Nekromanti Monsterbowl

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Nu ska jag göra lite reklam, men inte för något jag själv gjort utan bara stödja en rätt okey onlinespel som några svenskar gjort. Spelet heter Monsterbowl, och ligger väl ganska nära rollspelets kultur då man väljer en ras, människor, alver, orcher eller skelett, och därefter får ett lag med spelare av den bestämda rasen. Varje spelare är unik, och har unika attribut, styrka, tålighet, uthållighet, snabbhet samt bollkontroll.

Monsterbowl är i en testfas än så länge, men fungerar nästan perfekt. Spelet i sig är som många andra online-coach-spel, bortsett att man har bra kontroll över laguppställningen och kan se exakt hur matcherna utspelade sig genom en java-klient. Givetvis blir spelarna bättre när de får erfarenhet och man kan välja position och roll i matcherna samt ge dem olika tunga rustningar inför matchen.

Själva matcherna är lite som amerikansk fotboll fast en jävla slakt på planen utan avblåsningar. Det egentliga målet är att göra touchdown på motståndarens sida, fast stora delar av matchen står alla spelarna och slår varandra sönder och samman i mitten av planen. Det härligaste som finns är att totalt utrota ett motståndarlag så det inte finns en enda spelare kvar på planen.

Jag har nog blivit lite beroende av spelet, men jag rekommenderar det starkt. Sen finns det en massa saker att tänka på, om någon skapar ett lag och har frågor så ställ dem här så ska jag svara på dem, för jag kan nog mer om spelets taktik än skaparna av det.

http://www.monsterbowl.net/
 

GoblinGurra

Swordsman
Joined
28 Sep 2004
Messages
421
Location
Karlstad
Och för er som spelat Bloodbowl någon gång så är detta spel antagligen baserat på just Bloodbowl.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Ja, det stämmer. Har inte spelat Bloodbowl men Monsterbowl är bra ändå :gremlaugh: ... föresten, är inte alla spel basserade på något annat :gremgrin:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Blood Bowl [OT]

"...men om du inte gillar regler gillar du inte Bloodbowl."
Nja, reglerna är väl inte så krångliga.. Det krångliga är att förklara vad som är taktiskt bäst (exempelvis vid block) att göra och vad man bör eftersträva.. Det finns vääldigt många val.. Själv får jag alltid lära upp mig hur jag ska titta/planera spelet varje gång jag börjar spela det igen.. Blood Bowl finns att spela på nätet via en javaplattform.. Du kopplar upp dig mot irc och raggar matcher.. Reglerna finns också på nätet..

Enda nackdelen är att du måste ladda ner javainstallationen, vilket kan vara lite tung.. Dessutom tycker jag det är svårt att finna vilken javaversion som är vettig på Suns hemsida..

Monsterbowl verkar kul, men jag tror inte att jag kan ta mig tid till för att testa det.. :gremfrown: Jag minns att Blood Bowl slukade otroligt mycket tid för mig (för att det var så roligt och för att matcherna tog 1-1,5 timmar)..

/Han som skrev goblintaktik (varning, kass engelska) på fumbbl när han var aktiv där
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Blood Bowl!=Monsterbowl

Ahaa. Ööh, som jag sa hade jag inte spelat Bloodbowl och visste egentligen inte va det var för något. Och nu har jag antagligen fattat det, bloodbowl är ett GW-spel, ja, då fattar jag att matcherna tar tid.

Monsterbowl tar någon minut var tredje dag så att säga. Du styr inte dina spelare, det är som de flesta managerspelen, där du bara ställer upp laguppställning och därefter hoppas på det bästa. För att spela behöver man java, och en klient laddas in och därefter placerar du dina spelare på planen. Så sparar du laguppställningen, och använder sedan den i nästa liga-match.

Sen spelas matchen, du kan inte göra något åt vilka som byts in på planen och inte heller ändra taktiken. Matchen spelas ett visst klockslag, och därefter kan du se på den. Väldigt väldigt simpelt alltså. Dessutom kan du utmana andra lag, en match per dag. Man får inte lika mycket XP för den matchen, men så kan du utmana dina vänner eller vem som helst också. Ligamatcher spelas det två i veckan, och det är egentligen bara dessa som man behöver bry sig om, således, logga in två gånger i veckan.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Blood Bowl!=Monsterbowl

jag har spelat Monster Bowl sedan start och jag tycker det är ett skitgrymt spel. En av sakerna som jag gillar med MB är att det inte tar så mycket tid - men så klart, om man vill, så kan man ju logga in varje dag och köra utmaningar mot andra spelare (och vara delaktig i forumet också t.ex).

Enda likheten med Monster Bowl och Blood Bowl är att man spelar nån Amerikansk Fotbollsvariant fast med fantasyraser. Monster Bowl inriktar sig på managerspelande vilket Blood Bow inte gör på samma sätt.

Vad heter ditt lag Maxwan?
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Blood Bowl!=Monsterbowl

Jao, eftersom det är en beta har jag fler än ett lag. Det finns ju inga regler för hur många man kan ha och jag testar olika raser. Jag vet inte om Kristian och Fredrik som gjort spelet gillar att man har flera lag, antagligen borde det inte spela någon roll eftersom fler lag = fler testare = fler fel och liknande upptäcks = bra. Men som sagt, jag har flera lag.

