Nekromanti Monsterboken...hör hemma på 80-talet!!!

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tärningsarm

"Jo för moster Agda tänker olika beronde från vilken kultur hon kommer ifrån"

Du har Mundana (den första modulen som kom), Geografica Mundana, tre rasböcker och två landsböcker, som tar upp just det där. Monsterboken är liksom i minoritet. Vad är problemet?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Rollspel för dig!

är det kanske... men inte för alla, och Neo Games gör bäst i att tilltala en bred publik och göra några få besvikna än att bara rikta sig till några få oich alltid gå dem till viljes.

Så kommer det alltid vara om det finns ett komerciellt intresse bakom.
 

Soulsick

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
20
Location
Mundana!
Re: Rollspel för dig!

Ja, visst är det så och många gånger har vi funderat på att inte spela alls, anledningen till att man blir lite besviken är faktiskt att många böcker är bra, hade inte sagt något om allt var skit ! Då hade man inte brytt sig.
Dock tycker jag att dom borde kunna göra en bättre monsterbok om dom ändå skall göra en.
Sedan tycker man att dom skulle ha försökt skapa egna monster, inte ta några från vår världs mytologi.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Rollspel för dig!

återigenn, skippa dem. Man behöver ju inte ta med allt om man inte vill, och nu är de delat upp monster och varelser i tre kan du skippa bara monstren om du så vill. Borde inte allr vara frid och fröjd då?
 

Soulsick

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
20
Location
Mundana!
Re: Rollspel för dig!

Ja, det blir nog bra de !

Tack för en intressant debatt. Även om vi hade lite olika åsikter. :gremwink:
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
mellanstadieklass? ojoj... men smaken är ju som bekant delad... :gremwink: bara för att vissa finner ett monster helt befängt betyder ju inte det att alla andra tycker att monstret i fråga är befängt. ju.

dessutom finns det ju ingen som tvingar dig att slänga in ett monster i spelet. om jag inte uppfattat det här fel så är det väl tämligen frivilligt huruvida man använder monster eller ej? :gremcool: monstrena finns där för att man ska ha dem OM det skulle behövas... tänk om du helt plötsligt sitter där under en spelsession å tänker. "sjuttsingen! nu skulle man haft ett sjysst monster här... det är ju ganska dött här..." (eller dylik tanke) skulle det inte vara ganska praktiskt med en monsterbok då, så säg?
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
*känner sig väldans ensam om att gilla kentaurer*

varför denna mobbing av kentaurer? är jag ensam om att tycka att dom är häftiga? :gremfrown: förstår inte vad de gjort för ont mot världsalltet....

Jade - funderar på att starta Stödgrupp för Mobbade Folkslag
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
En smygkobolds bekännelser...

Jag ska från och med nu definera mig som kobold. Möjligtvis karaktärsspelande kobold, men likväl kobold.

Jag gillar våld&vapen moduler, jag gillar monsterböcker, jag gillar visuell magi med massiva förstörelseeffekter och jag gillar att snickra ihop übermäktiga mördarformler, magiska vapen och stridskonster.Kan man komma på en bra förklaring till varför karaktären gör sådant, så är det gott nog för mig. Varför kan man inte få karaktärskobolda?

Jag tycker strid är en viktig och stämningshöjande aspekt i de flesta rollspel. Några av de roligaste spelmötena jag har haft har varit totala hackfester.
Så länge man bara har lite utfyllnad i mellan, om inte annat för att inte göra striderna för ofta förekommande, och därmed tråkiga, eller rollpersonerna för manglade/dödade. Gör man en strid på liv och död tråkig, har man misslyckats som spelledare.
Fast den stora utmaningen är att skapa lika höga stämningstoppar utanför dramatiska liv-och-död situationer. Det kräver däremot mer samspel mellan spelledare och spelare. Men, bara för att strider kan ge mer lättuppnåeliga stämningstoppar betyder de inte att de är sämre... i min bok.
Därför ser jag det som essentiellt att strid ska vara livsfarliga för alla inblandade, och möjligheten ska finnas att allt ska kunna vända på en femtioöring. Därför faller hitpoint system a la D&D bort för mig, striderna är inte tillräckligt farliga efter ett tag. I Star Wars D20 kompenseras detta till viss del men inte på långa vägar tillräckligt för mig. En dödlighetsnivå i stil med DoD4 är det minsta möjliga jag kräver.

Med det i bagaget så kastar jag gärna fram en hord svartnissar för spelarna att röja bort mest för att hålla stämningen uppe... bara så länge de är medvetna om att så fort en av de små kräken får in en schysst träff med sin stridsgaffel blir livet (det lilla som kan tänkas vara kvar av det) genast väldigt surt för även den hårdaste ärkehjälte.

Mer våld och monsterbashing åt folket!
 

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Det finns ju faktiskt en möjlighet att tillfredsställa båda grupperna. Culture gamers (har aldrig hört uttrycket för, men antar att jag tillhör den gruppen :gremooo:) är inte kategoriska monsterhatare - Vi spelar alla ett fantasyrollspel och förväntar oss att det skall finns en del monster i vår spelvärld. Frågan är ju bara hur väl underbyggda och motiverade dessa monster är. Jag tror alla, kobolder såväl som culturegamers, kan enas om att det är bra mycket mer spännande och givande att stöta på ett väl genomtänkt monster, såsom t ex ett vårgalet troll (trollkapitlet regerar :gremlaugh:), än att springa på ett dussinmonster vars beskrivning består av en fattig bild, några siffror och meningen "Dom lever ofta i bergiga områden" :gremtongue:

Vad monstret kallas och i viss mån hur det ser ut är av underordnad betydelse, så länge det är väl beskrivet och ligger i linje med den övriga faunan.

