Nekromanti Monsterbok för spelare

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Jag har funderat lite på det här med handouts för spelare som faktiskt innehåller information — mer och mer sedan jag skaffade Dracula Dossier. D&D gjorde ju några halvhjärtade försök men de innehöll ju ändå stats och mekaniska detaljer. Vilket är skräp, då kan de inte sitta där och bläddra i den.

Så jag satt idag och knåpade ihop början på en kort bok som siktar på runt 36 sidor med varelser (där inte alla är regelrätta hot), växter och annat. Tanken var att den korta boken ska vara POD och epub/PDF och att man då får med en spelledar-häfte på pdf med stats och sådant för i varje fall Dungeon World, D&D 5e, och möjligtvis OSR.

(OBS! Ej slutgiltig disposition!)
Alyenora’s fauna and flora and tragically lost relics from a bygone era

Good tips for adventure trips!
------
Tools of the trade
A food offering for peace


Fauna
------
A Perfect Set of Teeth To Hurt You With
Antlered faun
Bite shadows
Boat eater
Flesh demon
Ghast guide
Gravel witchatans
I Can't Believe That's Not a Wolf
Plybug
Possessive whisper
Unisheep


Inbetweeners
-------------
Languished tree
Verduremanes


Flora
------
Apple orchid
Prick bush
Fiend field (1) seamless (2) sleepyhead


Ruins
------​




 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,746
Location
Göteborg
Bra initiativ! Till och med jag skulle kanske kunna tänka mig att köpa en sådan bok (fast på svenska, då). Finns säkert gott om folk som vill ha en.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
Intressant idé. Jag tror som Genesis att det borde finnas gott om folk som vill ha en sådan bok. Kanske även icke rollspelande monsterdiggare.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Låter bra tycker jag och något som jag skulle vilja se är att det kanske är inskrivet en viss osäkerhet. Det kanske finns flera bilder på samma monster, vissa ritade/skrivna av personer som tror de vet hur varelsen ser ut. Men spelledaren har den rätta bilden och infon.

Tänkte göra något sådan äventyr där rollpersonerna måste samla fakta om monstret, men de vet inte vad som är sant förens de stöter på det.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Precis som Celledor skriver så applåderar jag initiativet, med brasklappen att boken bör vara skriven utifrån ett spelvärldsperspektiv. Vad är allmänt känt om monstret, vad är sant och vad är skröna? Lite grann som vi "moderna männsikor" föreställer oss monstren "greys" och "chupacabra" - om vi för en stund föreställer oss att monstren faktiskt finns, så är all information motstridig och vag. ...Och spelledaren har givetvis tillgång till den faktiska informationen. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Tycker det låter som ett jättebra upplägg. Jag tycker alltid "standardmonsterböcker" haft ett jättekonstigt upplägg. Anntingen vill jag ha något utan hemligheter i som jag kan ge till spelarna att läsa för att få en stämningsfull känsla för världen och vad som finns i den, eller så vill jag ha en ren SL-bok men då vill jag ha mycket mer hemligheter och äventyr knutna kring monstrena så att det snarare är en äventyrsbok med monstertema.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
De vänliga varelserna kommer uppenbarligen ha mer tydliga illustrationer och antagligen mer tillförlitlig information. A Perfect Set of Teeth To Hurt You With har ju till exempel inte ens ett riktigt namn eftersom författaren inte uppfattade vad de kallades. Upplägget kommer vara mer åtstory seeds-hållet än ren objektiv fakta. Vad som är vidskepligheter, feluppfattningar, halvsanningar för att imponera, eller fakta är tolkningar som får göras vid spelbordet.



Genesis: fullt möjlig att jag gör en svensk version efteråt — marknaden är som bekant lite mer begränsad där men den internationella kan säkert bekosta det utan problem..
 
Top