Du kunde ju passat på att säga vilket lag som var ditt, så hade jag kunnat utmana det :gremsmile: Mitt bästa lag heter Ice Fighters, och jag spelar på "Ååå vad vi är coola och bra"-teamet där, så om du läser om laget så ta det jag skrivit med en nypa salt.

Men jag vill gärna köra en utmaning, are you up for it?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag spelar också Monster Bowl. Undrar bara, vad tycker du om throwers? Efter min första matchen fick jag uppattningen att throwers har taskig AI och sedan dess har jag enbart använt blockers, runners och defenders. Jag ser ibland att motståndaren använder en thrower men det slutar som regel med katastrof - Throwern är programmerad för "staying out of trouble" och i praktiken resulterar det ofta i att han backar bort från motståndarna tills han befinner sig längst bak i sin egen endzon och kan inte backa längre -> en motståndare slår bollen ur handen på honom -> en annan motståndare plockar upp bollen i endzonen = touchdown.

Har du hittat något vettigt sätt att använda en thrower?

Gordeg
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Nej. Det finns ingen vettig anledning att ha en thrower. Själv har jag två taktiker. Den ena taktiken är ganska standard, med 2 runners på var sin sida, 6 blockers i mitten i rustning och 2 defenders längst bak. Viktigt är att dessa är långt bak så de inte springer fram och lägger sig i striden i mitten. Mina runners är snabbast respektive näst snabbast av alla 10'000 spelare i spelet, så de är rätt bra. Dock har jag 4 runners, och de två avbytarna är också helt överdrivet grymma. Eftersom mina runners inte har rustning hoppas jag faktiskt att de ska bli skadade innan slutet så mina två andra kommer in fräscha med full stamina.

När jag är säker på att vinna kör jag en annan taktik för att få in fler mål. Då har jag inget försvar alls, utan 8 blockers istället. Dessa brukar kunna ha ihjäl hela motståndarlaget utan större problem. Och så får man in många mål som fan, och får massa xp.

För övrigt kan jag nämna att det bara finns fyra lag i hela spelet som är jämnbra med mitt lag. Givetvis kan man förlora mot vem som helst men min statestik ligger väl på ca 60-1-1. Min bästa spelare är nog också spelets bästa spelare, med de modifierade värdena på 34 34 24 24 23. Jag tror ärligt talat att ingen rår på Ice Master, som han heter. Dessutom har han aldrig fallit i en match på grund av att hitpointsen tagit slut.

Nu har jag skrytit lite. Nu vill jag bevisa att laget är bra. Vad heter ditt? Mitt är Ice Fighters.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Mitt lag är Wasteland Warriors, i div 4:14 om jag minns rätt. Jag har vunnit alla seriematcher hittills men tabellen får mitt lag att se bättre ut än de egentligen är - fem av de andra lagen visade sig vara inaktiva när serien drog igång... Så jag använder de här veckorna som en bonusrunda för att håva in Xp och hoppas att jag spöar mina två aktiva motståndarlag, vinner serien och går upp en division till tuffare motstånd.

Jag antar att du vill läxa upp mig ordentligt i en challenge-match. Tja, jag betvivlar inte att du slår mitt lingonserielag. Men jag bygger för framtiden.

Gordeg
 

munkenstein

Veteran
Joined
14 May 2005
Messages
3
Location
smeer treesket
Re: Blood Bowl!=Monsterbowl

Ursäkta jag är ganska ny på det här forumet och jag vet ej(och jag kan inte hitta den, om den finns) var citat knappen är.

Maxwan sa: du kan inte göra något åt vilka som byts in på planen. Det är fel för du kan bestäma innan vilka som ska bytas in som t ex. en runner blir skadad då har du redan förinstält på tactic delen vilken årdning dina spelare ska komma in. det går att variera vilka som ska komma in beroende på vilken taktisk roll de har.
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Re: Blood Bowl!=Monsterbowl

Tja, det står "citat" till höger bland de andra UBB Code kommandon när du skriver inlägg.

Maxwan sa: du kan inte göra något åt vilka som byts in på planen. Det är fel för du kan bestäma innan vilka som ska bytas in som t ex. en runner blir skadad då har du redan förinstält på tactic delen vilken årdning dina spelare ska komma in. det går att variera vilka som ska komma in beroende på vilken taktisk roll de har.
Sen är det rätt svårt att veta när citatet slutar om man inte ens gör ett mellanrum.

Välkommen till forumet i övrigt!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Det är coolt, men jag fattar inte riktigt. Hur gör jag för att kolla in en match mitt lag spelat?

- Vulf
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Du går in på Team -> League och får upp en lista över spelade seriematcher om du har hunnit spela några ännu. Välj "Watch" för den aktuella matchen. Om du precis har skapat ett lag är det möjligt att din serie inte har startats upp ännu. Om du går in på Standings under League ser du om din division har fyllts, det ska vara åtta lag.

Om du vill titta på en match du spelat som Challenge går du in på Team -> Challenges -> Finished.

Om du vill spela en challenge är dina chanser störst om du klickar på "online" i vänstermarginalen, då får du upp en lista över vilka som är inloggade och om någon kan ta emot en challenge (normalt begränsat till 1/dag) dyker det upp i en kolumn längst till höger i listan.

Gordeg
 
Top