Arbetar på ett sci-fi spel just nu, som inte ska innehålla rymdvarelser á la aliens, protoss, rymdkatter eller vad man nu kan hitta på (Nej, det här inlägget hör inte hemma i Sci-fi forumet) utan 'vanliga' saker. Om man nu kan kalla det vetenskapen kan åstadkomma som vanliga saker. Okej, inte övernaturliga saker i alla fall.
Stämningen är tänkt att vara ganska mörk, och meningen är att det ska vara läskigt att spela men utan monster.
Några nyckelord är; vårt solsystem, ca år 2150, inga människorobotar á la terminators (AIs har inte egen personlighet etc), bioforskning, psiforskning på gång, stor konspiration gömd bakom ett hjälpprojekt (som säger sig vilja lösa världens problem med matbrist).
Frågan är då, hur gör man bra skräck utan monster och annat sattyg? Galna forskare, misslyckade bioexperiment (en form av monster kanske).
Hur gör man mänskliga konspirationer läskiga? Visst, göra dem oroande är inte så svårt. Men inte på det sättet att "Ånej, de vill döda oss. Så läskigt". Utan istället att det verkligen har en skräck-känsla över sig. Det kanske blir svårt? Jag vill helst inte lägga in konstiga monster som kommer flygande och sliter sönder alla med sina klor, utan vill hellre ha en vetenskaplig och konspiratorisk tyngd.
Saker och ting dränkta i komplicerade vetenskapliga termer ger trovärdighet, och är bra på så sätt att spelarna inte förstår 70%, men av de 30% de förstår kan räkna ut att det inte är bra.
/Mattias, som tror att psi kan vara läskigt.
Stämningen är tänkt att vara ganska mörk, och meningen är att det ska vara läskigt att spela men utan monster.
Några nyckelord är; vårt solsystem, ca år 2150, inga människorobotar á la terminators (AIs har inte egen personlighet etc), bioforskning, psiforskning på gång, stor konspiration gömd bakom ett hjälpprojekt (som säger sig vilja lösa världens problem med matbrist).
Frågan är då, hur gör man bra skräck utan monster och annat sattyg? Galna forskare, misslyckade bioexperiment (en form av monster kanske).
Hur gör man mänskliga konspirationer läskiga? Visst, göra dem oroande är inte så svårt. Men inte på det sättet att "Ånej, de vill döda oss. Så läskigt". Utan istället att det verkligen har en skräck-känsla över sig. Det kanske blir svårt? Jag vill helst inte lägga in konstiga monster som kommer flygande och sliter sönder alla med sina klor, utan vill hellre ha en vetenskaplig och konspiratorisk tyngd.
Saker och ting dränkta i komplicerade vetenskapliga termer ger trovärdighet, och är bra på så sätt att spelarna inte förstår 70%, men av de 30% de förstår kan räkna ut att det inte är bra.
/Mattias, som tror att psi kan vara läskigt.