Nekromanti MONSTERKODEXEN ÄR HÄR!

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Spenderat 3 timmar med att läsa i den idag.
Fy satans jävlar vilken vacker rollspelsbok. Den verkar vara precis så bra som jag hade hoppats.
Och massa fint extramaterial fick jag ju oxo, bok med äventyrsplatser, dice-tray och den stora tygkartan jag beställde extra.
Har ni fått era?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Japp, min dök också upp idag. Jag läste monsterboken i rätt många timmar tidigare i vår i samband med korrekturläsningen, så jag nöjde mig med att njuta av den fantastiska layouten och bilderna. De gör sig bättre i tryck än på skärmen :) Jag beställde också tygkartan extra. Den blir fenomenal att ha på spelbordet!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har fått min (igår). Mycket fin. Möjligen den snyggaste i Symbaroum-linjen hittills (och de är ju snygga allihop). Särskilt ävenrtyrsplatserna och ruinkartan var trevliga överraskningar (eftersom jag glömt att de ingick).
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Älskart! Lite synd att omslaget till boken inte var lika tjusigt som Mörkrets Härar faktiskt är. Inget emot Grips illustration, han är fantastisk, men jag hade inte haft något emot om de gjort en Jorges, så att säga.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Har läst mer nu. Fortsatt imponerad. Två saker gillar jag extra mycket såhär långt.
1) järnringen verkar ha fattat att det där med att alla varelser ska ha samma värden som RP inte var en superidé i allmänhet, och extra dåligt när det gäller tåligheten hos mäktigare bestar i synnerhet. Nu har de mer starka varelserna ofta tålighetsvärden på 20-40, och med tillägg av unika förmågor som Väldig, Osynlig, Bräckande, Mystisk motståndskraft; Månghövdad, Blixtsnabb med mera så kan man nog faktiskt (för första gången) utsätta även en mer rutinerad grupp RP för en ensam varelse utan att den blir one-shottad direkt. På tiden!

2) Nästan varenda varelse är unik i sin tillämpning. Det är inte bara extra stats och värden, man kan verkligen se hur de tänkt flera varv extra för att skapa stor variation. En andevarelse som tar en i besittning. En parasit. En smygare som man kan jaga i träd. En intelligent stam som tar människor som fångar. Alla är lixom helt unika, har sin egen nich och blir ett roligt deläventyr i sig. Stort, stort steg framåt för ett så actionbetonat spel som symbarom, detta behövdes verkligen!

Well done!
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Generellt så gillar jag den också. Mycket coola monster som verkligen tillför något till världen.

Däremot så saknar jag beskrivningar på många varelser. Vissa har rätt icke-beskrivande bilder och sedan är helt utan beskrivning i texten. Tex Gwannen, inte en så ruskigt bra bild och den mest beskrivande texten säger bokstavligen "grävarbest".

Annan kritik är nog att vissa varelser har jag svårt att se hur man kan använda dom bra. Tex rovdjuren i träden. Lyckas dom överraska spelarna så är striden över första rundan. Samma sak med en paddrott.

Andra varelser tycker jag är coola men jag ser som inte riktigt användningen för dom. Tex Glinten. Den är ju snarare en sjukdom än en fiende.

Allt som allt så är det en bra bok. Men ganska ofta upptäcker jag att jag kliar mig i huvudet och tänker "Vad är det här?" Eller "Hur är det tänkt man ska använda det här?"
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Har inte fått något ännu, var med och backade på kickstarten så det är ju lite konstigt.
 

Mhorbaine

Veteran
Joined
26 Aug 2015
Messages
17
Ydram;n285425 said:
Däremot så saknar jag beskrivningar på många varelser. Vissa har rätt icke-beskrivande bilder och sedan är helt utan beskrivning i texten. Tex Gwannen, inte en så ruskigt bra bild och den mest beskrivande texten säger bokstavligen "grävarbest.
Det här! Det är förvisso återkommande i Symbaroum, men jag önskar verkligen de lade ned lite tid på att faktiskt beskriva varelser, inte bara monster och djur, utan även humanoider. Vad skiljer t.ex. en ambrier från en barbar utseendemässigt (om något)?
 
Top