typer du spelar med egentligen? /images/icons/laugh.gif
Kom ihåg: The obvious is the least likely.

"Nej, men så är det en tämligen ointressant plats också"

- Vad har du för ointressanta glassgubbar, egentligen?

I övrigt: Inget speciellt faktiskt.

[color:red]- §eraphim.</font color=red>

Schiss dem fenster, Hans!
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Gubben i lågan. [KOREXTOTOSER]

KORt, EXTremt Off Topic och OSERiöst.

"så länge spelarna har en CHANS"

- Hur ska vi ha det? Är det chans, eller möjlighet!? /images/icons/mad.gif
(/images/icons/wink.gif)

"Läs 'american psycho'"

- Ja, se den för guds skull inte! /images/icons/crazy.gif

"när majoriteten är nöjda med att äta Crispy Fantasmo Salmiakcrisps, titta på Highway Lolita som sänds dygnet runt på Channel OneFourOne, dricka Joza och Grizzly Fizzle och köra en Vigilante 2000X, höra Subman Atari sjunga i bandet Mahatma Asskicker eller dansa till Kimberly Mustangs radiodänga "I want you between my legs" och, och, och..."

- Har du testat SLA industries än? Det är nog möjligt att du skulle tycka om det spelet. Det gör jag! /images/icons/cool.gif

"Allting folk gör registreras och arkiveras, och minsta lilla lagbrott leder till att man svartlistas överallt."

- Så George W. (inte Washington) får inte vara president, då? /images/icons/devil.gif

[color:red]- §eraflum</font color=red>, som inte vill vara seriös. Någonsin, helst.

Det man inte har i huvudet får man ha mellan benen.
Har man inget där heller, då börjar man på Volvo-industri nästa dag.
 

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
Re: Dödsänglar

nåväl, kanske skenade iväg lite där.. läst för mycket hellblazer... men det fungerar ju i drömmar som sagt.. men det är ju klassiskt./images/icons/sad.gif
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Hot dogs och sneakers

"The more you tighten your grip, the more planets will slip from your fingers"

Ah, självklart. Mycket logiskt, mycket bra. Såklart. Gäller bara att hitta de motmedel som behövs för de hinder man sätter upp. Personligen vet jag inte så mycket om att ta mig förbi passerkontrollen /images/icons/smile.gif


Trovärdighet och realism i rollspel är väldigt skiljda saker. Star Wars kan vara orealistiskt och trovärdigt på samma gång. Hur ska du ha det egentligen?

Ur en aspekt är SW inte alls trovärdigt. Nåja, vad jag vill få fram är en känsla av att "såhär skulle det mycket väl kunna vara". Det får jag inte när jag ser SW filmerna. Å andra sidan vet man ju aldrig vad som händer i framtiden. Hoppas mina ättlingar inte väljer Imperiet bara! Kanske man skulle lämna en lapp i något bankfack för kommande generationer? "Välj rebellerna, de kommer vinna..."

i en film jag tyvärr inte minns namnet på

Sneakers (1992) med Robert Redford (aktuell med Spy Game), Sidney Poitier, Dan Aykroyd, River Phoenix m.fl. Spoilervarning på länken.

[color:red]spoilervarning!!!</font color=red>
I filmen används även hemliga meddelanden som vi pratade om. Setec Astronomy = Too Many Secrets. Fler underättelsetjänster borde använda Alfapet som decoder.

Brukar de inte göra så!? Vad är det för typer du spelar med egentligen?

Passerkort hör inte till vanligheterna i den fantasyvärld vi spelar i. Vi spelar mest fantasy, och det är lite därför jag tänkte prova på sci-fi. Men om vi säger såhär, det finns en del personer som antagligen inte skulle se det som den första lösningen... /images/icons/smile.gif


Vad har du för ointressanta glassgubbar, egentligen?

När vi spelar får man alltid hemlig information av korvgubben, inte glassmannen! Korvgubben säljer ju som bekant 'hot dogs', och borde därmed ha 'hot' information. Logiskt, eller hur?

Mattias, som haft med en korvgubbe i ett par äventyr, även om han inte hade något viktigt att komma med
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Re: Dödsänglar

Yep, funkar fint. Mycket bra i KULT och andra saker. Ska spelleda ett kultäventyr snart så jag kanske lägger in lite fastkedjade barn /images/icons/devil.gif

Mattias
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Green grass and frozen Ice.

"Gäller bara att hitta de motmedel som behövs för de hinder man sätter upp. Personligen vet jag inte så mycket om att ta mig förbi passerkontrollen"

- Nyckelproblem för många homegrown-rollspel (indierollspel, amatörrollspel, whatever); de är väldigt bra på att säga vad som inte fungerar, utan att nämna något om vad som fungerar (finns i vice versa också, vilket inte heller är bra)!

"Nåja, vad jag vill få fram är en känsla av att 'såhär skulle det mycket väl kunna vara'"

- Precis. Trovärdighet, inte nödvändigtvis realism (SW-exemplet var mest en crowd-pleaser), vilket man finner i de flesta rollspelsvärldar, inte minst bland skräckrollspelen, där det absurda ofta känns trovärdigt, trots avsaknaden av "realism" i den kontext vi känner till det.

"Sneakers (1992) med Robert Redford (aktuell med Spy Game), Sidney Poitier, Dan Aykroyd, River Phoenix m.fl."

- Man tackar, hörru! Är den månne en själsfrände i cineasm jag funnit? /images/icons/wink.gif

"När vi spelar får man alltid hemlig information av korvgubben, inte glassmannen! Korvgubben säljer ju som bekant 'hot dogs', och borde därmed ha 'hot' information. Logiskt, eller hur?"

- Doh! Det har du ju rätt i. Glassmannen är han som säljer knark (ice i nutid) eller Matrix-isbrytare (ice i cyberpunk). Nåja, själv håller jag mig till den där rastafarikillen i taxin, med det avsågade hagelgeväret vid passagerarsidan och en påse gräs i handskfacket (språkpendanter: Ja, han gillar verkligen sin trädgård!)

[color:red]- §eraphim</font color=red>, som försöker komma bort från bartendrar. I rollspel alltså. Inte för att jag dricker, men... Umm... Ja. /images/icons/crazy.gif
 

Khobo

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
115
Location
Linköping
Heut ist mein tag

de är väldigt bra på att säga vad som inte fungerar, utan att nämna något om vad som fungerar (finns i vice versa också, vilket inte heller är bra)

Som hemmasnickare har man ofta inte den expertis som krävs inom ett område för att veta hur allt ska fungera, eller om det inte fungerar. I alla fall har inte jag det, men då får man ta hjälp av alla hjälpsamma människor på forumet!


Är den månne en själsfrände i cineasm jag funnit?

Är inte så extrem inom film, men en film eller två har det väl blivit genom åren... /images/icons/wink.gif

Mattias, vars nästa äventyr kommer innehålla rastaflätor, passagerarsidor, påsar och tio kilo is. Kanske en korv också.
 
Top