Nekromanti Monster & Varelser

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Jag tycker att det behövs en uppgradering på monsterboken, den är ju så tråkig att det inte finns. Lite mer gammla hederliga monster och roligare bilder helst i färg.

Lucifer

"Always look at the bright side of life"
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Färgbilder är nog att ta i, men jag skulle gärna se några snygga svartvita bilder istället för de nuvarande som man nästan skäms för. Spelarna börjar ju skratta då man visar monstret! ;)

Sedan har vi 'de gamla klassiska varelserna', som kanske främst kommer från den grekiska mytologin? Förr tyckte jag att det var en självklarhet att minotaurer, kentaurer, hippogriffer, osv. skulle finnas i alla fantasyrollspel. Eon har fått mig att ändra åsikt. Alver, dvärgar och tiraker är så inbakade i Mundana att de dominerar hela historien. Det känns nästan som om minotaurer och kentaurer slängdes in i 'Monster & varelser' bara för att de var just klassiska varelser. Jag tycker inte att de passar in riktigt i Mundana. Varelserna är lite 'för mycket fantasy' ;)

Jag vet inte om det beror på att de är 'korsningsvarelser', men jag ser hellre monster som drakar, sjöormar, jättespindlar, troll, osv...

...och en annan detalj. Namn som fagorus, ylk och kuradi får en att vilja blunda ;)
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Färg inte så nogrant MEN..

Nya bilder defenitivt vore något...
merman till exempelt hade sina simmfötter placerade Oanatomiskt vilket skulle betyda att den stackaren bara skulle kunna simma fram genom att skreva med benen istället för att sparka sig fram..

Sedan finns det andra varelser som behöver genomarbetas exempel viss Fargoulen vars bild förvandlar en rolig och skrämande monster till en varelse som hör hemma bland Olyckliga kostmetiska kirurg olyckor i djursjukhuset.


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Om man kollar på Dungeons & Dragons monsterbok ligger den hästlängder före Eons, så tycker jag en monsterbok ska se ut.

Lucifer

"Always look at the bright side of life"
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Nu har jag inte läst D&D's monsterböcker, men däremot Player's Handbook... Där finns ett litet monsterkapitel längst bak, med bilder. Dessutom är ju hela regelboken illustrerad och i färg, så jag antar att det är något ditåt Du menar?

Personligen tycker jag nog bättre om svartvita bilder i inlagan av en modul. Om vi kikar på de gamla Monsterböckerna till DoD (som kom på 80-talet?), så har vi väldigt snygga bilder. Så även i Warhammer Fantasy Battle-böckerna.

Jag skulle nog våga påstå att den kommande monsterboken till nya DoD, Jorges bestiarium, kommer att slå Eons monsterbok med hästlängder, både innehållsmässigt samt med tanke på illustrationerna.
Det är lite synd, med tanke på hur duktiga NeoGames-snubbarna kan vara, och med tanke på de fantastiska illustrationerna som MiG och co kan göra om de anstränger sig lite.

...och nej, jag skulle aldrig byta Eon till DoD :)
 
G

Guest

Guest
:Cþ

klassiska monster? vad menar du? typ sådan som finns i bibeln? gräshopparen som ser ut som en häst med mänskligthuvud, lejontänder, kvinnorhår, lagerkrans av guld, bröst som ser ut som en pansarplåt och en skorpion svans? eller menar du alla fjantiga DoD och AD&D/D&D varelser? typ svart alv. ormar med armar. kobolder. och sådant patrask? om neogames lägger in sådana fjantiga saker så spyr jag. men dom kan gärna få ta bort tomten ur monster&varelser.

Mvh Wardrobeprogrammer
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
innded

jag håller med dig lite fler och/eller normalare monster. varför finns det inga gobliner?
(nej jag vet inte hur Innded stavas om det var fel)
How do you prove that you exist? Maybe we don`t exist....<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Belgarth on 2001-10-04 20:20.</EM></FONT></P>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: :Cþ

<I>"men dom kan gärna få ta bort tomten ur monster&varelser."</I>

Och vad är det för fel på tomten nu då?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 
G

Guest

Guest
:Cþ

föbannade djävla tomte djävulen har djävlar mig inget att göra där!!! usch och fy! tar bort realismen helt!!! djävlar gråstenar och träskospark! en liten tomte djävel ska djävlar mig inte kunna göra ett förbannat djävla skit!!! förutom att bli nedstampade då! tomte! pfff! aldrig!

Mvh Wardrobeprogrammer
 
G

Guest

Guest
:Cþ

"normalare monster"

jasså nu ska dom vara normala åxå?!

"varför finns det inga gobliner?"

för att det nästan är exakt samma sak som vättar? om dom ska ändra på monster och varelser så kan dom ta bort tomten och de flesta djur från den grekiska mytologin...

Mvh Wardrobeprogrammer
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Re: :Cþ

...och så kan de ta bort fagorus, kuradi, ylk, limax, mm. när de ändå håller på... ...och kanske 95% av bilderna ;)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
>:oP

Vadå inte realistiskt? Är drakar mer realistiska än tomtar då eller?



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: :Cþ

"Kära bullen..
Jag är ett hyggelmonster.. Är jag normal?"


Arvidos, tänker fortsätta så länge det går! /images/icons/laugh.gif
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Re: Färg inte så nogrant MEN..

Jag å andra sidan, tycker bilderna är ganska grymma. På något sett ger de illusionen av att det är en lärd man som aldrig själv sett odjuren, utan hört om dem i andra eller tredjehand. (Fast de är ju inte några mästerverk iåfs)

Något som jag verkligen saknar i alla rollspel är något så grymt och elakt som blodsalverna. (Och det är jag säkert oxå ensam om att tycka.)
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Neogames håller på med M&M 2. Vänta ett tag så.

Jag har med två monster som jag och Ignatius gjort.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
G

Guest

Guest
:Cþ

ja. drakar är typ tjugo meter långa. om dom sparkar dig så får du en flyg tur. men om en liten äcklig tomte på en decimeter sparkar dig så tycker inte jag att man ska flyga någonstans. allvarligt talat!!! träskospark?! varför!?! jävlatomtejävel!! små sten? tycker du att en tomte på någon decimeter ska kunna slå in skallen på en gubbe som är 20ggr större? med ett gruskorn?! är det realistiskt?!! va!? VA!?
 
Top