Jag tror knappast på påståendet att man måste ha två hundra vitt skilda monster för att tillfredsställa våra vänner Kobolderna. Några väl beskrivna monstergrupper, komplett med undergrupper, borde fylla den funktionen (typ indelningen troll - skogstroll -bergatroll - och grott-troll), eller?

Serek hoppas att författarna till den kommande monsterboken lyssnar på följande råd :gremwink:

- Väl underbyggda och motiverade monster

- Dela in boken i två delar. En spelardel där myterna och legenderna rörande monstret beskrivs, samt illustrationer presenteras; och en SL del där speldatan och eventuella hemligheter behandlas.

- Ett stort kapitel om vättar :gremgrin:

- Lite snyggare bilder :gremwink: (en ide är att först leta upp en cool bild och sen skapa monstret utifrån bilden)

- Spara plats och slopa tomtarna plz :gremcrazy: Inte ens den mest masochistiska överkobolden kan gilla dessa styggelser i mundana världen - Japp, jag vet att jag inte behöver använda dem i mina kampanjer, men de tar ju upp ett värdigt monsters plats i monsterboken, och jag kan lova Er att det finns okända monster där ute som anser sig ha blivit orättvist behandlade. Bäst att kolla under sängen innan Ni går och lägger Er :gremwink:

Serek
 

Soulsick

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
20
Location
Mundana!
Om man kommer till det stadiet då det är ett sådant döläge i spelet att man måste dra till med något så drastiskt att använda Eons monsterbok...då borde SL tänka på en annan karriär.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
"Jade - funderar på att starta Stödgrupp för Mobbade Folkslag"

Får syrödlor vara med då? Jag vet att de egentligen inte är ett folkslag, och dessutom kommer från DoD, men jag har faktiskt aldrig stött på en enda syrödla i något äventyr jag spelat, vilket är synd.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sak samma !

Vaddå ??
Det är ju inget fel med att släppa en mosnterbok, sånt tycker jag bara är bra. Får man ju mer inflenser på vad man kan göra. Pasar monstrerna inte helt med vad du tycker, gör husregler så att de passar dig.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Betydelsen av monster

Det finns även en "seriösare" anledning till att involvera monster i en värld förutom den rent koboldaktiga orsaken nämligen i egenskap av hinder och/eller skildring av en värld som inte är den samma som våran. Se på exempelvis "Honmonstret" i Sagan om de två tornen så förstår du kanske vad jag menar.

De flesta myter överhuvudtaget innehåller någon form av monsterväsen och detta är ju givetvis inte heller utan orsak.
 

Soulsick

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
20
Location
Mundana!
Re: Betydelsen av monster

Om du jämför Tolkiens mästerverk med Neo-games förträffliga monster bok är du ute och cyklar i nattmössan.
Jag vill ha Monster. Men ge mig ett vettigt alster av monster. Bra genomtänkta och ge dem en historisk bakgrund som Tolkien har gjort om du nu ska jämföra. Det är väl inte kul att spela ett välplanerat och genomtänkt rollspel när de sen gör en monsterbok som är kass. Jag vill ha monster!
 

Khronos

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
48
Location
Skövde
Monster, vad är monster ?

vad är det för skillnad på monster och varelser ?

Det känns lite lika dant som en dålig skräckfilm, om jag får göra den paralellen ?
Ingen blir längre rädd för fula monster från Mars, varför är det så ?
Vad skrämmer folk ? Det som ligger nära en, psykiskt sjuka männsikor, saker som man kan greppa, varelser är bra om dom är greppbara, om dom känns genuina och om man kan förknippa världen med dem.

En stor varelse som kallas Moorgar, eller vad som helst kan vara stor och skräckinjagande, och pågrund av de kallas monster.
För mig är (monster) ett medel för att skapa, spänning och skräck inget annat. Fyller dom inte den funktionen är dom meningslösa. Om vissa tycker det är kul med slakthus är det okej för mig.
Beror på hur man vill spela !
Man får ju erfarenhet och blir bättre med antar jag ?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Betydelsen av monster

"Om du jämför Tolkiens mästerverk med Neo-games förträffliga monster bok är du ute och cyklar i nattmössan."

Och varför inte?
det är väl klart man kan jämföra inslag av mkonster i två olika litterära verk (även om det ena råkar vara ett rollspel)

har du förästen bytt åsikt till att se monsterboken som förträfflig? :gremwink:
 

Khronos

Veteran
Joined
22 Apr 2002
Messages
48
Location
Skövde
Vetefan hur du kom in på mina dryckesvanor här, det är inte de vi diskuterar. Citatet skrev jag för snart ett år sedan så jag kommer inte ihåg om jag var full när jag skrev de, om det är de du menar. Förstår du det inte så är de ditt problem, det är en uppmaning Klon, du kanske skulle fundera på vad jag menar.
Om jag förstår Soulsick rätt så har du nog missförstått honom med. Monstret, spindeln Frodo möter har en historisk betydelse, har man läst Sillmarillion förstår man de, för övrigt blir hela trilogin bättre om man läst Sillmarillion. Det är svårt att säga att ett hyggelmonster har samma uppbyggnad och historiska djup som spindeln i sagan om ringen har.
Dettta gör till skillnad från hyggelmonstret att spindeln blir intressant.
Förövrigt är Soulsick än spelare till mig, så jag tror jag vet vad han menar i frågan. Vi jämföra inte böckerna utan monstren i det här fallet !
 
Top